Gå til innhold

Har en 4-åring lov til å sitte bak på en motorsykkel ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så det i stad. Han var max 4 år og satt bakpå et stor motorsykkel hvor baksetet (der hvor han satt) var forhøyet så han satt veldig høyt og det var stort mellomrom mellom han og sjåføren slik at han måtte strekke seg for å holde fast i jakka til sjåføren.

Synes det så så skummelt ut. Den lette lille fjæra som satt bakpå, så ikke ut som han satt veldig stabilt liksom.

Er det lov ?

Ser de gjør det i andre land, spesielt Thailand.

Skrevet

Nei, ikke jeg heller. De var på vei ned til motorveien og det så faktisk ut som ungen kom til å dette av hvert øyeblikk. Ikke hadde han noe bak ryggen heller. Kanskje sikret på en annen måte ?

Tenker at når man må bruke bilsete i så så mange år, så er det absolutt farligere å sitte sånn på en motorsykkel enn at en unge er uten seler i en bil.

Skrevet

Ja det er lov, en de skal ha hjelp og helst kjøredress.

Jeg kjørte scooter og hadde guttungen bakpå, han brukte hansker, hjelp og kjøredress. Kjørte ikke i tungtrafikken akkurat, men til og fra barnehagen/skolen...når vi skulle handle litt osv... Slett ikke uansvarlig hvis det er en voksen ansvarlig sjåfør, og ungene kolder seg fast og sitter godt på de..jeg hadde en sele på min så han var faktisk festa i meg, mulig 4åringen også var det, ikke så lett å se den selen for andre..

Skrevet

Ja, jeg håper at han/hun hadde sele på seg. Ungen hadde kjøredress og hjelm, men det så ut som ungen skulle fly av når som helst.

Skrevet

Man har temelig god føling og kontroll på det som skjer bak på sykkelen selv om det ikke ser sånn ut for andre som ikke kjører sykkel selv. Man kjører og er litt ekstra oppmerksom også med unger bakpå. Sikkert mange foreldre som hadde hjertet i halsen da de så meg kjøre med unge bakpå også regner jeg med. Men det er alltid en viss risiko, så jeg kjørte ALDRI i byen med ham og holdt oss til lite trafikerte veier med god oversikt. Mange overholder ikke vikeplikten de har til motorsykler og mopeder/scootere...spesielt ikke eldre folk...

Skrevet

Joda, det er lov det. Vet ikke om det er påbudt med slikt belte som ugla snakker om, men veldig mange bruker det i allefall. Jeg kjørte masse scooter med tuppa da hun var 3-4 år og da satt hun forran meg. Gikk helt fint og det er helt lovlig

Skrevet

Å ha et småtroll bakpå en racing inspirert sykkel med sånn vaglebrett baksette - uten å ha på sele er det gladeste vanvidd!

Det er lov - men fordet fullstendig uforsvarlig. Eneste sikring som er påbudt på motorsykkel er faktisk hjelm. Og på en gateracer eller sportstourer har man ikke mye kontroll med en liten tass som sitter bakerst på det høye baksetet.

Jeg har min 3 åring med bakpå. Da har jeg kjøpt passende utstyr til ham - inklusive body armour, leggskinner med knebeskyttere, og ekstra albuebeskyttere. Dette har han under kjøreklærene. Jeg bruker sele og jeg har funnet en 650 soft chopper med ryggstø som vi kan futtle rundt på. Ikke mitt prefererte valg av sykkel - men jeg tror han skal bli en hel del større før han sitter bakpå noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...