Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selv om bhg er døgnåpen, får ikke det enkelte barn oppholde seg der mer enn 9 timer i døgnet fem dager i uka.

Hvis du i utgangspunktet synes det er til beste for barna å være i bhg mens foreldrene (evt. mor) jobber,

så er det vel best for barna å være i bhg mens foreldrene (evt. mor) jobber selv om de/hun jobber skift?

Det dreier seg IKKE om foreldre som jobber lenger enn andre, men folk som jobber til andre tider. Hva slags pass skulle være bedre enn bhg for barn av folk med kveldsvakter og tilsvarende fri om dagen?

Ikke døgnåpen, men jeg skjønner at det er behov for barnehager med utvidet åpningstid for de som ikke jobber 8-16. Så lenge man ikke har lengre dager i barnehagen enn normalt ser jeg ikke noe galt i å være der f.eks fra 12-19. Men etter leggetid synes jeg ikke barn skal være i barnehagen. De må få sove uforstyrret i sin egen seng.

Støtter forslaget om utvidet åpningstid fram til normert leggetid, og synes også at en "døgnåpen" barnehage gjerne kunne vært åpen på lørdager. Det er en vanlig arbeidsdag for mange det og! Såklart må det være gitt at et barn ikke skal være mer enn 9timer i barnehagen i strekk!

Døgnåpent hadde vært fint for oss, vi jobber turnus begge to. Og har ofte fri på ukedager men jobber helger. Men innser at det ville nok blitt veldig dyrt, med kvelds og helgetillegg til bhg-personell.

Men: Vi jobber jo ikke flere timer pr uke enn andre folk, så for barnet ville det nok gått ut på ett. vi trenger som oftest mindre barnepass enn andre fordi en av oss ofte har fri mens den andre jobber. På ukedager....

Tanken er ikke så ille, men i praksis tror jeg ikke jeg hadde ønsket det for mitt barn Utvidet åpningstid betyr flere voksne å forholde seg til for barnet, det betyr sansynligvis også at det pedagogiske tilbudet i barnehagen blir fraværende. Det er vanskelig nok å få tak i pedagoger og jeg vet at hverken jeg eller noen av mine kolleger ønsker å jobbe kveld, det er faktisk en av grunnene til at jeg ble pedagog. Så har en problemstillingen med fravær blandt ansatte, assistenter er mer borte fra jobb en pedagoger. Da snakker vi ikke barnehage som et tilbud til barn, men barnepass.

Som førskolelærer med tro på barnehagen tror jeg at døgnåpne/kveldsåpne barnehager vil svekke barnehagens stilling i utdanningsystemet. Selv om jeg ser at noen har behov for andre åpningstider, vil jeg kalle meg motsander av dette på nåværende tidspunkt. Man tar mange valg i livet, og når man først har valgt barn bør en kanskje revurdere yrkesvalg om det innebærer mange kveldsvakter?

Annonse

Jeg skulle gjerne hatt en åpen barnehage å sende jenta mi i. Blir nesten umulig for meg å studere når jeg må hente jenta kl fire hver dag. Får lite ut av dagene med tanke på tida som går bort i reisevei, osv.. Dessuten lever vi langt fra et a4-liv..

Umulig for deg å studere når du må hente jenta fire hver dag? Hvorfor det?

Døgnåpen barnehage er bra for familier hvor man jobber til andre tider enn "vanlig", så lenge den samlede oppholdstiden ikke går utover en full barnehageuke. Jeg tror turnusforledre får se mer til barna sine med en slik ordning, og barna får ett sted å forholde seg til i stedet for en mengde forskjellige løsninger når mor/far jobber ettermiddag eller kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...