Gjest Skrevet 3. mai 2008 #1 Skrevet 3. mai 2008 Vi er i ferd med å ta sertifikatet (ENDELIG!) og nå vurderer vi hvilken bil vi skal kjøpe. Volvo V40 er høyt oppe på ønskelista, men det avhenger av noen småting. Er det god plass til barnesete med base i baksetet, eller må en droppe basen? Er det god plass til barnevogn i bagasjerommet? Hvordan er bensinforbruket? Vi er 21 og 26 år, og i første omgang er det jeg som kommer til å kjøre bilen. Noen idè om pris på forsikring, evt hvor jeg kan finne ut av pris på egenhånd? Bilen kommer hovedsakelig til å bli brukt til småkjøring, kanskje max 10 turer i måneden som tar over 1 time. Årsmodell er vi usikre på, men sannsynligvis en litt eldre modell, siden vi ønsker å bruke max 50-60 000 på bilen. Vi venter forøvrig vårt første felles barn, pluss at sambo har et barn på 4 år fra før (hun er hos oss veldig sjelden), men vil gjerne beholde bilen så lenge at det vil bli aktuelt med både 2 og kanskje 3 bilseter.
Mamma*til*3 Skrevet 3. mai 2008 #2 Skrevet 3. mai 2008 Vi har V40.Negativt: Det er trangt bagasjerom på grunn av hjulbuene som tar mye plass bak. Kombivogna fikk bare plass når vi hadde den på tvers, og da var det ikke mye plass igjen der bak. Sportsvogna vi brukte senere kunne vi sette rett inn, og hadde noe ledig plass ved siden av. Vi har vært veldig fornøyd med bilen, men både mannen min og jeg har irritert oss over det trange bagasjerommet. Hadde ikke hjulbuene gått så langt inn, hadde det ikke vært et like stort problem. Bilen har forøvrig rommet to voksne og to små med hvert sitt barnesete. Vi har vært på lange bilturer, men da uten kombivogn. Har valgt små triller på ferier osv... Nå som vi venter nr 3 har vi ikke annet valg enn å kjøpe en større bil, for vi må ha plass til tre barneseter i bredden, og det er ikke fysisk mulig i V40´en. Og et større bagasjerom er jo også noe som lokker... Positivt: GOD kjørekomfort og trygg og trafikksikker bil.
Nanna:-D Skrevet 3. mai 2008 #3 Skrevet 3. mai 2008 Vi har v40'n. Veldig god bil. Glad i den. Skulle ønske den var litt lenger mellom baksetet og framsetet. Det er plass til base-setet (akta graco), men du får ikke framsetet helt tilbake da. Bagasjerommet er som tidliger nevnt litt lite. Jeg får inn Teutonia spirit s3 bakifra og framover vis du tar av overdelen. Vis ikke må du enten legge ned det ene setet eller ha den på tvers. JEg klarer å få inn hundebur og vogn, men det er litt puslespill... Jeg klarer også å få inn 3 bilseter i baksetet, men det er ikke hvem som helst seter... Bensin forbruker ligger på ca 0,8 til 1 liter. Kommer ann på kjøringa. Desuten har vi automat, og det trekker nok litt mere.. Veldig enig med dere i å velge volvo, men hadde jeg valgt på nytt i dag hadde jeg kjøpt v70'n....
Gjest Skrevet 3. mai 2008 #4 Skrevet 3. mai 2008 Ok; dere bekreftet i allefall mistankene mine! Samboeren min er HELT fiksert på V40, og vil ikke høre snakk om noe annet. Jeg begynner imidlertid å helle litt mot Passat, som ser ut til å romme mer, selv om den selvsagt ikke er like fin som V40 (det er sambo's eneste argument for V40, siden han, og jeg, ikke har peiling på bil). Men V70; hvordan er den i pris og plass da?
Nanna:-D Skrevet 3. mai 2008 #5 Skrevet 3. mai 2008 Passaten er nok ett bedre valg en v40'n etter min mening, med tanke på små barn... V70'n er stor å fin, etter min mening!! Vet at venninna mi fikk inn barnevogn, en simo el brio 4 hjuling, sammen med hundebur som passa til hund i boxer str... Men den er dyrere enn v40'n. Men har dere råd, så hadde jeg ikke vært i tvil...
Gjest Skrevet 3. mai 2008 #6 Skrevet 3. mai 2008 Huff, er jo liksom økonomien det hele stopper i da! :-( Jeg må prøøve å lirke kjæresten min over på ideen om Passat; jeg vil i allefall ikke stå og banne over at vi har for dårlig plass når vi skal på ferie, bare for at bilen skal være fin å se på!
togutter-08og10 Skrevet 4. mai 2008 #7 Skrevet 4. mai 2008 Vi skal også kjøpe ny bil den nærmeste tiden og har litt av kriteriene som dere. V40 har ikke plass nok i baksetet til at barna kan sitte baklengs lenger enn til 13 kg setet er ferdig brukt. Det blir jo anbefalt at barnet skal sitte bak frem til de er hvertfall 2 år nå så da er den bilen uaktuell for oss. Vi står mellom Passat, Mondeo og Avensis. Men vi har tenkt oss nyere modeller enn dere da, men størrelsen er nok det samme på eldre biler av dette slaget også. Vectra er også stor, svogeren min har en 2000 modell som de bruker med 3 barn i barnestolalder. Samboeren min kjørte en v70 for en stund siden og han mente at svingradiusen var veldig dårlig, derfor er ikke den på vår liste, men jeg må inrømme at jeg synsden er fin. Forsikringspriser avhenger veldig av hvor i landet dere bor, garasje, bonuspoeng etc. Får dere veldig høy forsikringspremie kan det lønne seg å spørre en av foreldrene deres om å bli "medeier" og forsikre bilen som bil nr to da blir det billigere og dere kan senere overføre forsikringen til dere selv når du har fyllt 24 (da blir forsikringen biligere) Dette gjorde jeg selv så jeg vet det går ann. Lykke til med bilkjøp.
Gjest Skrevet 4. mai 2008 #8 Skrevet 4. mai 2008 Oi, kan ikke barna sitte bakovervendte i V40 i seter større enn til 13 kg? Uansett hvilket sete? Da er det i allefall uaktuelt. Må sjekke ut Mondeo og Avensis også da, så jeg får et litt klarere bilde av utvalget. Men synes generelt sett at det er veldig vanskelig å måle verdien på bruktbilene, siden en kilometerstand på 200 000 ikke akkurat betyr det samme i en Golf, som i en Opel. Jaja, har heldigvis noen måneder på meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå