Gå til innhold

To tette, 3. etasje uten heis, trang kjellerbod... noen med noen gode råd?

Anbefalte innlegg

Er visst blitt gravid igjen, og er lykkelig på mange måter, men er en greie som jeg bekymrer meg blå og grønn over :

Vi bor i 3 etasje uten heis, og vogna må vi ha nede i kjellerboden. (egen inngang utenfor hovedinngangen i blokka) Det har gått greit å drasse vognen opp og ned derfra med lillemann på armen, og brukte softbag de første månedene.

Sønnen min kommer til å være litt over 1,5 år når nestemann kommer, og det kommer til å være midt på vinteren. Aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg får jo ingen søskenvogn ned den smale kjellertrappen, eller inn den smale døren for den saks skyld. Jeg vil ikke ha en vogn der babyen ligger bak/under storebror, syns det virker så lite hyggelig, særlig midt på vinteren :\ Vi bor vedi sentralt i Oslo med mye trafikk i nærheten så syns liksom ikke at jeg ikke kan ha søskenvogn heller, selv om sønnen min sikkert har lært å gå...

uff. skjønner ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, sikkert ikke lett for noen å hjelpe.. men jeg STRESSER....:\

Er ikke aktuelt for oss å flytte heller, leier av moren min for 8000 for en 70 kvm2 3-roms, og det er jo ikke mulig å finne noe på den størrelsen til en sånn pris noe annet sted.. er studenter.

Fortsetter under...

HI her :

finnes den en søskenvogn der du kan ha babyen mot deg, som kan slås sammen fort og greit og dermed bæres ned en ganske smal dør og trapp? Altså svært lett..

Hm kanskje ikke det svaret du ønsker, men hva med å bruke bæresele når du må ha med begge? Enten kan du ha eldste i bæremeis eller yngste i sjal? Da trenger du kun en vogn - og kan evt ha en der du kan sikfte raskt mellom sporsdel til eldste og bagvogn til yngste. Mulig dette er litt tungvindt, men det er hvertfall et alternativ til å bruke en søskenvogn hele tiden...

GT safari er ganske lett og veldig lett å slå sammen. Den går inn de fleste dører, så er du sikker på at kjellertrappen er for smal for å trille den ned? Jeg har denne vognen til mine to. Da yngste var liten brukte jeg Teutonia mykbag oppi. Den passet helt perfekt i størrelsen. Jeg satte på en vestestropp på siden for å være helt sikker på at den ikke skal falle ut. Frontbøyla kan tas av, slik at man kan løfte ut babyen i bagen hvis babyen sover. Kalesjen er høy under taket, så den eldste kan sitte der til han blir veldig stor (min 4 1/2 åring har god plass) Kalesjen er imidlertid litt åpen, så da den yngste var baby, satte jeg på den lille kalesjen fra Brio kombi bagen på mykbagen jeg brukte i søskenvogna, for å gjøre det litt lunere. Storesøster satt fint ved siden av. Ryggene kan reguleres separat, men det er bare en kalesje, så den må være enten oppe eller nede (men storesøster her synes det var helt greit at den var oppe, i og med at den ikke er så stor, slik at hun hadde god utsikt likevel.

Vi bor også i blokk, og vogna er mye lettere å trille opp og ned enn alle de andre enkeltvognene jeg har (Brio kombi, Brio sitty, Teutonia Timmy), så vil tro den er ganske lett.

Eneste minus, når man skal bruke den til en nyfødt, er at den ikke har fjæring. På asfalt er det overhodet ikke noe problem, men på snø som har frosset til is eller skogsterreng/grov grus, blir det for mye risting for en baby. Vil tro at det går helt greit i Oslo... Siden babyen din kommer på vinteren, kan jeg tipse deg om at det virker som om skinnpose har en fjærende effekt. Min er født på høsten, og når jeg begynte med skinnpose, ristet det mye mindre for henne når vi gikk der det var litt humpete.

Anbefaler vogna på det sterkeste, da den er ekstremt lett og god og trille (bedre enn de andre vognene jeg har, slik at jeg ofte velger den, selv om jeg bare skal ha med meg en av barna!)

Jeg er i omtrent samme situasjon som deg.

blir 22 mnd mellom barna og jeg har hverken rygg nok til å slepe en søskenvogn opp og ned trapper eller bred nok kjellerdør til å få en inn.

Etter mye spekulering kjøpte vi oss en Teutonia Timmy med mykbag til + en Kaiser lammeskinnspose og et bæresjal.

Timmy er en vogn som kan sammenlignes med Emmaljunga Scooter, bare at Timmy bl.a. har full liggestilling og mye større handlekurv under.

Planen vår er å kunne bruke vognen til baby og storebror vekselvis (med en god og varm pose oppi så kan man også legge baby oppi der uten mykbagen dersom man legger ned ryggen). Når storebror bruker vognen har vi lillebror i bæresjal.

takk for svar dere :)

Jeg har et bæresjal jeg brukte til sønnen min, og kommer nok til å bruke dette en del i begynnelsen. Men det tok ikke lange tiden før han ble litt for stor og urolig til at det var behagelig å ha han der over lengre perioder. (var veldig slitsomt når vi var på mellolanding i Paris f.eks - da var han bare 4 måneder..) Jeg er ganske liten og spedbygd, kanskje noe med det. Derfor ønsker jeg en søskenvogn i tillegg - siden vi bor midt i byen kommer nok storebror til å sitte en god stund i vogn - selv om han vil gå selv så må han pent sitte i vogna noen ganger for å ha kontroll på han her hvor det er så mye biler. Det jeg lurer på er hva som egentlig menes er målt når bredden på vogner oppgis? Ser jo flere søskenvogner som påstår de er 70-80 cm i bredden, men dette KAN jo ikke være på det bredeste? Det kan jo bare være på sittedelen? På en søskenvogn syns jeg ærlig talt det hadde vært mer relevant å oppgi målene for der vognen er bredest? Noen som har søskenvogn som vet hvor bred den er på det bredeste? (regner med det blir ved kalesjen et sted)

Annonse

Hei

Har du sett på oth sin tvillig vogn, den hadde jeg og den kom jeg igennom alle butikk dører og kasser på butikkene. Mener den er 79 cm kom ihvertfall inn på kjøkkenet mitt med vognen og der er åpningen 81cm målte jeg nå. Er lett og slå sammen og en drøm og kjøre.

Vi bor i 5 etasje uten heis-og må også plassere understellet til vogna nede i kjelleren...Jeg har OTH tvillingvogn. Den er lett å slåsammen,så jeg får bært den ned i kjelleren.Tar av bagen å bærer babyen opp i den-og tar lillemann i hånden,han må gå selv. Er blitt kjempe flink!

Det har hendt at jeg må gå opp med storebror først for så å løpe ned å hente babyen i bagen og shopping posene mine....

For mange høres dette veldig tungvindt ut,men jeg velger å ikke lage så lage så mye fuzz kring det!

Bor midt på Grunerløkka-og ville ikke byttet bort leiligheten mot all verdens hager,hus og lette løsninger!!!

Håper du også vil se det sånn...alt blir en vane -selv med to tette i en blokk midt i byen!!!!

Easywalker sin er 76 cm bred, og den går fint inn ytterdøra her hos oss som er ca 80-85 m bred. Den klikkes bagen kjapt av. Understellet legges fort sammen, man drar opp en dings på hver side og lar den "falle" sammen. Så kan du bære den ned trappa evnt, og den tar liten plass sammenlagt. Den veier rundt 14 kg mener jeg å huske, så den er lettere enn mange kombivogner. Den har delte kalesjer og det er en stor fordel når man har to så små som har forskjellige behov.

Ellers må du nok gå for en P&T , eller tandemvogn

dette likte jeg å lese! bor nemlig tilsvarende som deg, har kun et barn foreløpig men ønsker fler, og det er denne situasjonen jeg ser for meg. har et ønske om å tilpasse meg leiligheten for vi trives så godt her!

Ikke sant! Alt funker når man legger til litt godvilje!! I barselgruppa jeg går i bor alle på topp i blokk-bygård! Kun ei som har heis...

Dette er ikke noe tema-man gjør vel bare det beste ut av situasjonen!

Har 21 mnd mellom gutta mine!

Har også Oth vogn,den fungerer for vårt behov!

Se på Koelstra sin søskenvogn. Den er genial! Babybag mot deg, enkel og lett og klikke av og på. Kan brukes i flere mnd. til den eldste er blitt flinkere å gå trapper, og babyen ligger lunt og godt i den. Kjøp en Babynest bilstol dunpose til å ha i baggen, den passer perfekt i baggen. Posen selges på Barnas hus. Veldig bra vogn. Kommer inn alle dører. Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...