Gå til innhold

Utvidet ultralyd

Aiax

Anbefalte innlegg

Ja, til uken blir det utvidet ultralyd for meg, og jeg gruer meg kraftig. Jeg får av og til følelsen av at vi som er eldre gravide (jeg er 45), nesten automatisk må forvente forstørret nakkefold etc. Jeg synes det er nifst å tenke på, selv om vi "gamle" også selvsagt kan ha friske egg. I tillegg er jeg selvsagt redd for at det ikke skal være liv. Sist jeg kom så langt i svangerskapet mistet jeg på denne tiden, oppdaget to dager før jeg skulle på utvidet ultralyd i uke 12. Uff, jeg vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, mer enn å skrive litt bekymring av meg. Er det noen, over 40, som har opplevd en postiv duotesting?

Fortsetter under...

Hei hei. Jeg er selv 43 år, og har termin i slutten av juli. Tok duotest i januar. Var hos en genterapeut på Ullevål sykehus. Veldig koselig, men sa at når jeg var over 40 så kunne jeg ikke forvente å få et bedre resultat på blodprøven enn 1: 250, da dette var tallene for de over 40. Men når jeg fikk svaret mitt i slutten av januar så fikk jeg et resultat på 1: 8015, så selv om man er over 40 så har man da gode friske egg.

Syns ikke du skal grue deg. Ta testen, det blir sikkert et FLOTT RESULTAT. Han professoren jeg hadde på Ullevål når jeg fikk svaret fortalte at det er veldig sjelden at kvinner over 40 får barn med funksjonshemmning. Så LYKKE TIL.

hei

Det er så mye fokus på alder i disse tider at det er ikke rart vi blir engstelige. Jeg (43) opplevde at legen som tok UL-testen undret seg over hvorfor jeg var der - "er det kun pga. din alder?" spurte han. Fint å få en motvekt til den holdningen jeg hadde møtt i forkant - og siden resultatet var godt, ble det hele en svært positiv opplevelse. Jeg ønsker deg lykke til - sjansene for at alt er bra er mye større enn motsatt!

Hei,

Jeg er nå 44, men fikk en gutt i august, var da 43,5 år. Tok duotest og de sa til meg at 43 år var ingen alder...de hadde rett som det var førstegangsfødende som var 47!! Tror ikke det er så mange av dem, men likevel. Statistisk sett er det de mellom 19 og 24 år som får flest med kromosomavvik. Grunnen er jo selvfølgelig at det ikke er så mange som er på vår alder, men også at vi får tett oppfølging. Jeg fikk et totalsvar på 1:3000 tror jeg, sånn ca. Jeg gikk ikke videre med fostervannsprøve, og fikk en frisk gutt. Tror jeg hadde nakkefold på 2,6 mm. Lykke til.

Hei igjen, og takk for tilbakemeldinger :) Det gikk veldig greit på den utvidete ultralyden :o) Nakkefold på 1,6, og nesebeinet var å se :o) Jeg fikk beskjed om at det var bra, og at helhetsbildet var meget bra. Men, svaret på blodprøven har jeg ikke fått, så det gjenstår jo å se hva det endelige resultatet blir. Men, jeg føler meg ganske lettet - for jeg grudde meg ganske mye. Det er klart at blodprøven kan gi et dårligere svar, men vi velger å ta det som det kommer nå. Vi kommer ikke til å foreta oss noe mer uansett. Nå håper jeg bare det går bra videre i svangerskapet. Dette er veldig kjekt!!

Annonse

Hei Aiax

Jeg har fulgt denne debatten siden innlegget ditt, jeg føler at jeg er i en veldig beslektet situasjon - ikke minst etter det siste innlegget ditt fra i går.

Jeg er 42 år nå, 43 år og 4 mnd ved termin, og tilhører dermed den gruppen som virkelig regnes som høyrisiko, på tross av at sjansen jo er overveldende stor for at fosteret er normalt.

Jeg synes valget mellom duotest og fostervannsprøve er nesten umulig, og har bestemt meg for å avvente resulatet av duotesten før jeg bestemmer meg. Jeg var på ultralyd onsdag i forrige uke, og nakkefolden ble målt til 1, 4 samt at de fant neseben. Jeg burde danset ut i vårsolen av glede og lettelse, men dessverre var det denne blodprøven som ikke tegnet like godt. Den var imidlertid regnet ut fra feil alder på fosteret, så den måtte korrigeres før den ble tatt inn i regnestykket - så jeg har også en god ultralyd men går og venter på en blodprøve. Har så lyst til å bare være lykkelig over dette mirakelet at jeg er 40+ og gravid, men det er sannelig ikke bare lett.

Hvilket forholdstall fikk du forresten etter ultralyden?

Hei

Jeg ser at det nå er flere som har vært inne viktigheten av resultatet av blodprøven, tidligere har noen sagt at de fikk beskjed om at var man over 40 kunne man ikke forvente bedre resultat enn 1:250 og nå sier du at ultralyden er den viktigste delen av testen. Jeg trodde også at ultralyden var det som veide tyngst, men fikk liksom ikke det bekreftet av legen på Riksen synes jeg - han var veldig opptatt av at blodprøven min ikke var så bra og at det ville kunne ha store utslag for totalresultatet. Har forsøkt å finne noe om dette på nettet men ikke klart det, er det noen der ute som vet noe om dette?

hei,

Kan bare referere til min opplevelse. Hadde flotte ultralyd resutat og ikke så bra blodprøveresultat, korrigert for alder, ble totalt resultatet 1:175 for trisomi 18 og OK resultat på de andre ( over 1: 500). Ble da fortalt at ultralyd delen veide tyngst. Jeg gikk videre med FVP og fikk heldigvis bra resultater på den. Dobbeltesten er jo en risiko og sannsynlighets beregning,ingen diagnose. FVP gir et mye sikrere svar, men har jo andre risikofaktorer.For meg var dobbeltesten ikke noe god opplevelse, men fikk ro i sjelen etter FVP. Alt i alt er jeg glad for at jeg tok testene. Håper dere alle får svar dere kan slå dere til ro med og kan nyte svangerskapet videre. Jeg var 38 når jeg tok testen

• 2 uker senere...

Ved fostervannsprøve tar man ut celler som har tillhørt fosteret, og som ligger i forstervannet. Disse vil jo kunne gi en nøyaktig genetisk profil, og en kan derfor også si hvilket kjønn det blir. Morkakeprøve derimot er litt mer usikker, da der kan være avvik på cellene i morkaken, men dette avviket trenger ikke finnes hos fosteret, da kroppen helt tidlig i svangerskapet, er sellektiv, og vil bruke de beste cellene til fosteret. Ved duotest kan man si noe om oddsene for at fosteret er "normalt" Man kan jo da få veldig dårlige odds, men likevel bære på ett "normalt" foster, og ommvendt

Har fulgt med på debatten her inne, og må si at hvis det er slik at en ikke klarer å slå seg til ro med duotesten, uansett resultat, ville vel det beste være å velge fostervannsprøve med en gang. Da vil man også spare helsevesenet for ressurser ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...