Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at vi kan få oppgitt et donornummer etter at vi har født (eller er det etter at vi er blitt gravide?). På den måten kan jo barna våre (eller vi) prøve å oppsøke "halvsøsken" om man skulle ønske det. I programmet var det jo en mor som hadde opprettet en side på internett for å finne andre som hadde fått barn ved hjelp av samme donor. Nå blir jo den siden brukt av alle som ønsker å finne hverandre og de hadde nye som fant hverandre hver dag (er jo litt større i USA). Ønsker dere å få oppgitt dette nummeret og dersom dere ønsker det vil dere selv ta int. til å treffe eventuelle barn av samme donor? Lurer også på om donoren får oppgitt sitt nummer?

Hun jenta som fant sin halvbror i voksen alder sa at nå som hun hadde funnet han var det ikke lenger så viktig å vite hvem donoren var.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg personlig ville ikke ha i mot at "min" (hvis jeg blir så heldig da:) donorbarn som ønsker kontakt med sin halvsøsken. Vet at det er noen som ønsker å kjenne til det ene biologiske opphav og tror at det ville ha vært en god ide med en slik internettbase tilgjengelig for de som ønsker det.

Jeg vet at Stork pleier å ha samlinger for de som har fått donorbarn via dem. Tror det også betyr mye for mødre og barn å treffes på en slik treff.

Så Chaiemae jeg er positiv til en slik idè :-)

Skrevet

Jeg har valgt åpen donor nettopp pga at barnet skal få mulighet til å kontakte donor etter at det er 18 år. Barnet får også mulighet til å få et hefte med opplysninger om donor: helse, interesser osv. Jeg har tenkt mye fram og tilbake på dette da jeg er redd for at dette valget kan bli vanskelig for barnet. Men kom fram til at det er best å la barnet få muligheten tross alt. Hvis barnet ligner på meg, kommer det til å bli litt "grublete" nemlig.. Jeg kommer også til å vurdere å ta kontakt med halvsøsken via Stork. Tror det vil være godt å treffe noen som er i samme situasjon. Men kan godt hende at Stork-nettverket i Norge blir såpass stort etterhvert at behovet for å treffe akkurat dem som er halvsøsken ikke oppstår. Vi får se..

Skrevet

Nå kan ikke jeg velge åpen donor siden jeg skal ha IVF og da blir det litt andre spørsmål som dukker opp.

Skrevet

Men du har mulighet til kontakt med halvsøsken av barnet?

Skrevet

Det er jo kun dersom jeg får nummeret på donoren for så å etterlyse andre med samme donornummer.

Skrevet

Akkurat det m å finne halvsøsken tror jeg blir ganske likt om det er åpen eller anonym donor. Jeg kommer definitivt til å vurdere det. Skjønner godt at halvsøsknene i Oprah syntes det var viktigere enn å finne donor. De har jo antagelig veldig mye felles, både genetikken og det å vokse opp uten biologisk far. Men håper også litt på at dette blir såpass vanlig etterhvert at det ikke er SÅ spesielt å være donorbarn.

Skrevet

Jeg respekterer alle sine valg, men synes dette med å oppsøke halvsøsken er en rar ide.. . Søsken er en del av en familie, uavhengig av biologi. Jeg synes ikke vi kan kalle barn av samme donor for søsken, det vil være det samme som å kalle en donor for en Pappa..

Kan derimot skjønne at det kan være betryggende å kjenne noen andre med samme biologiske opphav. Vi skal ha IVF, så vi kan uansett ikke ha åpen donor, men har et sterkt ønske om at barn, som forhåpentligvis med tiden blir født av oss begge, skal ha samme donor. Det første vi gjorde for en stund tilbake var å kjøpe et par tanker med sæd fra samme donor :) Nå skal den snart i bruk!

Skrevet

Hvorfor ikke åpen donor når man tar IVF? Jeg har åpen donor fra danmark, men tar IVF i finland.

Skrevet

Jeg har ikke tatt noen valg på dette, bare luftet noen spørsmål. Skrev "halvsøsken" i hermetegn fordi det ikke er det de blir oppfattet som. Derimot kan vi ikke bestemme hva våre barn skal tenke om saken. De som fant hverandre på Oprah (det var ikke typisk amerikansk og kunne fint skjedd her) regnet hverandre som søsken. Den ene donoren hadde truffet flere av de barna som hadde blitt til pga hans sæd og regnet seg som pappa til dem og barna kalte han pappa.

Vi kan ikke vite hvordan våre barn kommer til å se på denne saken om la oss si 20 år.

Skrevet

Kanskje det er andre regler i Finnland?

Skrevet

Selvsagt kan de bli oppfattet som halvsøsken. For noen er biologisk bakgrunn enormt viktig, for andre ikke. Dette vet man ikke før barnet er i den situasjonen. Det er ikke uten grunn til at FNs barnekonvensjon sier at man har rett til å kjenne sin biologiske far og mor i den grad det lar seg gjøre.

Det er viktig, syns jeg, med kjent donor i den grad det lar seg gjøre. Ikke fordi barnet trenger en ekstra far, eller søsken, men fordi det kan oppstå eksistensielle spørsmål som bare den personen kan gi svar på.

Jeg har selv barn med ukjent far og det har til tider vært enormt tøft. Jeg ser at det hadde vært soleklart best i vår situasjon at barnet hadde hatt mulighet til langt mer informasjon om sin far enn det har. Når alt kommer til alt så er det jo intet annet enn en egoistisk handling, dette med å få barn men jeg vil jo kanskje påstå at det å bevisst fjerne muligheten til at et barn kan vite om sin biologiske bakgrunn er hakket mer egoistisk enn annet.

Skrevet

Er det ingen som har positive erfaringer med anonym donor? Barna er kanskje ikke så gamle enda.

Kan det ikke tenkes at for noen barn vil et valg føre til mer grubling og falske forhåpninger?

Skrevet

Om jeg ikke husker helt feil så har Storken meldeplikt til Sædbanken i Danmark fordi hver donor ikke kan gi flere enn 6 barn. Det er derfor vi må gi beskjed om vi har blitt gravide...Så her i nord er det umulig at det dukker opp en haug med halvsøsken, i verste fall kun 5:)

Skrevet

Man kan aldri vite hva barna våre kommer til å tenke, så jeg tror det viktigste er at vi kan stå for de valgene vi har tatt. Det er klart de fleste har god erfaring med anonym donor, hvis ikke hadde de jo ikke hatt de barna de har! :)

Skrevet

Leste nettopp "Børn af samme donor" under Netværk på hjemmesiden til Stork. Må si meg enig av mye av det jeg leste der.

Noen som har opplevelser med storketreff?

Skrevet

storketreff har jeg ikke erfaring med, har kjøpt fra USA.

men har to storkebarn som er helsøsken, og håper dette skal dekke behovet. at de er helsøsken, mener jeg. de kan speile seg i hverandre. donoren er også funnet via foto-match, slik at de skal ligne mest mulig på sin sosiale familie. har tenkt at sjansen er større for å føle seg annerledes hvism an ser annerledes ut, enn hvis man ligner en god del på familien sin. (det har jo en annen side også å ha helsøsken, hvis noen skulle trenge en nyre el.l., men jeg tenkte også på det med sosial tilknytning).

men ifht donor sibling registry har jeg jo donor"navn" og leverandør. det registeret kostet forresten 40 dollar pr år, så der får de bli medlem først hvis det er aktuelt..

• 2 uker senere...
Skrevet

Hej !

Jag är svensk och ensamstående mamma och har ett donatorbarn född.2004 . Donatorn kom från Cryos International fick jag klart för mig sommaren 2007 då jag hittade ett " halvsyskon" till honom genom www.donorsibling.registry.( förkortas DSR vanligen ) Donatornumret fick jag reda på först då ( genom föräldern som bodde i USA ) eftersom Storkkliniken tidigare vägrat lämna ut donatornummer men numera sedan oktober 2007 lämnar Stork ut donatornumret även retroaktivt. Stork förmedlar dock inga kontakter till dem som är intresserade av att hitta eventuella halvsyskon. Utan då får man vända sig till förmedlingssajterna se vidare :

www.offspring.com

av dem är www.donorsiblingregistry.com "outstanding" jämfört med de andra och man kan gratis vara med på deras 2 . diskussionssajter. DSR halvsyskonförmedling var gratis till för ett antal år sedan men nu kostar det dock 40 $ per år. Dock tas inga poster som lagts upp bort efter 1 år även om man inte betalar utan DSR förmedlar inte dina mail eller låter dig ta emot mail från den som vill kontakta dig genom DSR. . Detta kan man komma runt genom att lämna en emailadress till sig i de meddelande man kan lämna på DSR som andra medlemmar kan ta del av och därvid kan man ändå bli kontaktad av andra medlemmar fortsättningsvis. Man bör alltid se till att begöra ut donatornumret från kliniken där man inseminerats /IVF. Ett donatornumer möjliggör också att det är lättare att hitta en extended profil som finns på en del Cryos donatorer som sålts i USA ( en del säljs där än ) och även i Danmark. Men eftersom USA marknaden sedan maj 2005 är stängd för donatorer från Danmark så blir de inga extended profiler på nya Cryos donatorer. European spermbank/ Nordic Cryobank ( det är samma spermbank med ESB vänder sig till privatkunder och NCB till klinker ) som Stork uppenbarligen numera anlitar har extended profiler på nästan alla sina donatorer. Men detta är inget som Stork kommer att informera sina kunder om. En del kliniker i Danmark låter den som ska insemineras välja ut donator från NCB/ESB. Donatorer har tidigare fått sitt donatornummer ( finns en dansk spermadonator från Cryos registerad på DSR ) från spermbanken men numera tror jag att Cryos International inte lämnar ut donatornummer till donatorerna. Vidare är det inte så att de bara kan bli 6 barn från samma donator i Norge utan de gäller bara donatorer i Norge inte donatorer från Danmark där insemineringen sker i Danmark. . Om insemineringen / IVF sker i Danmark och mamman är från Norge tilämpas regeln 1 barn per 250.000 invånare i Norge av spermabanken Cryos International ( se Cryos International, hemsida ) . Den andra spermbanken NCB/ESB ska enligt det jag hört dock tillämpa regeln max 6 barn i Norge från samma donator.

Om man har ett donatorbarn från NCB / EUS med ett 4 siffrigt donatornummer som börjar på 7 så kan man leta under California Cryobank ( USA ) och European spermbank/ Nordic Crybank ( Danmark ) på DSR om man vill kolla om någon med samma donatornummer som en själv registrerat sig. Vidare om man har en Cryos donator så kan man kolla under Cryos International ( Danmark ) eller Scandinavian Cryobank ( USA ) om någon med samma donatornummer som en själv registrerat sig på DSR.

Om man vill ha information om ens danska donator har en extended profil så kan jag hjälpa till med kontakter om hur och var man kan få tag i dessa. Cryos International extended profiles var i första hand tänkta för dem amerikanska kunderna och ESB extended profiler är tänkta för privata kunder som ska välja donator inte dem som får en donator tilldelad genom klinik...

Jag har inte kunnat läsa igenom alla inlägg här så jag hoppas att inte allt jag skrivit är gammal skåpmat......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...