Gå til innhold

Ryktespredning og annet snadder (for enkelte mennesker)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ryktespredning kan faktisk ødelegge mer enn man tror.

Sturla Berg Johansen sliter i dag med å være ute blandt folk han ikke er helt trygg på. Og mye av problemet ligger visst nok i alle ryktene som gikk om han under en periode i hans liv som var fylt av narko ++.

Er det da riktig av meg å mate ryktene mer slik at han kommer enda lenger ned i dritten?

En venninne av meg var gift med en idrettskjendis. Da de fikk sitt andre barn ble det tystet fra sykehuset. Bestemor fikk da beskjed fra Se & hør om at det var født en velskapt gutt. Skulle ikke det vært foreldrene til det nyfødte barnets gledelige oppgave?

Da en venn av meg døde gikk det rykter om at han hadde vært drita og ramlet. Han lå til sengs hele dagen og døde av blodpropp i hjernen. Null promille!

Det er mennesker i vårt samfunn som murer seg inne, eller i verste fall tar livet sitt, fordi ryktene går. Er det et slikt samfunn vi vil ha?

Slutt å mat ryktene, det er faktisk mennesker det gjelder!

Skrevet

Signerer denne!

Det finnes alt for mange eksempler på at rykter har ødelagt livene til uskyldige mennesker!

Og den eneste som kan stoppe denne utviklingen er DEG SELV!!

Kanskje på tide å snu litt på flisa, og tenke; hva om det var meg de snakket om? Ville jeg likt at de "la på" litt ekstra for historiens skyld?

Skrevet

For noen ryktespredere er det jo julaften, bursdag og 17 mai på en gang om de finner noe å gasse seg i.

Men kan det være for å hevde seg selv?

Gjest Rebel & frøken ledning
Skrevet

Vet akkurat hva du mener. Bodde i en liten by, og hadde blitt utpekt som slemming av bygdetrollet.

Rykter som gikk om meg:

-Hadde gjort innbrudd på coopen

-Var heroinist

-Var gjengmedlem og hadde truet folk med pistol

-Var medlem av en satanistisk sekt

Dette var det faktisk voksne folk som snakket om. Overhørte noen på bussen som snakket om det (hadde aldri snakket med dem før) og gikk bort og sa ifra, og spurte om hvor de hadde dette fra.

Jeg ble faktisk anmeldt for flere av punktene over, og måtte i avhør og greier for å bevise min uskyld. Ikke greit å være 17 år da...

Skrevet

Må jo se på alvorlighetsgraden av hva man setter ut rykter om som du sier.. Ang at det ble tystet fra sykehuset.., det er faktisk oppsigelsesgrunn.. de har taushetsplikt.. Da prater man om noe helt annet igjen..

Når vennen din døde.., når ryktene gikk da så er det også av en litt annen alvorlighetsgrad.. Og når mennesker som har null peiling rundt forholdene bastant forteller hva som har skjedd omkring dødsforholdet er det rett og slett bare ondskapsfullt..

Når det kommer til sturla så er min mening at han også har en liten del av skylden her.. Han har ikke akkurat vært taus om sine spillopper i sine tidligere år.. Han har matet ryktene selv.. Han har flere ganger stått smilende frem i flere medier og fortalt om når han bla ble arrestert på flyet ruset.. Han kan jo også spøke om det selv.. Mulig det er en forsvarsmekanisme.., men igjen så er han en offentlig person og da blir man pratet om..

Når det kommer til idol spekulasjonene som jeg regner med at innlegget ditt bunner i.. Så gjentar jeg igjen at så lenge vi har medier som forer hjernen våres halveis med informasjon så vil det sette igang nysjerigheten hos folk.. det er naturlig.. mediene legger det frem slik at vi skal fundere over hvem det er.. jeg sier ikke at mediene har rett i og gjøre det.. men sånn er det.. Og mennesker er nysjerig av natur..

Ang. idol saken så ser jeg fortsatt ikke noe galt som er skrevet i den tråden.. Ingen som enda har nevnt et navn som de vet er henne..

Skrevet

Alvorlighetsgraden er jeg helt enig i men sladrepressen har ingen

" moral" når det gjelder kjendiser. Alt skal ut til befolkningen og om vi tråkker på et lik som ikke er blitt kaldt så er det helt ok.

Disse små historiene jeg skrev om bunner i uvitenhet men de fleste mennesker har vel en viss peiling om at man faktisk ikke trenger å vite alt.

S. BJ har selv gått ut og sagt at han bæsja skuffen full under denne perioden men det er da vel ingen grunn til å gni ansiktet hans i dritten heller?

Skrevet

Nå har jeg ikke fått med meg så mye om sturla må ærlig innrømme.. Det jeg har lest/sett om han i forskjellige medier er det han selv har fortalt og stått frem med.. Jeg har jo da også sett innslaget på god kveld norge tror jeg det var hvor han også sier at han sliter i dag på grunn av tidligere opståtte situasjoner...

Men i større eller mindre grad eller det alltid noen som blir snakket om.. Se f.eks inlegget som kom på forsiden her for et min. siden..

Hvor de spør om man ville gitt dette for en vogn med link til en finn annonse.. Der står det jo også fullt navn og tlf. nr til denne personen som blir ledd ut her inne på dette forumet.. det var sikkert ikke det hun ønsket.. Kanskje hun tilogmed er her inne..

Skrevet

Åpenhet er vel kanskje siste utvei for å slippe rykter?

Ja jeg så annonsen på tvillingvogna og tråden til hun som la den inn.

Helt forkastelig spør du meg.

Skrevet

Ja som jeg nevnte med Sturla.. Han er åpen om det.. kanskje en forsvarsmekanisme.., men man unngår da ihvertfall at andre startet ryktene.. man har allerede fortalt sannheten..

Uansett så tror jeg akkurat dette med småsladder og rykter er noe som aldri kommer til og bli stopp på.. Det ligger i de flestes menneskers natur og grafse i andres privatliv.. Hvorfor skulle ellers f,eks. Big Brother på det meste ha flere hundre tusen seere.. Det eneste som skjedde i det huset var jo av privat karakter..

Skrevet

Jeg er enig i det du sier, og det er kanskje værre for "vanlige" folk, når bygda bestemmer seg for å henge ut noen. Når kjente folk gjør ting, og det er KJENT hvem det er syns jeg ikke alltid like synd på de, selv om noe av det nok er gjort i et øyeblikks dumhet. Når man er kjent må man regne med å bli hengt ut, det er medaljens bakside. Men jeg er fullstendig enig med deg at å spekulere i hvem som har gjort ting er ufint, selv om jeg gjerne innrømmer at jeg blir nysgjerrig når vi får vite "litt". Skjønner ikke hvorfor media må lage en sak av at "noen" har gjort noe. Det er jo egentlig fullstendig uinteressant, og fører garantert til spekulasjoner.

Skrevet

Åh... vi er så innmari enige!

Skrevet

Da jeg gikk gravid med eldste, hadde noen satt ut rykte om at jeg hadde spontanabortert. Jeg skjønner ikke hvorfor, fordi jeg var frisk som en fisk. Var utrolig ekkelt å få høre.

Ondsinna sladder er en uting.

Skrevet

sjeldent jeg kommenterer ting her, men ja, ondsinnet sladder er en ting ja.

er selv født med en skade som gjør at høyre øret mitt er litt annerledes enn venstre, ja, lang historie.

poenget er at da jeg begynte på ungdomsskolen, var det vanskelig å bli kjent med noen, alle så rart på meg. skjønte jo etterhvert hvorfor også, ei jente hadde gått og spredt rykter til alle om at det som egentlig hadde skjedd med øret mitt, var det at jeg hadde fått svulst i hodet, og denne operasjonen var ikke vellykket, så jeg hadde og blitt hjerneskadet, og var totalt utstabil. jeg fikk angst og var dårlig lenge pga dette. så ondsinnet sladder på den måten, er faktisk helt grusomt.

men jeg syns at de som er i rampelyset, kansje må forvente å tåle litt mer. men er fortsatt ikke riktig å le av de og herse med ting de gjør. er bare mennesker de også:)

Skrevet

Godt å se at flere er enige med meg:o)

Rykter som gjelder en privatperson (Kjendis eller ikke) er stort sett alltid sårende og kan sette dype spor. For noen vil de ondsinnede ryktene forme deg som menneske.

Skrevet

Det er defor jeg liker bedre å bo i Oslo, folk er ikke så interesserte i sladder her. På små steder, virker det som om det er den eneste gleden folk har noen ganger.. Tragisk..

Skrevet

Ligger kanskje noe i det ja:o)

Men hvorfor er der noen som må skvaldre om alt mens noen bare overser slik oppførsel?

Skrevet

Det står noe over her om at SBJ har stått frem og fortalt mye selv, og det stemmer nok det, men tenk hvor mange ganger det han har sagt har blitt vridd og vrengt og ressisert i forskjellige blader og aviser.

For det er ikke bare se&hør som har journalister som dikter ivei etter noen få setninger personen har sagt i et annet blad, det gjør de alle.

For det er jo engang sånn at folk elsker sladder, og fryde seg over andres dumskap og ulykker. Og for de det gjelder og familien rundt er det fryktelig tungt å lese alle slags usannheter som blir trykket.

Tenk feks på stakkars Britney Spears. Det er vel rett og slett media som har ødelagt henne totalt. Stakkars unge jenta, blir helt rævkjørt fordi at vi skal sitte å lese om håret og trusekanten hennes, og at vi skal føle oss så mye bedre (prektigere). Tenker vi hadde slite godt selv om vi hadde levd under samme press og overvåking som henne.

Rykter er fryktelig ødeleggende, men har man det bra med seg selv, tror jeg man kan prøve å heve seg over mesteparten, og man kan ihvertfall la være å snakke om andre.

Skrevet

singnerer HKH.

jeg syns det er helt sykt å se hvordan enkelte her kaster seg over alt som står i avisene (som foreksempel insestsaken) og lager egene tolkninger av det som avisene skriver. At de legger skyld på mennesker som enda ikke er bevist skylige, og kanskje ikke en gang er mistenkt.

hva får mennesker til å gjøre slikt?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg er helt enig med HI her, men når det kommer til Sturla, så ødela han ryktet sitt før det i det hele tatt var noe og snakke om. Så han får ikke min sympati...

Skrevet

Men han har jo gjort noe for å bli bedre. Fortjener ikke folk flere sjangser? "Vanlige" folk får jo gjerne flere sjangser, men hvis du er kjent og har gjort noe dumt, så er du på en måte dømt for alltid? Han har jo bare vært ærlig i ettertid. Jeg synes han er tøff som har stablet seg på beina.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jo, alle fortjener en sjanse, absolutt! Men Sturla er og forblir en tysen person, det var han for 10 år siden, 20 år siden, og den dag i dag. Om han har brukt narkotika er igrunn revnende likegyldig for meg, men det faktum at han oppfører seg som han gjør, er sikkert ikke med på å skape et positivt bildet av han.

At han har kommet ut av kjøret er jo bare bra, all ære for det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...