Gå til innhold

fastlege eller helsestasjon?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hva slags erfaring dere har med oppfølging hvor, hos fastlegen eller hos jordmor på helsestasjonen? Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge. Skal på første kontroll hos fastlegen i morgen, og da vil jeg selvsagt diskutere det, men jeg har en følelse av at hun ikke klarer å være objektiv og at svangerskap gir et velkomment avbrekk i pensjonister og sykdommer. Hva har dere valgt?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137652439-fastlege-eller-helsestasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 3 uker senere...

Hei!

Jeg gikk til fastlege+jordmor første svangerskap, denne gangen går jeg bare til fastlegen min. Har valgt dette selv, formen min er kjempefin og føler ikke at jeg trenger så mye oppfølging denne gangen som første gangen...da er man jo gjerne litt mer usikker og lurer på mer!

Men har du lyst til å gå til begge deler, så synes jeg du burde det, samme hva fastlegen din mener!

Forrige svangerskap gikk jeg mest til jordmor. Dette føltes best fordi legen min er av den stressa typen, som jeg føler at egentlig ikke har tid til meg.Mye roligere på helsestasjonen.

Denne gangen blir det nesten bare lege fordi det er en turnuslege som har i oppgave å følge et svangerskap.Jeg ble spurt om å være "prøvekanin", og det er helt greit for meg siden det ikke er lenge siden forrige graviditet.

Men mitt råd er å gå til den du føler har best tid til deg.

Er mye rart man lurer på, og da trenger man ofte litt tid ...:)

Annonse

Jeg gikk hos jordmor i forrige svangerskap og skal gjøre det denne gangen også. Med min første hadde jeg ingen svangerskapsplager og hadde ikke behov for timer hos legen. Dette svangerskapet har jeg vært plaget med kvalme og oppkast og følgelig hatt behov for legehjelp, men skal fremover gå hos jordmor på kontroll. Min erfaring er også at legene ikke føler at gravide er deres bord, men noe jordmor/helsestasjon kan ta seg av :)

Som det er blitt sagt før her så er det opp til deg selv hvor du vil gå til kontroll. Det kommer jo litt an på kjemien mellom deg og lege/jordmor også. Velg den som du føler kan gi deg trygghet og svar du stoler på. Det går jo fint an å gå til lege/jordmor annen hver gang. Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...