Gå til innhold

Masai sko? Nå ble jeg usikker....min fysioterapaut råder meg til å ikke bruke de, men dere.....

Anbefalte innlegg

Her inne ser jeg jo at flere sier at de hjelper...? Hva bør jeg gjøre....?

Hun sa at musklene måtte jobbe mer og da komjeg til å få mer vondt......

Hun sa at nårjeg hadde fødet kunne jeg begynne å bruke de, for da fikk jeg god efekt....

Må sies at jeg er svært dårlig, med mann som er sykmeldt for å ta vare på meg og vårt barn.

Fortsetter under...

Hei,

jeg bruker Masai-sko, og har veldig god effekt av det. Jeg tror det er fordi jeg begynte tidlig i svangerskapet, før vekten ble for stor og før smertene hadde satt seg. Jeg har også trent jevnt før jeg ble gravid, og opplevde derfor veldig få innkjøringsproblemer med skoene, noe mange andre opplever.

Jeg har ofte lurt på om det hadde gått så bra om jeg hadde ventet til kroppen ble større, og vekten forskjøvet i forhold til likepunkt. Der er jeg veldig usikker. En ting er å ha de med hele veien, noe annet er å starte underveis.

Jeg synes du skal høre på fysioterapauten din jeg. Musklene får litt juling når du starter med disse skoene, og har du så sterke smerter fra før, så er det vel ingen grunn til å provosere og få ennå flere smerter over flere uker. For i værste fall tar det ganske lang tid å venne seg til de. Synes det høres veldig fornuftig ut det fysioen din sier.

Lykke til, måtte du bli snarlig bedre etter fødselen!

Tusen takk for veldig godt svar NrToKommerIJuli....da hører jeg på deg og fysioterapauten min, det høres fornuftig ut når du sier det på den måten.... :)

Ha en fin kveld.

Klem :)

Synes også det hørest fornuftig ut å ikke begynne nå... Har hatt mine ca et år og er godt fornøyd. Men i starten ble jeg ganske så støl, og de krevde litt tilvenning. Musklaturen din jobber hardt nok som det er, om det ikke er nye "ting" den skal venne seg til i tillegg....

-Jeg merker deserre lite forskjell i forhold til bekkenet med skoene, men ryggen blir bedre :-)

Syns du skal sjekke med en annen fysioterapeut for å være sikker først. En second opinion, rett ofg slett.

For min del er de skoene livsviktige, men jeg begynte med de før jeg ble gravid da. Men har aldri merket noe ubehag av de, tvert imot gjorde de underverker fra første dag på meg. Nå som bekkenløsningen er på sitt verste, går jeg ikke uten de inne på stuegulvet en gang før jeg merker at smertene kommer sterkere.... Hadde de ikke i sist svangerskap og da endte jeg opp som sengeliggende i flere måneder med store smerter uansett aktivitet. Nå kan jeg faktisk klare ting i huset og ta meg av lillemann ganske mye på egenhånd, og livskvaliteten er 100% bedre.

Så sjekk med flere fysioterapeuter!

Vil gjerne høre hvordan det går med deg, dette var interessant.

Gjest amandine

Du kan jo føle deg frem litt! Jeg har brukt mine en stund og vært veldig glad i dem, men nå er jeg etterhvert blitt for ustabil i bekkenet til at jeg klarer. Har hatt bekkenløsning stort sett siden høst 2001 så har dessverre en del erfaring.. Er nå i uke 23 og måtte slutte med mbt for en uke siden, så nå lurer jeg på hvor lenge jeg klarer å være i jobb, skoene har vært redningen for meg! Uansett, lykke til !

Annonse

Jeg lurte også på å kjøpe disse skoene da jeg ble gravid, hadde hørt mye positivt. Men, har en svak korsrygg fra før, og fysio sa at det kanskje ikke var så lurt å begynne med disse skoa nå da, fordi jeg ville måtte bruke mye flere muskler / "jobbe" mer med disse skoene enn med vanlige flate joggesko. Går derfor bare i joggsko. Kan jo være jeg må gå over til noe annet når det blir vanskelig å bøye seg og knyte på joggeskoa... Men jeg tør ikke prøve masai sko nå, blir nok for tøft for ryggen min.

• 4 uker senere...
Gjest amandine

Kan ikke vaske mine iallefall, de er i skinn... Ellers må jeg bare medgi at jeg har lagt mine på hylla til bekkenet blir forhåpentligvis bedre etter fødsel.. Måtte slutte å bruke dem i ca uke 20 for var alt for ustabil. Har brukt dem lenge før jeg ble gravid( hadde BL da også) og de har vært kjempegode! Du kan jo prøve? Jeg tenker hvis ikke det går akkurat nå så har du nok glede av dem senere! De går jo heller ikke ut på dato he he for pene var de ikke i fjor og blir det heller ikke til neste år:)

Hei,

jeg kjøpte mine i uke 24 når jeg begynte å få bekkenproblemer. Jeg er nok ikke den som er hardest rammet, men kjente godt ubehag i hale/symfyseben + ustabilitet i bekken. Jeg bruker mine masai sko hver dag og er helt avhengig av de.Er nå i uke 36 og bekkenplagene har ikke utviklet seg + at jeg heller ikke har vært særlig plaget av ødemer. Masai sko skal visst også være bra mot det.

det eneste som er trist med masai sko er at de er så sinnsykt stygge :-) Har sandalvarianten i sort.

• 2 uker senere...

fysioterapeuten min sa at dette er ikke noe vi skal begynne å bruke etter at vi har fått diagnosen bekkenløsning. Dette er noe man kan bruke før smerter, for å forebygge, men det er liksom forsent nå. Kroppen forandrere seg litt når går med masai sko, og kan bli for store belastnigen for bekkenet. Jeg har blitt anbefalt til bare å bruke som til og fra sko:)

• 3 uker senere...

Jeg spurte fysioterapeuten min om det samme og fikk til svar at man ikke burde begynne å bruke masaiskoene etter at man har fått bekkenløsnig pga at bekkenet er for ustabilt da. Men kunne med fordel begynne å bruke de etter svangerskapet.

MBT-skoene skal ikke vaske...ødelegger visst sålen da. Jeg ble forresten fortalt i en spesialbutikken at det går ann¨å få skiftet en pute i sålen når skoen er klar for utskiftning. Merket på mitt første par at de begynte å bli dårlig i dempingen og nye sko er kjempedyre !! Så nå kan jeg skifte denne puten til 500 kr. istedetfor 1800-1900 kroner for nye sko !

Annonse

mine sko hjelper mot alle smerter i muskelatur, men ikke selve bekkenløsningen. når bekkenløsningen slår til er det jo umulig å holde seg fast oppå skoene. en er jo så ustabil at det er jo ikke mulig å stå på dem da. føttene bare knekker sammen under meg. så jeg fatter ikke at dere andre med bekkenløsning klarer å stå på dem. eller er det bekkensmerter dere bruker dem mot. det er en forskjell her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...