Gå til innhold

Ingen erfaring med Ks, hjelp!!!!

Anbefalte innlegg

Hei jenter.

Trenger bare litt erfaringer på dette Ks området. Jeg venter nå nr 3 og vurderer i dette tilfellet Ks. Begge de to første var vaginale, så jeg har absolutt ingen erfaring med Ks. Grunnen til at jeg vil ha dette denne gangen er at vi ved nr 2 fikk komplikasjoner etter fødselen som var veldig tunge psykisk. Selve fødselen gikk fryktelig fort, og var rett og slett jævlig i forhold til den første. Jeg vil nå ha mere kontroll både på fødsel og meg selv en det jeg hadde andre gang. Jeg er rett og slett blitt livredd "vanlig " fødsel.

Jeg skal føde i Fredrikstad, og vet ikke hvordan jeg egentlig skal gå frem i forhold til Ks.

Kan også noen fortelle meg hvordan de opplevde det å ta Ks, så vil jeg bli veldig mye mer lettet. Når tas som regel Ks? Hva skjer den dagen det skal skje? Er det vondt? Og hva med såret?

Tusen takk for alle svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137645703-ingen-erfaring-med-ks-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg tok ks forrige gang, men det var et katastrofekeisersnitt, så det blir ikke helt det samme. Jeg var gjennom så og si hele den vanlige fødselen først, et 32 timer laaangt mareritt. Det eneste som mangla var at vi ikke fikk henne ut. Kroppen etter ks den gangen, var derfor ikke bra. Jeg var helt ødelagt i mange dager. Måtte ha hjelp til å tørke meg på do, vaske meg nedentil, komme meg opp og ned i senga osv.

Denne gangen skal jeg ha planlagt ks, og det blir noe helt annet. (Har jeg fått vite...) Du må begynne med å ta det med fastlegen din (var i hvertfall det jeg gjorde). Han sender så en søknad til sykehuset om ks. Så vil du bli innkalt til samtale med en jm og evt en lege på sykehuset. Der må du forklare hvorfor du ønsker ks osv. Så vil de avgjøre om du får dette.

Når det gjelder selve ks'et, så vil du få spinalbedøvelse, altså du er våken, men lamma fra livet og ned.

Selve såret er vanskelig å si noe om, for det er veldig forskjellig fra person til person.

Håper dette var litt til hjelp i hvertfall, men sikkert andre som kan hjelpe deg enda mer.

Masse lykke til! :)

Hei! Jeg kan jo komme med mine erfaringer om planlagt ks! :-)'

- Begynn prosessen med planlagt ks hos fastlege eller jordmor! Si at du er livredd. De kan ta kontakt med sykehuset og få satt deg opp på en time på sykehuset for samtale om fødsel/metode/angst. Her må du legge frem saken din og forklare hvorfor hu ønsker ks. På noen sykehus kan man også ringe selv og ordne en samtale.

-Jeg hadde en FANTASTISK fødselsopplevelse med planlagt ks! Alt gikk rolig og kjapt og akkuratt etter boka! fikk spinalbedøvelse, 2-3 min etterpå var jenta mi ute, hun gråt med en gang, ikkeno komplikasjoner av noe slag verken hos meg eller snuppa! Tok ca 20 min og sy igjen, ble kjørt til oppvåkningsavdelinga og fikk ha med meg mann og barn hele tiden! Etter 2-3 timer på oppvåkning ble jeg flyttet til barsel, og dro hjem etter 3 dager på sykehus.

-mitt ks ble tatt 12 dager før ul termin, på formiddagen.

-den dagen du skal ta ks møter man fastende om morningen, man blir klargjort for ks, vasket, barbert, man får sykehusklær og seng, det blir satt kateter (ikke vondt) også blir man som regel forløst i løpet av formiddagen, litt avhengi av hvor mye som er å gjøre. Så det er bare å vente på tur! :-)

-Undet ks et kjenner man overhodet ingen smerte, man er lam fra livet og ned. Man kjenner at man blir tatt på, men INGEN smerte i det hele tatt. Etter ks er ferdig sitter spinalbedøvelsen i noen timer. Etter dette vil du få tilbake følelsen i bena og da vil du få så mye smertestillende man har behov for. Man skal ikke ha vondt.

Min erfaring etterpå er at det var overraskende lite vondt i etterkant! Hadde forberedt meg på mye værre smerte enn det var! Det er jo så klart ømt, stramt og sårt de første dagene, men det er ikke sånn at det er konstant vondt. Man kjenner ubehag når man rører på seg. Ut og inn av senga osv. Jeg var selv oppe å gikk ca 5-6 timer etter ks og det gikk helt fint. Kunne stelle babyen og tusle rundt på barsel.

håper dette hjelper litt! Prøv å gled deg!!! det er fantastisk fødsel du har i vente!

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...