bompitrollet Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Har mest sansynlig fått sopp på brystene, lillejenta har et hvitt belegg på tunga og det svir under/etter amming. Hva kan jeg gjøre selv før jeg får komt meg til lege?? Frykter dette kan bli en lang og vond natt:-( hjelp please....alle kjerringråd mottas med takk!! så et sted at noen anbefalte canesten på brystvortene, men tørr ikke prøve før noen kan bekrfte dette...
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Du kan smøre på Canesten. Det må vaskes av før amming. Det kan være lurt å gå til legen å ta en bakterieprøve av melken og brystet slik at de kan se om det er en bakterieinfeksjon. Da vil du få rett behandling. Be legen skrive ut resept på Mykostatin salve til deg og mikstur til barnet så har du noe med det samme. Sopp er veldig vondt.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 Det er nok sopp ja, eller trøske som det også kalles. Jeg har nylig vært hos legen selv og fått mykostatin salve og mikstur til oss.. Gjør litt mindre vondt nå etter 3 dager med behandling. Pass på å lufttørke brystvortene etter amming og ikke gå og vær våt/ fuktig, pluss pass på sugetaket er riktig. Vask hendene før hver amming og skift engangsammeinnlegg mellom ammingene. Vask også alt tøy som har vært i kontakt med soppen på 60 grader.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2008 #4 Skrevet 6. mai 2008 Jeg fikk beskjed av legen om å pensle Farris med finger eller q-tips etter hver amming på tungen til snuppa, skifte ammeinnlegg ofte og vaske brystvorten før amming. Det funka her, det var vekk etter 3-4 dager:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå