Gå til innhold

Dåp.. faddere

bøllefrøene

Anbefalte innlegg

Hei

Kanskje litt fjærnt for dere nå.. men hva tenker dere rundt dåp.. Vi var veldig usikre men har nå bestemt at det blir i kirken 17 aug ( albert og Oskar er 5 mnd da, rekker ikke våren) Tenker dere felles faddere, eller forskjellige?? Har hele tiden tenkt at de skal ha de sammme men.. hm hva er vanlig tro?

Fortsetter under...

Har ikke diskutert det her hjemme enda, men jeg ser for meg at det blir felles faddere. Tvillinger hører ju litt mer sammen enn vanlige søsken og for meg føles det derfor naturlig at de har samme faddrer. Men man vet aldri... vi skal nok ikke ha flere barn så hvis vi finner mange "fadderkandidater" kanskje det blir noen felles og noen forskjellige, eller er det rart??? Nå ble jeg litt forvirret... ;)

Her blir det nok samme gjeng med faddere. Selv om de ikke hadde vært tvillinger, hadde det blitt de samme som er faddere. Vi velger de vi vet kommer til å være der hele livet demses, og da blir det familie (tanter og onkel) , så får hver tante bære hver sin unge frem og blir "gudmor" for hver sin..

Hvor mange faddere får man ha egentlig ???

Hei,

Vi skal ha forskjellige faddere til tvillingene. 5 til hver. Vi synes det er koselig at mange av de som står oss nær, får muligheten til å knytte seg spesielt til fadderbarnet sitt, og ikke tvillingene som en enhet. Er enig med dere om at tvillinger på mange måter "hører sammen", men på samme tid er det jo to forskjellige individer som andre søsken. Så hvordan man gjør det, er vel opp til hva som passer best i hvert tilfelle...

Vi har i tillegg tenkt å ha en litt anderledes dåp med mange gjester - ca 60 gjester, det meste venner siden vi ikke har så store familier. (vi har ikke bestemt oss for om vi skal ha med alle barna til venner etc - da blir det flere..) Men nå er vi veldig glade i å stelle til fest da...

Har selv erfaring med faddere i hele oppveksten som har fulgt meg opp på en fantastisk måte- De har betydd utrolig mye for meg - og betyr stadig enormt. Mens min mann vet ikke hvem sine faddere er engang. Så det er ganske forskjellige erfaringer.

Klem fra meg

Annonse

Vi skal ikke ha dåp, men navnefest via Humanetisk forbund. Vet ikke om det er en slags fadderordning der, men vi kommer nok til å ha faddere uansett. Synes jo det er en koselig ting. Jeg ønsker kun å bruke familie som faddere, tror jeg. Og da er det jo ikke så mange å ta av så det må kanskje bli felles? Men synes vel egentlig det er mest naturlig at de får hver sine, så har vi nok folk å ta av går vi vel for den løsningen!

Tanken med faddere er jo bla at de skal kunne fungere som verge for barna, hvis foreldre faller fra... Dette skjer jo heldigvis sjelden. Og jeg tror nok uansett det er mest vanlig at besteforeldre/søsken tar ansvaret i de tilfeller dette skulle skje. Men siden faddere i utganspunktet er tiltenkt denne oppgaven.... så tenker jeg at det ville være leit hvis barna skulle splittes og plasseres i forskjellige hjem. Så samme faddere til begge - mener nå jeg ;-)

Mye tanker rundt dette og går skjønner jeg:-)

Vi tenkte å ha min bror og samboerns søster som fadder for begge,så får de 2 av vennene våre hver" for seg selv". Dvs 6 faddere totalt,men 4 hver- hvis dere skjønner..

Jeg synes det er litt fint at selv om de er tvillinger så har de noen faddere som bare er sine!

Vi kommer til å velge forskjellige faddere til våre to. Jeg skjønner at noen synes det er fint med de samme til begge, men for oss er det viktig å "skille", og la dem få være litt forskjellige.

Dessuten må jeg jo si at en fadders oppgave ikke innebærer en sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold.

Annonse

Hmm.. godt spørsmål - som jeg ikke har stilt meg selv (eller diskutert med mannen) enda, typisk ting jeg har venta litt med.. :) Kanskje litt annerledes når man har nr 3 og 4 i magen - og liksom har brukt

litt opp de fleste nærmeste.. Både første, og andremann har 6 faddere, 10 av disse 12 er plukket fra familien.. Så det er ikke så mange av de nærmeste å velge mellom!

Kommer trolig til å velge noen av barnas søskenbarn, Faktisk 8 av de som allerede er konfirmert og dermed kan være fadder... Kanskje storebror på snart 17 skulle fått lov også?

Hmm.. må nok i tenkeboksen nå.. :) Ønsker hvertfall ha noen som kan følge med barna litt ekstra oppover, slik jeg gjør for mine og fadderene til mine barn gjør for sine fadderbarn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...