Gå til innhold

Kan jeg spise ridder ost? Og smøreostene til Tine som krydderost og slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

?? Lyst på ost og kjeks i dag!

Skrevet

Hentet fra Matportalen:

Ost

Alle oster som varmebehandles godt - som for eksempel ost på pizza, på ostesmørbrød, på lasagne eller i sauser - kan trygt spises av gravide.

Listeria er funnet i myke/halvmyke lagrede oster av upasteurisert melk. Upasteurisert melk er ikke varmebehandlet skikkelig, og risikoen for listeriabakterier er derfor stor.

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden.

Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria. Smeltet ost av alle typer er trygt. Disse selges som oftest på tube. Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide.

Skrevet

Smøreost er mykost så det kan man spise!

Men ridderost aner jeg ikke....

Skrevet

Tine sine krydderoster er vel laget av pasteurisert melk

Skrevet

Står på ridder osten at den inneholder: pasteurisert melk +++ Da kan jeg vel spise den og da??

HI

Skrevet

Hvorfor skal du ikke kunne spise det? Hvorfor skal vi vite om du kan det eller ikke???

Dette forumet er for både BiM og DiB, så hvis du er gravid kan jeg skjønne spørsmålet, men så skriv det da...

Skrevet

Ja, klart jeg er gravid, hvorfor skulle jeg ellers spørre? Ikke så sint nå da..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...