Anonym bruker Skrevet 5. mai 2008 #1 Skrevet 5. mai 2008 Nettopp funnet ut jeg er gravid igjen,gleder meg over det,men jeg gruer meg til kontroll pga vekta :S Første svangerskap var jeg 90kg da jeg startet og endte opp på 123kg...nå er jeg 109 når jeg starter!!!er 180cm høy. uff..synes jeg hører legen mase ivei om vekta...hva skal jeg si da? vil du jeg skal ta abort fordi jeg veier det jeg gjør? hehe:P Dere andre her..noen som har vært ca det samme som meg når de ble gravid?hvordan gikk det?man går mindre opp med nr to sier mange..
Lotta med novembergutt Skrevet 5. mai 2008 #2 Skrevet 5. mai 2008 Hei:) Jeg er også 109 kg - fordelt på 172 cm. Var på første kontroll for drøye to uker siden, og hadde gruet meg i en halv evighet. Så for meg kjefting og moralpreken og svangerskapsdiabetes og risikosvangerskap og you name it! Men alt gikk veldig bra. Alle prøvene var fine (selv om jeg fortsatt venter på svar fra noen) og selve veiingen var baren en liten bi-handling i hele kontrollen. Etter å ha fylt ut helsekortet tok han fram vekta, jeg gikk oppå, han noterte seg tallet og sa ingen ting mer om den biten. Jeg ble utrolig letta Nå har jeg så smått begynt å grue meg til jordmor, litt redd for at hun skal si noe, men føler at jeg er litt mer avslappet nå som det er overstått. Og nå står jo allerede vekta mi på helsekortet, så slipper å komme med en bombe når jeg veier meg neste gang ... Lykke til
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2008 #3 Skrevet 5. mai 2008 Min erfaring er at det ikke er noe å grue seg til. Jeg veide 122 kg da jeg ble gravid, og hos både lege og jordmor bare sier jeg hva jeg veier, veier meg hjemme. Det blir jo aldri likt fra vekt til vekt, så det fungerer veldig greit for meg. Ingen av dem har vært "ekle", de har bare komt med fakta og slått fast ting som er en "selvfølge" når man er overvektig. Jeg føler jeg har fått god oppfølging, og bare skryt (velfortjent? Hehe) når jeg har klart å bremse vektoppgangen (veier nå i uke 30 128 kg, altså 6 kg opp totalt). Nei, ikke gru deg, du. Det blir som oftest bedre enn man frykter. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2008 #4 Skrevet 5. mai 2008 Skjønner godt hva du mener. Jeg har gjennom 1 år nå forsøkt å gå ned i vekt og det gikk kjempefint frem til januar i år.. da gikk jeg opp og veide igjen 112 kg, Så ble jeg gravid og grudde meg veldig, men min fastlege er bare helt super. Ingen bemerkninger, bare oppmuntringer og snakk rundt det å ikke slanke seg under graviditet, men tenke på hva man putter i seg. Nå har jeg vært til kontroll 3 ganger og hadde gått opp 5 kg, men har gått ned igjen 2 da jeg har ligget syk og bare kaster opp... Tror mange bekymrer seg unødig. Hvis man ellers er i god form, ingen andre sykdommer en overvekt så er inntrykket mitt at man ikke får masse mas, men at man snakker generelt rundt vekt. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2008 #5 Skrevet 6. mai 2008 Har ikke hatt noe ubehag med å gå på vekta hos legen eller hos jm. Bare at de ville ta sukkerbelastning pga bmi. Legen har ikke mast en eneste gang om vekta, det eneste han har egentlig sagt om det at det er bedre og begynne med høy vekt og gå lite opp enn å gå opp veldig mange kilo. Så ta det med ro
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #6 Skrevet 8. mai 2008 Samme utgangspunkt som deg HI, bare fordelt på 5 cm mindre.. Så jeg var veldig usikker da jeg kom til lege. Men det gikk helt fint! Han reagerte ikke på det og hadde en vanlig kontroll. På slutten tok jeg det opp selv og da sa han bare at det var nå det som var utgangspunktet mitt, og siden jeg er såpass høy så var det jo greit. Men at jeg heller kunne passe litt på hva jeg spiste for ikke å gå unødig opp i kg. På kontroll hos jordmor så snakket vi også om det, og hun sa det samme. Jeg har også tatt en glukosebelastningstest for å sjekke hvordan kroppen min takler sukker, og det gikk kjempefint! Hvis du bekymrer deg så heller ta det opp selv og be om råd, de fleste leger og jordmødre opplever jo dette ofte, siden vi er mange som er store og flotte!!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #7 Skrevet 8. mai 2008 Vil bare si til alle som har komplekser for vekta, DET ER HELT EN PRIVATSAK om en vil veie seg og ha dette påført sv.skaps journalen! Vi er da voksne folk som veit å reagere om vi opplever plutselig vektoppgang/tap! Er i uke 24+6, lagt på meg 8 kg, veier 96,5 er 178 høy og det er KUN JEG SOM VEIT!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå