Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen møtte jeg en voksen Alberte, og det navnet har jeg tenkt endel på siden. Jeg liker det igrunn bedre og bedre.

Det morsomme med å møte voksne som heter det ene eller den andre er at jeg ikke reflekterer over navnet på samme måte som med små barn, hvor jeg ofte tar meg i å tenke på hva som ligger bak foreldrenes navnevalg, mens den voksne (eller større barn) bare "er" navnet sitt. Og jeg tenkte ikke over at Alberte kanskje er et uvanlig navn, men bæreren var en søt dame, og nå hav navnet fastnet hos meg.

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var søtt, men er jo veldig likt albert da, som forøvrig er et nyyyydelig navn...(som sønenn min heter :))

Alberte...jo mere jeg sier det jo finere blir det :)

Skrevet

Synes Albertine eller Bertine er finere.

Skrevet

Syns Albertine blir litt for mye, da er Alberte finere. Ikke så sukkersøtt, bare søtt og sterkt på samme tid.

Skrevet

Jeg synes Alberte er kult!

Og så kan broren hete Jakob, hehe...

Skrevet

Morsomt at du skriver det, for jeg har det litt på samme måte. Voksne bare "er" det de heter og jeg tenker ikke noe særlig over navnet deres. Mens med barn blir det noe annet, da kan jeg fundere litt mer over navnet, lure på hva eventuelle søsken heter, hvorfor heter han/hun akkurat det osv osv. Jeg er kansje litt "besatt" av navn for tida! ;-)

Og noe annet jeg har tenkt over, er at hvis jeg traff f.eks en Jan Arne, så ville jeg enten ikke tenkt over navnet i det hele tatt, eller så ville jeg tenkt at det bare var et kjedelig navn. Men hvis jeg traff en gutt på 8 år som het Jan Arne, så hadde jeg kansje blitt mer overrasket og syntes navnet var litt "spennende". Rart det der...

Men jeg må si at Alberte synes ikke er så pent da, jeg er ikke glad i "bert"-navn.

Skrevet

Hm. Ikke verst. Og så er det under 10 som heter det iflg SSB.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...