Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Har gutt fra før, venter jente nå. Gleder meg veldig, men blir litt skeptisk når jeg skal kjøpe inn sengeklær og klær til henne. Har jo mye blått fra før, så må vel ha litt jente-greier også, tenkte jeg. Men 90 % av alt er jo så rosa og prinsesse-te at jeg blir helt syk! Er ikke noen jåledokke selv, og har problemer med å kjøpe sånne ting, ihvertfall til min egen datter. Glitter og tiaraer og sånt er overhodet ikke min greie, syns ikke det er søtt i det hele tatt......Litt rosa innimellom, greit, men det kommer sikkert til å gå mye i rødt her... i tillegg til det hun arver fra storebror. Hva mener dere, syns dere det blir for mye glitterprinsessefjas? Er det noe jeg bare må venne meg til?? Og dessuten virker mye av jenteklærne veldig lite praktiske. Nei, det er ikke noen kriseproblematikk, vil bare høre synspunkter....
Gjest sug lut fet ballade Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 Kjøp det du sjøl liker og ønsker, men vær forberedt på at rosa glitterprinsessegreier faller inn fra alle kanter uansett, og at du etterhvert kan finne på å (iiik) få et helt avslappa forhold til det.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Nei, alle jenter er slett ikke like jentete og opptatt av rosa prinsesseting - heldigvis! Jenta mi brydde seg ikke om noe av det der før hun havnet på stor avdeling i barnehagen. Der er jentene litt mer jentete, men i tillegg til, ikke i stedet for alt det nøytrale. Sist fikk jeg baby om vinteren, og alle høst- og vinterklær var nokså nøytrale. Nå når jeg venter baby til sommeren ser jeg at det er ytterst få plagg som er nøytrale! Alt er liksom så overdrevent det ene eller det andre. Og for meg som ikke vet hva jeg får denne gangen er det kjempevanskelig å kjøpe klær.. Ikke kriseproblematikk det heller altså
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Vi venter jente og her er vogn, vognpose, bilsete rødt. Men enkelte ting kan kun kjøpes i rosa eller blått så noe rosa har det nok blitt... Frustrerende, for jeg liker absolutt ikke rosa... Mye av det vi får, nei, nå lyver jeg, alt det vi har fått til nå er rosa! Allerede blitt drittlei den fargen... Så håper jenta mi blir som meg og helst ser at ting ikke er så dollete!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 Jeg tror det går på hva de blir vant til. Hvis du bare kjøper rosa prinsesseting, så er det naturlig at de trekkes mot det.. Til baby er det masse pene jente-ting med bamser som er nøytrale i fargen.. Tror mye er hva vi gjør det til selv.. Datteren min hadde et fint eksempel på det, på sommeravslutningen i barnehagen for noen år siden, var det en ansatt i brnhg som spurte: "er du så glad i rosa, du da, du har alltid så søte rosa klær".. "nei, det er mamma som elsker rosa", svarte hun.. Da måtte a mor innse at det var på tide med litt forandring=)
Dunder Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 Har også jente, og har ikke noe rosa glitterfjas. Synes det er en uting å kle opp små jenter i sånt. "Man skal tidlig krøkes for overfladisk bimbo bli.." Stygt er det og. Hvis hun får en prinsesseperiode skal jeg ikke nekte henne rosa ting, men trenger ikke introdusere det før hun ber om det. Det er faktisk som du sier vanskelig å få tak i både klær og utstyr som ikke er veldig jente eller veldig gutt. Særlig hvis man går i kjedebutikkene, og det gjør man jo gjerne da det er billigst.. Du må rett og slett bare lete litt. Polarn og Pyret er så vist jeg vet den eneste butikken som bevisst ikke har egne klær til gutter og jenter. Ellers kjøper jeg mye hvitt, gult, grønt og rødt.
Gjest Skrevet 7. mai 2008 #7 Skrevet 7. mai 2008 Jeg er som mange sier ikke en "veldig rosa person", likevel har det haglet inn med rosa gaver. Jeg vet ikke om de prøver å kompensere for min manglende rosa-het, men resultatet er i alle fall at datteren vår for det meste har gått i rosa klær. Inntil nå, nå er hun ett år og det er lettere, og gud hjelpe meg så forfriskende å se henne i grønt, gult og rødt
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #8 Skrevet 7. mai 2008 Her gikk det bra med nøytrale og til og med et par mer gutteplagg helt til snuppa ble 3-4år gammel. Etter dette er det kun rosa og litt lilla. Jeg har aldri oppmuntret henne, heller tvert i mot da jeg ikke er særlig begeistra for sånt, men hun elsker alt rosa, prinsesser, lekesminke, kjoler og smykker osv.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #9 Skrevet 7. mai 2008 Jeg har to skikkelige prinsesse-jenter på 2 og 4 år. Vi venter nå tredjemann, som også er jente... Men siden vi ikke kunne vite at vi skulle få tre jenter, har vi kjøpt mye klær en gutt også kunne arve. Og jeg er ikke spes. opptatt av prinsesser heller. Men prinsesser har de blitt gitt Det er ikke noe problem syns jeg, er jo litt begrenset hva de kan ha på seg i en naturbarnehage , så typisk barnehagetøy med en rosa strikk i håret eller tiara, funker bra sammen det!!
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #10 Skrevet 7. mai 2008 Nei ikke alle jeg har to jenter der ho eldste aldri har likt sånn rosa og prinsesse ting. hatet kjoler frem til hun var 6-7 år. Da var det greit å pynte seg litt. lipglos kan hun ikke fordra. Får hun det i et bla så er det lillesøster som får den hun er 9 år nå og lillesøstra er 6 år. ho misnte derimot er veldig jålete og prinsesse, lilla og rosa er tingen og sminke er kjempegøy. Helst kjole på Da hun var 4-5 år og gikk i barnehagen var det mange diskusjoener ang kjole/skjørt i barnehagen på vinters tid. hun skulle ha det .. Så nei alle små jenter trenger ikke like rosa-lilla og prinsesse ting. ho eldste har aldri vært så glad i rosa og lyseblått er ynglingsfargen hennes Så jeg har alltid kjøpt mye lyseblåe jenteklær til henne jeg da. og fant litt tøffe jenteklær da hun var baby også. var likssom det som kledde denne jenta best. lillesøster ble mere rosababy
___ Skrevet 7. mai 2008 #11 Skrevet 7. mai 2008 Det er alt for mye rosa og glitter til jenter. Mange liker det en periode, men prinsesser, glitter og tiarar er langt fra alt det som opptar jenter. Tviler på at du slipper helt unna en rosa periode, men intil hun begynner å be om det selv kan du likegodt bruke blått, rødt eller hvilke som helst andre farger. Min 3 åring er foresten minimalt opptat av prinsesser ol, hun vil være Pippi Så lenge hun får sokker med forskjellig farge er alt vell..
Gjest Skrevet 7. mai 2008 #12 Skrevet 7. mai 2008 Enig meg HI. Eg prøver å holde meg unna det værste fjaset, men det renn inn frå andre kantar... Ein ting som irriterer meg er at kle som i utgangspunktet er kjønnsnøytrale vert merka med gutt og jente på merkelappen. Idiotisk
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2014 #14 Skrevet 5. januar 2014 Jeg kan ikke selv fordra kjoler, sminke, vesker og før jeg fikk barn kunne jeg ikke fordra rosa, spesielt babyrosa. Jeg fikk to jenter som elsker disse tingene, det vil si det får i perioder. Som babyer gikk de minimalt i rosa og lite i kjoler da kunne jeg tross alt velge klærne helt selv, valgte mer røffe klær. Etter som de ble større har jeg funnet at i det store og hele så teller det lite hva jeg liker og mye hva de liker når de skal ha nye klær og utstyr.Minste frøkna mi nektet kjoler til hun var 4 år og ville ha klær i orange og rødt, mens største elsket kjoler og rosa i den samme alderen. Hun var prinsesse til fingerspissene. Fra 4 - 5 års alderen ble største mer glad i bukser selv om hun syntes at det er fint med kjoler innimellom (Men ikke rosa). Favorittfargen har blitt blå og hun foretrekker klær med super mario og angry birds over prinsesser, om det skal være trykk på tskjorter og annet. Minste snudde om en dag når hun var nettopp blitt 4 gikk fra å hate kjoler til å elske de og har i årene siden hatt på seg bukser max 8-9 ganger. (da regner jeg ikke ullbukser under dress selvsagt.) Så hun har et stort utvalg av hverdags kjoler i skapet og de er alle godt brukt. Hun elsker nå rosa og helst ville hun gått i rosa prinsessekjole overalt bestandig om hun fikk bestemme helt 100% selv. Tiara har de de hatt haugevis av gjennom åra, typisk at det ligger en eller flere enten i bursdagsgave eller julegave fra noen, men det er noe herk for de ødelegger de stort sett like fort som de får de. Når barn er baby så spiller det liten rolle hva de har på seg og hvilken farge det er på tepper osv, bare de er varme, etter som de vokser til og får en formening om hva de selv liker syntes JEG (jupp bare min mening) at det er greit å la barna få være med å bestemme innen rimelighetens grenser hva de selv liker slik at de utvikler seg til den personen de er. Jeg innså ganske kjapt at det ikke var så vanskelig å svelge unna min egen smakssans i forhold til at jeg ikke liker rosa m.m når barna viste tydelig hvor glad de var i noe. Ok så liker jeg ikke vesker og blir til tider smårar over alle disse veskene mine døtre drar rundt huset men jeg ser også tydelig at de elsker de så da kan jeg som mamma fint holde min mening for meg selv og la de få ha gleden som tross alt ikke skader hverken de eller andre. Anonymous poster hash: 7ec71...7b0
moota m storebror&lillebror Skrevet 5. januar 2014 #15 Skrevet 5. januar 2014 Nei alle jenter er ikke slik. Dattera vår er veldig guttete. Hun liker å skate, baggy klær, henger med gutta og ønsker seg biler. Hun går med lue og vil helst ha guttefrisyre. Hun vil ikke gå med kjole, fletter og skolesekken ser ut som en gutt sin. Jeg var lik. Hun leker også med dukker og sånn, men liker mest gutteting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå