Gå til innhold

Om det å melde seg opp til nytt studie

Malii

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er student, er ferdig utdannet i juni og har termin i oktober. Jeg har søkt på ny bachelorutdannelse fra høsten av igjen, dette for å få fødselstipendet fra lånekassen. Det jeg lurer på er om noen vet om jeg må gå skolen etter endt permisjon? Jeg har nemmelig ingen planer om å utdanne meg til noe nytt, har som sagt kun søkt for å permitere meg og få pengene.. Blir stipendet omgjort til lån dersom jeg ikke begynner på skolen etter permisjonsåret?

Fortsetter under...

Hei! Jeg har akkurat samme plan som deg, med termin i slutten av oktober :)

Stipendet blir ikke gjort om til lån - uansett hva du velger. Lånekassen stiller ingen krav til deg så lenge du mottar fødsespenger fra dem, og du trenger heller ikke fullføre studiet du begynte på :)

Lykke til

Jeg er i samme situasjon og er ferdig med bachelor i juni, og termin i oktober. Det jeg har funnet ut er at en del studiested krever at du har tatt minst 30 studiepoeng der før du får permisjon, dvs at i mitt tilfelle vil jeg ikke få permisjon fordi studiestedet fra august er nytt. Jeg må derfor være aktivt student å ta minstekravene for å få fødselsstipend, selv om lånekassen ikke krever studieprogresjon av meg. Opplegget er da at for å få fødselsstipend så må man ha studieplass, og dersom man ikke følger studiestedets interne regler, kan man miste studieplass og dermed fødselsstipend...

Litt mer komplisert enn det jeg først trodde, men tror alt er enklere dersom det nye studiet du skal starte er på samme utdanningsinstitusjon som du er nå...

Annonse

Jeg fant informasjon på nettsidene, men sendte også en mail for å få utdypet litt. Minstekravet for ikke å miste studieplassen er å ta 30studiepoeng i løpet av et år (altså det et semester vanligvis er). Disse reglene gjelder iallfall på Høgskolen i Oslo og Universitetet i Oslo. Det er sikkert bare å ringe å spørre i ditt tilfelle:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...