Anonym bruker Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Er det noen her som har vært på det første legebesøket for å bekrefte at du er gravid? hva skjer da?
lille spira Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Hei! Jeg var hos jordmor på min første kontroll. Var 8+4 da. Vi tok blodprøver, blodtrykk, blodprosent og målte sukkernivå og sånn i urinen. Men vi tok ikke noen prøver for og bekrefte graviditeten, mulig det var fordi jeg var hos helsesøster og tok graviditetstest der. Jeg vet ikke om det er vanlig og gjøre det heller!? De er jo like sikre de testene man tar hjemme Og så pratet vi om hvike tanker jeg hadde om graviditeten og sånne ting, og jeg fikk masse brosjyrer og hefter og sånn. I dag var jeg på min andre time hos lege, er 11+4 Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2008 #3 Skrevet 6. mai 2008 Jeg var i dag Jeg vet ikke hvor langt jeg er på vei, så de tok bare blodprøve for å finne ut det (måler visst Hcg-nivå i blodet for å finne ut hvilken uke). Neste gang er det blodtrykk og flere blodprøver osv. og avtale fremtidige kontroller ut fra hvor langt jeg er kommet. Hvis du vet hvilken uke du er i tror jeg du bør ta med urinprøve allerede på første besøk
høstspenning Skrevet 6. mai 2008 #4 Skrevet 6. mai 2008 I tillegg så får man jo "Helsekort for gravide", et skjema der personinfo og prøvesvar samles. Blir flere og flere ark, så skaff en mappe!
AO3 Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 Det skjer ikke så mye, egentlig. Jeg var bare i uke 5-6 (bim 6-7), så det var ganske tidlig. Mest utfylling av papirer og litt prat fram og tilbake, og fikk rekvisisjon for blodprøvetaking. Så lyttet han på hjertet og lungene mine i ca tre sekunder til sammen. Jeg leverte også en urinprøve, men de tok ikke graviditetstest på den. Eneste verifikasjon på at jeg var gravid var at de målte HCG, men det var bare fordi jeg ba spesielt om det, siden jeg var litt usikker på hvor langt jeg var på vei. Det er ikke en del av en "standard" blodprøve for gravide. Egentlig ganske lite spennende, men det er jo likevel deilig å være i gang, på en måte!
siri_80 Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 Var hos legen idag for å bekrefte at jeg virkelig var gravid (er 7+0). Eneste jeg gjorde var å gi en urinprøve (som var positiv, jippi!), og fikk ny legetime om 4 uker hvor det blir mer testing. Godt å få det bekreftet
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 første gang jeg var hos legen var jeg i uke 6. Legen sjekket BT, lyttet på brystet og ryggen, tok en GU, tok en masse bl.prøver, urinprøve, vekt, fylte ut helsekort. Han sendte også henvisningen til UL, slik at jeg fikk den timen i god tid før jeg skulle dit (i uke 18).
Benedicte23 Skrevet 26. mai 2008 #8 Skrevet 26. mai 2008 Jeg var hos legen nå i dag, og fikk bekreftet at jeg er gravid. Skal til gynekolog neste uke for å sjekke om det er en eller to, da det er en del tvillinger i familien. Skal til legen om to uker for å snakke generelt, info o.l. Beklager hvis jeg er blond nå, hva betyr når dere skriver 11+4 eller 7+0? Jeg er ca 6 uker på vei..
Janevel Skrevet 23. juni 2008 #9 Skrevet 23. juni 2008 Først og fremst, gratulerer Det betyr uker + dager. 11+4 er lik elleve uker og fire dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå