Gå til innhold

Er det fortsatt vanlig med at brudens far betaler bryllupet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har også hørt noen som sa at brudens far betaler bryllupet og brudgommens far betaler alkoholen! Er dette vanlig ennå, eller betaler dere alt?

Fortsetter under...

Skrevet

Ingen av mine venner har løst det på den måten. Her er det mest vanlige

1) brudeparet dekker alt

2) brudeparet får en viss sum dekket av en eller flere foreldrepar

3) brudeparet og foreldrene deler alt, altså tredelt

4) et av foreldreparene dekker alt

Dvs. den gamle tradisjonen eksisterer ikke i min vennekrets

Skrevet

kan forresten legge til at hos oss blir alt delt mellom oss og foreldrene, altså tredelt

Skrevet

Tror det vanligste er at brudeparet "offisielt" betaler, men at foreldrene på hver side kan velge å sponse i mer eller mindre grad.

Skrevet

Ok, for jeg synes det er litt ekkelt og gå å spørre om penger til bryllupet mitt.. He he.. Ikke det altså, vi klarer å betale alt selv (vi er ikke så mange heller)... Men bare lurte på hvordan det var! Ingen av vennene mine er gift ennå :-) Tusen takk for svar!

Skrevet

det var vel mere vanlig før at det var brudens far som betalte bryllupet og svigerfaren alkoholen :)

vi skal få bryllupet av mine foreldre, og jeg tror neppe vi kommer til å få noe av svigers......samme det...men jeg har bedt svigermor å bake en kake + lage noen sanger litt får de jaggu gjøre når de ikke bidrar med noe annet

Annonse

Skrevet

Hos oss har foreldrene våre tilbudt seg å betale selskapet. Har ikke spurt dem, men de har selv sagt at de gjerne vil hjelpe oss økonomisk med bryllupet. Blir vel til at de ca betaler halvparten (litt under), og vi halvparten (litt over) av totalkostnadene.

Skrevet

Det blir 3 deling hos oss. Min tilkommende mann "prøvde seg" med at det er brudens foreldre som betaler alt. Jeg ga da klar beskjed om at enten så deles det på 3 eller så betaler vi (brudeparet) alt selv. Synes det er en gammeldags regel at brudens foreldre skal betale alt, tror den er gått ut på dato og at de fleste velger en mer rettferdig fordeling. Slik har det i hverfall vært i min bekjentskapskrets.

Hvis den gamle regelen hadde vært gjeldene så hadde mine foreldre vært nødt å dekket 4 (jenter) bryllup og mine svigerforeldre ingen, ikke rettferdig spør du meg.

Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke denne tradisjonen med at foreldrene til brudeparet skal betale.

Ut av nysgjerrighet lurer jeg på hvor gamle dere er, når foreldrene deres betaler? Er det like normalt uavhengig av om brudeparet er 18 eller 38?

Selv kommer vi til å være 22 og 27 når vi gifter oss, èn student og èn i fast jobb, med 1 særkullsbarn, 1 felles barn, og planer om 1 barn til, maks studielån og huslån, og her er det ikke snakk om annet enn at vi må betale selv.

Jeg hadde selvsagt ønsket at foreldrene våre kunne hjulpet oss, da slekten "krever" å få komme, noe som vil si over 70 personer, men det har ingen av dem tilbudt seg ihvertfall.

Skrevet

Jeg nærmer meg 30, med god inntekt og vi deler utgiftene i tre. Har til og med spurt foreldrene om de har tenkt til å hjelpe til! Kanskje frekt i noens øyne, men har veldig god kontakt med både mine foreldre og svigers, og begge parter var innstilt på at de skulle hjelpe til. (de har en normal økonomi alle sammen)

Foreldrene våre fikk selv hjelp til sitt bryllup for mange år siden, og jeg synes det er en fin tradisjon. Kommer til å hjelpe mine egne barn når det er deres tur. Når det er sagt - alt er innenfor rimelighetens grenser - vi havner på et gjennomsnittelig bryllupsbudsjett.

Skrevet

Vi er henholdvis 30 og 35 år når vi gifter oss. Greie inntekter begge to, og klarer oss helt fint. Foreldrene våre er med på å betale fordi de ønsker å hjelpe til og bidra økonomisk den dagen. Noe vi selvsagt synes er helt topp :) Mine svigerforeldre har bidratt med penger til min svigerinnes bryllup. Helt naturlig at de gir til sønnen også da. Kunne aldri spurt om penger til denne dagen, men er veldig takknemlige og setter stor pris på at de vil og har mulighet til å hjelpe til :-)

Skrevet

Vi er 31 og 39 med to faste inntekter, et barn, huslaan, billaan osv.

Vi spleiser paa festen, 1/3 hver for min mor, min far og oss (skilte foreldre) og resten av klaer, kirke, blomster osv betaler vi selv. Selv ville jeg aldri spurt mine foreldre om penger, men de oensker aa bidra da de gjorde det da min soester giftet seg for 10 aar siden.

Svigerfar spanderer reise for 3 til Australia for aa besoeke dem senere i aar. Dette er ogsaa selvsagt en gave som kom helt uoppfordret:-)

Skrevet

Oi, så heldige dere er da!

Halvbroren min på 30 år giftet seg for 2 år siden; jeg er ganske sikker på at foreldrene mine ikke bidra med noen ting (han er mammas sønn, som pappa har adoptert, men broren min har nå kontakt med sin biologiske far).

De fikk 5000,- i bryllupsgave av dem. Foreldrene mine tjener begge helt gjennomsnittlig; hun er sykepleier og han jobber på båt.

Jeg antar dermed at vi kommer til å få det samme. Mora til samboeren min er uføretrygdet, og faren hans har aldri stilt opp med ei krone, så vi er nok ganske på egen hånd i denne planleggingsfasen ja!

Huff, nei jeg skal ikke klage, en bruker jo selvsagt det en har råd til! Men selvsagt; det hadde jo vært en stor lettelse å ikke måtte snu på hver en krone får å få det noenlunde slik en vil ha det da...

Annonse

Skrevet

Det er vanskelig å si at ting er vanlig/ikke vanlig, men akkurat den delingen som du nevner her var vel mer vanlig før i tiden tror jeg.

Vi var innstilt på å betale alt selv vi, men så kom våre foreldre og sa at de ønsket å hjelpe til. Men som en annen her skrev så betaler vi bryllupet vårt selv, mens våre foreldre sponser med så mye som de føler for. Svigers har bedre råd enn mine foreldre, og betaler også mer. ;)

Skrevet

Vi skal være bare den nærmeste famile,så blir ca 30 stk.Svigermor og svigerfar har tilbudt seg å betale maten,resten kjøper vi/betaler selv.Regner ikke med at mine foreldre kommer til å bidra med noe,selv om de har god økonomi.Men det er jo vårt valg å gifte oss så da må vi vel betale selv også :)

(utrolig takknemlig for at sambos foreldre tilbød seg å betale mat,skulle ønske mine foreldre hadde stilt opp med noe også,men det har aldri vært noe økonomisk støtte å få hjemmefra hos meg,er for stolt til å spørre også ;)

Skrevet

Er vel ikke så vanlig det lengre..

Vi betaler alt selv. Vi er 26 begge 2. Og har greie inntekter.

Kunne aldri falt meg inn å spørre de om penger til noe vi vil gjøre selv..

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi er 23 og 25 år når vi gifter oss.. begge er studenter og vi er nybakte foreldre når vi skal gifte oss.. Foreldrene våres var også unge når de giftet seg og fikk hjelp av sine foreldre.. så hos oss betaler foreldrene festen; altså mat, lokale, invitasjoner og pynt til lokalet... Vi betaler for det "private"; altså kjole, dress, brudebukett, fotograf, frisør, sminke....

Det er foreldrene våre som inviterer til bryllupet for oss.. Litt gammeldags kanskje, men syns det også er veldig hyggelig.. De deler utgiftene på midten seg imellom.. De ønsket å bidra, og de hygger seg veldig med å hjelpe til å planlegge og bli bedre kjent med hverandre de også.. OG det synes vi er kjempebra siden vi nå skal bli en familie og de er snart blir besteforeldre for første gang!!!

Siden vi selv betaler for det private så har jeg prøvd drømmekjolen min i en butikk og så fant jeg den brukt på Finn til 1/3 av prisen..

Så alt kan ordne seg, vi ville ikke hatt mulighet til å gifte oss nå hvis vi ikke fikk hjelp, og foreldrene våres forstod ønsket våres og de ville jo også at vi skulle gifte oss...

GLEDE OSS VELDIG til august!!

Skrevet

hei. vi skal gifte oss neste sommer og blir da 31 og 32 år med inntekter på ca 700000 i året. men vi har mye huslån. mine foreldre har tilbydt seg å betale mat,lokaler og drikke til maten. de er redde for å ikke få med noen gjester de ønsker de også. vi sa klart i fra at vi ikke har mulighet til å betale for et bryllup med 100 gjester(20 stk mennesker som de mener vi må be som er i deres krets)

mine foreldre har veldig god råd og har også hjulpet til med forskudd på arv ol tidligere. hadde nesten forventet å få noe av de. de synes dette er stor stas og blir det første barnet i familien som gifter seg.

mine svigerforeldre har ikke sagt noenting om de skal bidra eller ei. har heller ikke tenkt å spørre de. de har middels god økonomi og liker å bruke penger på å reise noe jeg også unner dem.

Skrevet

Vi skal ha to bryllupsfester nesten.. det vi har i Norge får vi hjelp til av mine foreldre, men jeg vet ikke hvor mye de betaler. Tror de vil dekke maten, så det blir cirka 40,000 kanskje? De betaler så mye som de ønsker.

Vi betaler klær, utstyr, fri bar til et visst beløp.

I England betaler svigermor hele festen, et grillselskap for 100 personer. Men denne festen ønsket hun selv å ha - vi tenkte overhodet ikke på å ha to feiringer..

I vårt tilfelle hadde vi ikke trengt økonomisk hjelp. Men for å si det slik, som så mange av mine foreldres generasjon har de mer penger enn de kommer til å få brukt. Så de ønsker å hjelpe oss nå, istedetfor å overlate oss alt når de en gang forsvinner fra oss.. Dette er noe de er veldig opptatt av!

Skrevet

Vi hadde ikke tenkt over at noen andre skulle betale når vi bestemte oss for å gifte oss, men så sa plutselig min far at han ville betale mat, lokale og musikk. Hadde aldri gått å spurt om noen kunne betale, men om de tilbyr seg så værsegod :) Bryllup er "litt" dyrere nå enn det var når den tradisjonen ble til....

Skrevet

Den delingen du snakker om er hvertfall ikke vanlig blant mine venner (og det virker ikke som om den er vanlig lengere ellers i landet heller utifra det jeg har lest på div bryllupsforum).

Vi skulle i utgangspunktet betale alt selv, men mamma ønsker å betale kjolen min, foreldrene mine vil nok betale noe av alkoholen, og det er visst mulig vi får noen kroner fra svigers. Er veldig takknemlig for at de ønsker å bidra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...