Gå til innhold

keisersnitt nært termin

Anbefalte innlegg

Fikk brev idag fra sykehuset med dato for planlagt keisersnitt: 30.juni. Ultralydterminen er 11 juli, så sånn sett er dette vel "passelig", nå er det bare det at jeg ikke stoler på UL-terminen i det hele tatt, jeg mener at termin er 2.juli, maks 4.juli. Dette ut fra at vi faktisk bare hadde sex en eneste gang den aktuelle måneden, siste mens, og at jeg har en kropp som er tydelig på det meste, jeg er nokså sikker på når jeg har eggløsning, og jeg får graviditetssymptomer tidlig og tydelig! Så ut fra graviditetssymptomene tror jeg heller ikke på teorien om at det befrukta egget har gått i dvale i en uke hos meg.... Derfor syns jeg at 30.juni var seint å få utført det planlagte keisersnittet! Jeg ble lovet på samtalen om forløsningsmetode at keisersnitt skulle utføres 14 dager før UL-terminen, så ble det altså 11 dager før...Dette er kanskje ikke all verden å stresse seg opp over, men jeg kjenner at det stresser meg likevel! Grunnen til at jeg skal ha keisersnitt, er ruptur ved forrige fødsel for tre år siden, og en lukkemuskel som derfor nå er bare delvis fungerende, jeg har hatt endel plager særlig med å holde på luft. Har trent opp lukkemuskelen bl.a med apparat med strømimpuls og med måling av knipeevne, og fungerer nå greit nok, men føler at de første to årene etter skaden var tøffe, og jeg vil for enhver pris beholde den funksjonen jeg har og ikke gjøre ting værre med en fødsel. Alle jeg har vært i kontakt med i helsevesenet, anbefaler meg også keisersnitt.

Det jeg nå blir stressa og redd for, er at fødselen skal starte før 30.juni, og gå fort slik at det blir en vaginal fødsel istedenfor keisersnitt likevel! Forrige fødsel var en uke før termin, og åpningsriene varte i bare litt over 2 timer, så derfor tenker jeg at det fort kan skje! Har ikke spesielt lyst på et hastekeisersnitt heller! Og kommer det til fødsel og at ungen MÅ ut gjennom skjeden, ser jeg for meg at jeg kommer til å få helt panikk og ikke tørre å presse!

Så unødvendig tenker jeg at jeg skal gå og uroe meg for dette, jeg hadde slappet mye mer av om sykehuset hadde hørt på meg og satt opp keisersnittet litt tidligere, istedenfor å krampholde på å gå ut fra ultralydterminen.

Nå er det jo noen uker igjen, og jeg tenker å snakke med jordmor om dette, som jo faktisk iallfall idag uroer meg så mye at det går ut over nattesøvnen.... Hvis de ikke kan framskynde datoen litt, så tror jeg jeg kommer til å stå på døra til føden annen hver time fra st.hans og ut for å sjekke om hver minste lille kynner kan være et tegn på at fødselen er igang....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137659467-keisersnitt-n%C3%A6rt-termin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei..

Kan skjønne at du er litt stressa.. Jeg er selv gravid og skal ta keisersnitt 21.mai og har termin 30.mai, altså 9 dager før. Det jeg fikk beskjed om denne gangen var at de tok ks 7 til 10 dager før termin. Sist jeg tok ks gjorde de det 3 uker før tiden. Av den grunn at fødselen ikke skulle være kommet igang. Du skriver at du er redd for at fødselen skal settes igang før tiden for ks er der. For to uker siden trodde jeg at min fødsel var igang, Var inne på sykehus to ganger på under en uke. Hadde veldig kraftige kynnere og mye nedpress. Det kjentes ut som at barnet var på vei ut. Men heldigvis så var det falsk alarm. Da fikk jeg beskjed om at hvis fødselen var begynt så hadde de tatt ks med en gang. Så jeg tror ganske sikkert at du kan være trygg på at du får ks. Er det satt opp planglagt ks så tar de ks. Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet.

Hei.

Jo, men de har også sagt til meg, og det står i brevet fra sykehuset, at dersom jeg er kommet veldig langt i fødsel, kan vaginal fødsel være aktuelt. Det er derfor jeg er redd i og med at jeg har erfaring med rask fødsel.

Lykke til med de siste ukene av svangerskapet og med keisersnittet du også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...