Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da jeg fikk nr 1 for 3 år siden fikk jeg total ruptur, vet forresten ikke helt om det heter det når det ikke er er grad 4, jeg fikk iallefall grad 3b og måtte sys i full narkose etter fødselen. I det hele tatt en lite positiv opplevelse.... Nå er jeg gravid igjen, bare 9 uker, men jeg tenker veldig på fødselen. Er det noen som vet om man ev blir fulgt opp? Sist veide barnet 4.2 kg og jeg tenker jo at det var med på å gjøre fødselen værre. Jeg vil jo i utgangspunktet ikke ta keisersnitt, men er redd for samme opplevelse som sist. Mulig jeg er helt på jordet, men kan de ev følge med på størrelsen på barnet underveis? Skrekkken er jo å gå 2 uker på overtid med en baby på nærmere 5 kg.... Det var forresten på Ullevål, og jeg regner med at jeg skal dit igjen. Noen som har erfaring??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137630005-total-ruptur-f%C3%B8rste-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler at du snakker med en lege på Ullevål som forsker på akkurat dette, subtotalruptur (som du hadde, grad 3a og 3b) og totalruptur (som jeg hadde, grad 4). Hun holder til på kvinneklinikken tror jeg og heter Ellen Borstad. Alle kvinner som får subtotal eller totalruptur på Ullevål blir kalt inn til en time etter 1 år for å vurderer skaden med hjelp av ultralyd. Siden det er 3 år siden din ruptur så kan det hende det ikke var slik den gang og skaden din ikke har vært vurdert. Denne legen vil kunne gi deg en vurdering av skaden og gi deg en anbefaling om du burde føde vaginalt eller ikke. Siden de holder på med et forskningsprosjekt så settes det veldig mye fokus på akkurat dette på Ullevål. Du kan sikkert få en henvisning hos fastlegen for å få denne vurderingen. Jeg antar at hvis du velger å føde vaginalt at det settes stor fokus på dette under fødselen din. Lykke til!

Jeg hadde samme grad av ruptur som deg, 3b. Ble operert med spinalbedøvelse. Da jeg ble gravid for andre gang ble jeg fort "fanget opp" av jordmor på helsestasjon, og hun anbefalte meg en samtale på sykehuset. Og så gikk det slag i slag, og jeg endte opp med å få innvilget ks, etter eget ønske.

De kan garantert følge med på babyens størrelse etter hvert. Et av alternativene jeg ble forespeilet var at de skulle gjøre nettopp dette, og så evt sette meg i gang før tiden hvis babyen viste seg å bli stor mot slutten. For meg var igangsetting fullstendig uaktuelt, men det var ihvertfall et alternativ :)

Jeg er i dag veldig glad jeg valgte ks, men hvis du velger vaginal fødsel vil du kunne be spesielt om at de følger deg nøye opp mht skaden din. De snakket ihvertfall om at det ville være fokus på å støtte godt når hodet til babyen er i åpningen, samt vurdering av klipp dersom det ser ut til å kunne revne igjen.

Lykke til!!!

Jeg fikk totalruptur grad 4 ved første fødsel. Tenk, jeg ble sydd på fødestuen med lokalbedøvelse!!

Jeg SKAL ha keisersnitt denne gangen. Ingen bønn! :)

Da jeg ble undersøkt av ekspert med ultralyd, anbefalte han keisersnitt ved neste fødsel.

Tror det skal mye til at jeg ikke får.

Han sa også at jeg nok ikke kom til å bli bra igjen om jeg revnet igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...