Gå til innhold

Ang MMR-vaksine...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt i tvil... er ikke totalt imot vaksiner, sønnen vår på 13mnd har fått alle vaksiner til nå.. men synes de kommer så oppi hverandre, mye på en gang.. nå fikk han nettopp en vaksine for 1års kontrollen, og skal kanskje få ny om 4mnd. Meslinger kan jo være alvorlig om de får det, men hva med kusma og røde hunder? har lest det er verst å få de to sistnevnte som voksen..kusma kunne føre til sterilitet hos menn og røde hunder er farlig for gravide.. men er disse sykdommene farlige for små barn? om man får sykdommene som liten blir man 100% immun mot dem, men man er ikke garantert dette selv om man får vaksine.. litt dumt å få det som voksen. Jeg er for at immunforsvaret til de små må bygges opp, og at kroppen tar seg av mye selv. Vet ikke om jeg skal vente med denne vaksinen til 2års kontrollen eller kan vi få ta den noen mnd før? kan man få en "egen time" til bare vaksine?

Hva synes dere om vaksiner?

Skal nevnes at jeg er gravid nå, og litt i tvil om nestemann skal få vaksinen på 3mnd kontrollen (pga at babien er da helt avhengig av mors immunforsvar og tåler mindre vaksinen og dens innhold) og ved 15mnd kontroll(pga veldig tett program og pga to av barnesykdommene). De andre vaksinene er greie.

Er jeg helt på jordet i min tenkemåte ang dette??

Vet at HS vet hva hun gjør, men er det de siste årene de har begynt å ha så mange vaksiner i en sprøyte, eller har det alltid vært sånn fra maaange år tilbake? er det godt utprøvd??

Huff jeg skeptisk av natur.

Føler ikke at jeg får noe støtte fra min mann, fam. eller blir respektert på helsestasjon.

Skal jeg som mamma ikke ha lov å lure på dette, er jeg helt på jordet??

Blir så lei og oppgitt av dette...:-( vil ikke lage noe bråk på noe vis, og burde vel bare gi etter. De vet jo mer enn meg da men.

Skrevet

Og leste at MMR-vaksinen inneholdt vev fra aborterte foster i 27uke i en debatt en gang.. er det noe hold i denne påstanden? må si jeg reagerte på det..

Skrevet

Jeg utsatte alle vaksiner i 6 mnd på førstemann og kommer til å gjøre det med neste også..:)

Skrevet

Jeg gir og kommer til å gi til neste mann fordi det kan være noe veldig alvorlige kompikasjoner etter disse sykdommene. Jeg er nesten døv på enne øre fordi jeg fikk alvorlig ørebetennelse samtidig og etter at jeg hadde rødehunder som 4 åring.

Men det er opptil hver enkelt for hva de velger. Om de er laget på abortete foster vet jeg ikke noe om. Du får goggle litt og se, men husk at det er mye skremmselpropaganda i begge ender.

Skrevet

Takk for alle svar, håper flere også kan si sitt synspunkt og evt råd til meg.. HS sa at det var vel bare en person i året som ikke ville ha vaksine.. stemmer dette tallet? og legen sa ganske så uprofosjonelt at han hvertfall ikke hadde hatt noen betenkeligheter med å vaksinere.. de var liksom livredde for at jeg var helt imot vaksiner, og avfeide meg blankt.. følte meg ikke tatt seriøst. Er til å gråte av:-( jeg trengte bare noen svar på det jeg lurte på!

Skrevet

Obs litt skrivefeil.. skulle skrive at legen ikke hadde noen betenkeligheter med å vaksinere SINE BARN..

følte meg som verdens verste mamma og føler det fortsatt......

Skrevet

Hvis jeg ikke tar helt feil, er hverken kusma eller røde hunder spesielt farlig dersom man får det som barn. Problemet hvis du velger å la være å ta mmr-vaksinen, er jo bare den at pga at så og si alle velger å vaksinere barna sine nå, så er sjangsen virkelig liten for at de skal bli smittet med dette som barn og vil da stå uten noe som helst imunforsvar mot dette som voksne....Kan jo nevne at jeg har jobbet i barnehage i 11 år og har aldri sett noen tilfelle av noen av delene på disse barna. Og meslinger går det jo ikke ann å vaksinere mot alene og dette kan få fatale følger enten man får det som barn eller voksen.

Her i området hvor jeg bor, har det nå vært registrert 5 tilfeller av meslinger blandt skolebarn som ikke er vaksinerte. Synes det er skummelt jeg...

Skrevet

Heia, skjønner at du blir skeptisk når du ikke får ordentlig svar når du spør legen og helsesøster. Vi vil jo alle det som er det beste for våre barn og når en da føler seg usikker er det ikke så greit å vite hva en skal gjøre. Husk bare på at vaksinene er sin egen verste fiende, de fleste av oss har ikke sett konsekvensene av disse sykdommene som det vaksineres mot siden vaksinene er så effektive. Jeg ville anbefalt deg å snakke med helsesøster en gang til og å få henne til å forklare deg både hvordan vaksinene virker og konsekvensene av sykdommene det vaksineres mot. Vi har alle rett på å få ordentlig forklaringer og informasjon slik at vi er i stand til å ta våre egne, informerte beslutninger. Lykke til og håper at innlegget mitt ikke ble for rotete.

Skrevet

Ja får prøve å ta en ny prat med helsesøster om mulig..

Men hva med disse som får sykdommen som voksne selv om de er vaksinerte? Om man får det som barn blir man vel 100% immun mot dem.. men det blir nok et problem som ei her sa med smitte, at det er få å bli smittet av i dagens samfunn.. men man kan vel få tatt en vaksine som litt eldre barn om man ikke har fått sykdommene?

ja,ja,vet ikke jeg. Men hjelper hvis jeg kan få utsatt MMR vaksinen noen mnd til hvertfall..føler det blir for tett å få ny vaksine mot 3 sykdommer om 4mnd. Noen som vet om man kan få en time bare til vaksine? eller må man vente til 2års kontrollen med vaksinen? er de fleksible med når ta vaksinene?

Skrevet

Dere får velge selv om dere vil vaksinere. Men å si at ting ikke er farlig.... Hva er farlig? Livstruende?

For det første; min eks er DØV fordi han fikk kusma som 6 åring!! ...men han døde jo ikke. Men etter 6 år med fullgod hørsel, det er ikke bare bare det, altså.

For det andre; Røde hunder er kanskje ikke farlig for barnet, men dere som er gravide - dere er jo i en kritisk fare hvis noen i deres omgangskrets skulle få det... Eller? Og hvis unge menn skulle få det, da kan det jo tenkes at enda flere skulle slite med å bli gravide i utg.pkt.

Jeg har akkurat vært gjennom noen uker med tro og tvil i forhold til den 5. barnesykdommen (som det ikke finnes vaksine mot). Og tro meg - det er ikke morro å gå å lure på om barnet i magen tar skade av at minstejenta fikk 5.bs for noen mnd. siden. Og det er vel ikke bedre med røde hunder...

Som sagt: jeg dømmer ingen fordi de velger annerledes enn meg, men bare ikke vær så naive å tro at bernasykdommene er uskyldige... Meslinger er forøvrig en stor dødsårsak i andre land enn priviligerte Norge.

Jeg vaksinerer mine barn.

Føler at det er mindre risiko forbundet med det, enn å ta dem med på biltur, la dem hoppe på trampolina osv...

Skrevet

Flest mulig bør ta disse vaksinene for at de skal være effektive i befolkningen. Når man velger å tilby en vaksine gratis til alle er det fordi sykdommene den virker mot er mye farligere enn evt bivirkninger av vaksinen. Så jeg gir barna mine vaksiner.

Skrevet

Sånn som jeg har forstått det så vil ikke en vaksine gi 100 % beskyttelse mot kusma, meslinger og røde hunder, verken for barn eller voksne. Men sykdomsforløpet vil bli mildere, og mange vil kanskje ikke bli syke i det hele tatt. Jeg fikk i alle fall alle vaksinene som liten, og har hatt absolutt alt unntatt kusma likvel. Det er først når du har hatt sykdommen at du blir immun senere.

Om du får en såkalt barnesykdom som voksen, blir du som regel dritsjuk, uansett vaksine eller ikke. Og selv om det ikke er så mange som får disse sykdommene i dag, så er det jo fortsatt noen, og da særlig blant de som ikke er vaksinerte som blir ganske dårlige. Jeg har ikke tenkt så mye igjennom dette egentlig, men dersom det går an å vente, si 6 mnd, så høres jo det i og for seg greit ut. Men personlig ville jeg nok sørget for å få disse vaksinene på plass før barnet begynner i barnehage.

Det var mine tanker, selv om det sikkert ikke gjorde deg noe klokere :)

Skrevet

Du kan uten problem utsette vaksine. Det er ingen problem og få time kun til vaksinasjon. Min sønn har hatt mange utsatte vaksiner fordi han har vært syk når disse skulle settes , og de ble da utsatt........... De setter jo ikke vaksine på syke barn.

Skrevet

Har hørt tilfeller av hjernehinnebetennelse av vaksinen da. Men uansett, det er vel sjeldne tilfeller. Jeg velger å vaksinere som jeg egentlig hadde tenkt, trengte bare litt mer info rundt dette. Tenkte først å bare ta vaksine mot meslinger, men de har vel ikke enkeltvaksiner lenger. Og etter å ha lest om komplikasjoner her og andre steder på nettet som døvhet o.l i forbindelse med kusma tar jeg ikke sjansen på å ikke vaksinere mot det. Og hadde jo vært dumt om min sønn hadde smittet en gravid dame om han skulle fått røde hunder.

Men skal spørre om jeg kan få MMR-vaksinen utsatt noen få mnd.bare, blir så tett med vaksiner føler jeg hvis ikke. Skal nevnes at jeg er for det meste hjemmeværende med min sønn, har begynt litt i åpen barnehage da men kan avvente litt med det til vaksinene er tatt.

Men jeg ønsker også i tillegg å utsette vaksine til nestemann som kommer i juli er rundt 6mnd, da er somregel imunforsvaret bygget opp på de små.

Dere som har utsatt vaksine til barna deres var 6mnd, hvordan blir programmet videre? blir vel forskyvet en del evt?

Synes personlig helsevesenet er UTROLIG DÅRLIGE på å ta folk på alvor og gi gode svar på spørsmål. Jeg er typen til å ti stille om jeg føler meg kritisert og går rundt i ettertid og irriterer meg grønn på at jeg ble latterliggjort. At jeg aldri(!) lærer.

Er fryktelig mye man skal ta stilling til som mamma, er ingen lett oppgave. Det eneste jeg ønsker er å ta en gjennomtenkt avgjørelse ang.dette med vaksiner og andre ting. Må vel være lov i Norges land å tenke LITT selv.

Skrevet

desverre så blir det ord mot ord når det gjelder vaksiner.

Set finnes forskning både for og i mot. destverre så er baksidene ang vaksiner vanskelig å få tak i. Å få et svar fra de som er tillhengere av legevitenskapen er vel omtrent det samme som å få en som er superkristen til å ikke tro på gud, eller overbevise noen som er redd for mus til å skjønne at de ikke er farlige osv.

Jeg vet at det er flere som velger bort vaksinene pga av de baksidene som er med de. Dette er personer som jeg har kommet i kontakt med pga graviditet.

Jeg synes dette er vanskelig å forholde meg til. I mine tanker så var det en selvfølge å vaksinere, men etter et program ei venninnne av meg så i sverig så er jeg blitt mer usikker.

Det handlet om amrikanske soldater som ble vaksinert før de ble sent i irak krigen og mestear fått barn med parten av de som er kommet tilbake og fått barn som er missfotret eller fått handikap.

Tror også det er MMR vaksinen som er forbudt i sverige! (men huskjer ikke helt for sikkert)

her er noen linker som jeg fikk fra andre inne. Les de om du vil.

http://mafia-arkiv.blogspot.com/2007/04/gnen-om-vaksiner-er-bevart-i-150-r-p.html

http://www.frimm.no/Vaksinasjonavdyrogmennesker/tabid/101/Default.aspx

http://www.morfosa.org/medweb/farmakologi/vaksiner.htm

Skrevet

MMR er IKKE forbudt noe sted i verden! Jeg skal vaksinere barne mine for å beskytte dem mot potensielt farlige sykdommer(selv om de vanligvis er uskyldige) og for å være med på hindre at disse sykdommene sirkulerer i befolkningen. Da kan de igjen smitte folk som IKKE tåler det så bra, f eks barn med dårlig immunforsvar og gravide

Skrevet

Jeg synes det er utrolig viktig å vaksinere barna våre, dette er forebyggende helsearbeid. Mange tar veldig lett på disse barnesykdommene, nettopp fordi de nesten er utryddet. Noe som skyldes vaksinering. Og røde hunder er ikke uskyldig. I 1999-2000 var det en epidemi i Nederland der 3000 ble smittet og 3 døde. I 1989 var det en epidemi i USA hvor det var 45000 meldte tilfeller og 120 personer døde. Dersom du vil lese mer om MMR-vaksinen og bivirkninger, samt fordeler gå til: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,2389:1:0:0:::0:0

Skrevet

Jeg forstår situasjonene din veldig godt, da jeg kjenner meg så veldig igjen i dine utsagn.

Jeg er også veldig skeptisk med å vaksinere disse små nurka, da de ikke har fått opparbeidet noe som helst immunforsvar.

Nei, må si jeg ikke har noe good feeling med å gi vaksinasjon til barnet.

Skrevet

Kan noen svare meg på dette. Hvorfor gir de vaksiner så tett og så mye på en gang.. er det bare for å spare penger eller er det en helsemessig grunn for dette?

For hvis det er kun pga sparing, skal jeg jo ikke trenge føle meg dum eller dårlig mamma som ønsker å utsette vaksiner hvertfall....

Skrevet

Dette fant jeg på nette om enkomponentvaksine: I den senere tid har det vært en del foreldre som ikke ønsker kombinasjonsvaksine slik det tilbys i det norske barnevaksinasjonsprogrammet. I prinsippet er det mulig å vaksinere mot meslinger, kusma og røde hunder separat. Enkomponentvaksinene har pleid å være tilgjengelige etter godkjent søknad om spesielt godkjenningsfritak. Imidlertid er ikke produsenten i stand til å levere alle enkeltkomponentene til enhver tid, og for tiden (fra januar 2003) er det usikkert om enkeltkomponentvaksinene blir satt i produksjon igjen. Videre finnes det ingen dokumentasjon på hva som er ”riktig tidsintervall” mellom enkeltkomponentene (utover den generelle regelen om anbefalt minimumsintervall på 4 uker mellom levende vaksiner for å få effekt). Det er ikke noe land som bruker de tre enkomponentvaksinene etter hverandre i småbarnsalder, og det har aldri vært gjort studier for å finne ut hvordan det ville virke i et vaksinasjonsprogram. Derimot er det mange millioner barn som har fått MMR-vaksine.

Smittevernrådet har uttalt at kommunehelsetjenesten gjennom helsestasjonene bare er forpliktet til å tilby det anbefalte vaksinasjonsprogrammet slik det er formulert, det vil si med de kombinasjonsvaksinene departementet har godtatt innkjøpt til programmet, og at foreldre som ønsker modifikasjoner som ikke er medisinsk begrunnet kan henvises til andre deler av helsevesenet (MSIS-rapport nr. 37, 2001). Riktignok er det bedre at et barn får noen vaksiner enn at det er uvaksinert, og faglig kan det være en fordel at all barnevaksinasjon utføres på helsestasjonen. Imidlertid er det mange helsestasjoner som ikke har kapasitet til håndtere det merarbeidet oppdelt vaksinasjon medfører, og ikke alle helsestasjonsleger (eller andre leger) vil påta seg det utvidede ansvaret som følger av å forskrive en vaksine som ikke har ordinær markedsføringstillatelse i Norge.

Hvis vaksinasjon med enkeltkomponentvaksiner utføres på andre steder enn helsestasjonen, må helsestasjonen få informasjon om tidspunkt og vaksine, slik at den kan melde inn vaksinasjonen til SYSVAK.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...