*månestråle* Skrevet 6. mai 2008 #1 Skrevet 6. mai 2008 Er det vanlig å ta celleprøve på første svangerskapskontroll? Har nettopp vært hos fastlegen min som sa hun ville ta en celleprøve av meg. Syntes det hele var veldig ubehagelig,og jeg begynnte å blø litt etter hun hadde tatt prøven. Blødde i ca en time etter at prøven var overstått. Ble veldig engstelig av dette. Er det vanlig? Kan det være farlig ? Fastlegen min er desverre veldig dårlig til å informere, og jeg skjønte ikke helt hvorfor det var så nødvendig å ta denne prøven i det hele tatt. Veldig misfornøyd med fastlegen min, er mer engstelig etter denne kontrollen enn jeg var i utganspunktet. Huff.. Jeg er 9 uker på vei.
Lemonia Skrevet 6. mai 2008 #2 Skrevet 6. mai 2008 Celleprøve bør tas hvert tredje år, så hvis det begynner å nærme seg er det greit å få gjort på første kontroll. Det gjorde jeg, og det er helt vanlig. Det er også veldig vanlig å blø litt etterpå, han har jo faktisk irritert livmorhalsen og den er skjør og lettblødelig når man er gravid. Det er også vanlig å blø litt etter f.eks. innvendig ultralyd og sex. Du vil nok se at blødningene forsvinner i løpet av dagen.
Ina25♥med gull i magen Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 Gynekologen min ville hvertfall ta en celleprøve av meg, siden jeg ikke hadde tatt det før - og de anbefaler kvinner som har fylt 25 å ta det hvert tredje år... Han sa også at jeg kunne komme til å blø litt, og at det ikke var farlig og ikke hadde noe med abort å gjøre;) Så er helt vanlig. Jeg blødde ikke, men siden han sa det, så er det nok det... Og han sa også at det ikke var noe farlig å ta den celleprøven selv om jeg var gravid. Dårlig av legen din å ikke informere noenting...
Novemberknøttprøverigjen Skrevet 6. mai 2008 #4 Skrevet 6. mai 2008 Eg tok celleprøve i veke 8. Gynekologen var mykje meir forsiktig enn dei andre gongane eg har teke celleprøve, og ho sa at viss eg skulle blø så var det ingen grunn til bekymring. Blodkara i livmorhalsen kan visst vere litt ekstra skjøre når ein er gravid.
Novemberknøttprøverigjen Skrevet 6. mai 2008 #5 Skrevet 6. mai 2008 Og eg gløymte å seie... den legen din er ikkje heilt på plass. Sjølvsagt skal du ha skikkeleg informasjon. Kanskje du bør bytte fastlege?
*månestråle* Skrevet 6. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. mai 2008 Takk for svar Vurderer seriøst å bytte fastlege ja. Hun er utrolig dårlig til og informere, og svarer unnvikende på alle spørsmål selv om det er helt konkrete spørsmål, blir bare nervøs av å være der ! Når jeg spurte om alt så normalt ut etter gu en svarte hun først ikke på spørsmålet, når jeg spurte igjen svarte hun jada, men på en veldig unnvikende måte. Så nå går paranoide meg og tenker at alt kanskje ikke var som det skulle, huff.. Skal iallefall gå til jordmor resten av svangerskapet hvis alt går bra !
HH72 Skrevet 6. mai 2008 #7 Skrevet 6. mai 2008 Det er helt vanlig å ha blødning etter celleprøve enten man er gravid eller ei. Livmorhalsen har skjøre slimhinner, så selv om man bare pirker litt bort i, blir det ofte en liten blødning
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 6. mai 2008 #8 Skrevet 6. mai 2008 Bare et lite spørsmål: Hadde noen av dere litt brunlig utflod etter å ha hatt en sånn type blødning eller var det tilbake til normalen så fort det friske blodet ble borte? Jeg var på kontroll i går og tok bla celleprøve og blødde friskt littegrann etterpå, deretter ingenting før jeg etter jobb i dag fikk litt brunlig utflod med litt spotting et par timer senere. Kan dette være blodet fra celleprøven som henger litt igjen?? Har ikke hatt noe blødning/spotting så langt i svangerskapet, kom først etter den lille blødningen i går, ingen smerter eller andre plager. Er 14+2 i dag...
snupsepus Skrevet 6. mai 2008 #9 Skrevet 6. mai 2008 Hei, jeg var hos fastlegen min i går. Skulle opprinnelig ta celleprøve da det er over 4 år siden sist, men da jeg sa at jeg var gravid, 7 uker på vei, så tok hun en litt anderledes prøve. Kunne hende jeg måtte ta en ny prøve etter fødsel hvis denne ikke ga nok utslag.
Nina_J Skrevet 7. mai 2008 #10 Skrevet 7. mai 2008 Man tar celleprøve hos legen når man er gravid, så tar man en ny etter graviditeten, for å se om det har vært celleforandringer i livmorhalsen. Det kalles også for kreftprøve, selv om det høres litt verre ut! Da jeg tok celleprøve da jeg var gravid med førstemann, begynte jeg å blø så mye at det rant på golvet fra stolen jeg lå i! Jeg har veldig lettblødende livmortapp og slimhinne da. Det kom litt brun utflod dagen etterpå mener jeg.. Men det er altså ikke farlig!! Det er ikke inni hos barnet det blør, det er på utsiden, så du trenger ikke å bekymre deg for dette.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 7. mai 2008 #11 Skrevet 7. mai 2008 Hei! Jeg tok også celleprøve på første kontroll. Dette fordi jeg ikke har tatt det før, så legen anbefalte det på det sterkeste. Legen sa jeg skulle ikke blø mer enn noen dråper etterpå.. Var det jeg fikk beskjed om.. Men det var ikke ubehagelig etterpå, følte meg ganske vanlig, så vet ikke om det har noe med dette å gjøre..
*månestråle* Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 7. mai 2008 Blødde noen dråper friskt blod i går etter celleprøven. I dag har jeg brun utflod. Får håpe det er normalt. Blir helt nervevrak av å se blod på papiret...håper det går over snart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå