Fuglehjertet Skrevet 2. mai 2008 #1 Skrevet 2. mai 2008 Bare lurer på hvordan tøybleiene blir mottatt i forskjellige barnehager? De har jo ikke lov til å nekte, men kunne vært greit å høre noen erfaringer.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2008 #2 Skrevet 2. mai 2008 I barnehagen her godtar de ikke trusebleier engang, og,tøybleier er tabu.
Gjest Skrevet 2. mai 2008 #3 Skrevet 2. mai 2008 Trusebleier skjønner jeg egentlig veldig godt at de ikke vil bruke, fordi da må man tross alt ta av alt av klær for å kunne ta de på. Kommunale barnehager har egentlig ikke lov til å nekte, men mange gjør det fordet. Jeg lurer på hvordan det blir når snupp skal begynne.
Fuglehjertet Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. mai 2008 Det var min tante "barnehagestyrer" som sa de ikke kunne nekte, hun sa at barnehagen var en tjeneste foreldrene betalte for, og ønsker/krav skulle etterkommes i størst mulig grad. Hvis barnet er urimelig vanskelig eller foreldrene har helt urimelige krav, kan faktisk barnehagen velge å "si opp" barnet, men da må det visst ligge tungtveiende grunner i bunn.
Gjest dagdrømmer Skrevet 3. mai 2008 #5 Skrevet 3. mai 2008 Nå har vi prøvd oss på Bumgenius one size, og det er like lettvint å skifte på som papirbleier. Jeg kan ikke helt se hvilke argumenter barnehagen skal ha for å ikke godta disse bleiene, så lenge vi skaffer til veie en luktfri og praktisk oppbevaring av brukte bleier og tar dem med oss hjem hver dag? Lenge til spørsmålet kommer opp enda, men ser ikke at det skal bli et problem. I tillegg har barnehagene mere og mere miljøfokus, de sorterer og lærer om gjenvinning, så da bør de jo leve som de lærer! I alle fall er barnehagen "vår" opptatt av miljø. Håper virkelig ikke at dette er problematisk...
Audacious Angel Skrevet 3. mai 2008 #6 Skrevet 3. mai 2008 Her har bhg sagt ja. Han begynner til høsten og hun bare beklaget at de ikke hadde mulighet til å skylle bleiene og lurte da på om det var greit at de kom hjem igjen uten å bli skylt. Da jeg forklarte videre om rispapir og viste frem bleiene ble hun kjempe overrasket hun hadde forventet brettebleier (viste henne bum genius lommebleie) Vi ble enige om at vi skulle prøve oss frem på oppbevaring, vi starter med wet bag og om det ikke fungerer så ordner vi en bleiebøtte. Men hun var veldig posetiv til wetbag for da kunne den henges høyt på veggen bort fra nysgjerrige småbarne hender.
Førstegangsmamma82 Skrevet 4. mai 2008 #7 Skrevet 4. mai 2008 Jeg jobber i barnehage, og vi godtar tøybleier. Hender vi ber om at de tar med andre bleier hvis vi skal på tur, men ellers er det ikke noe problem. Men jeg lurer litt på det med miljøgevinsten, for vi sender hver bleie hjem i en plastikkpose, og det blir jo gjerne et par poser om dagen, det! Ikke særlig miljøvennlig.. Men det er vel noen som bruker egne poser til å legge dem i også? Er det det wetbag er, kanskje?
Audacious Angel Skrevet 4. mai 2008 #8 Skrevet 4. mai 2008 Du får wetbag i forskjellige str og de er laget av det samme materialet som er utenpå lommebleierne og alt i ett bleiene, PUL, som er et pustende plast materialet. Hos oss skal bhg legge hver bleie i en hundebæsje pose for så å legge oppi wetbagen, det blir jo da litt mer søppel. Jeg prøver å få til at det ikke skal gjøres slik, men bhg mener dette må til for at det skal være hygienisk nok. Nå skel det jo sies at disse posene er laget i et raskt nedbrytbart materialet og ikke er som vanlige kivi og rema poser. Det skal holde helt fint med wetbag om man henger den bort/høyt så ikke barn får tak i den. Den kan jo evt. legges i kassen til barnet.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #9 Skrevet 14. mai 2008 i knøtten min sin barnehage sa di bare at det var en selvfølge at de kunne bruke tøybleier på han der=) di og legger bleiene i en plastpose, men her brukes tøybleiene mest pga allergi
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2008 #10 Skrevet 18. mai 2008 I barnehagen hvor jeg jobber får vi ikke lov av mattillsynet og ha tøybleier fordi vi ikke kan kvitt oss med de med engang, Papirbleier skal kastes ut i søpla med engang. Vi hadde et sånt uanmeldt besøk hvor vi fikk en del klager på at vi hadde tøybleier og at vi ikke gikk ut med bleiesøpla med engang vi hadde skiftet på en unge.
Audacious Angel Skrevet 18. mai 2008 #11 Skrevet 18. mai 2008 Fikk dere klager på tøybleiene eller hvordan dere oppbevarte de? Det er ikke uhygienisk om de blir oppbevart riktig og vekk fra ungene.
Fuglehjertet Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #12 Skrevet 18. mai 2008 Oi, den måtte jeg undersøke, vil jo ikke at barnehagen skal ha problemer pga meg. Jeg har kontaktet mattilsynet og spurt om det du sier stemmer.
Skatt i magen :) Skrevet 20. mai 2008 #14 Skrevet 20. mai 2008 i den bhg jeg jobber i så kan barnet komme med tøybleie på, men når det er tid for skifting så blir det byttet til vanlig engangsbleie som bhg holder. foreldrene syntes ikke det er noe problem.
Audacious Angel Skrevet 21. mai 2008 #15 Skrevet 21. mai 2008 Jeg har skrevet en mail til mattilsynet der jeg spør om deres syn på tøybleier i bhg, skal bli spennende å se hva de svarer
Audacious Angel Skrevet 21. mai 2008 #16 Skrevet 21. mai 2008 Jeg la inn en tråd om dette på tettinntil.. der er det en av tb mammaene som har en søster som er førsteinspektør i mattilsynet og hennes svar var at da måtte bleiene blitt oppbevart i nærheten av der ddet lages mat. Jeg venter også spent på svar på mailen min.
Audacious Angel Skrevet 23. mai 2008 #17 Skrevet 23. mai 2008 Hei, Dette forhold ligger nok noe utenfor hva Mattilsynet skal vurdere. For oss vil fokus være på virksomhetens mattrygghet og rutiner tilknyttet bl.a. personlig hygiene, arbeidsantrekk og håndhygiene for kjøkkenpersonale, tøybleier eller ikke. Med vennlig hilsen Trond-Reidar Bukholm seniorinspektør Mattilsynet DK Ytre Østfold Dette var svaret jeg fikk... så du som jobbet i bhg som fikk bemerkning av mattilsynet på tb hvordan og hvor oppbevarer dere egentlig tb??
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2008 #18 Skrevet 23. mai 2008 Vi pakket de inn i plastposer og knyte igjen og la de så sekken til barnet slik at de ikke skulle ligge og slenge og at de skulle bli tatt med hjem hver dag. Hun dama som var hos oss( styrer sier hun er ekstrem nøye og henger seg opp i bakateller på alt mulig) mente at det ikke var sikkert nok i forhold til smitte og at andre barn kunne ta de ut av sekkene. Innleggene tror det var rispapir ble kastet i do. Det kommer nok ann på hvem som har tilsyn og hvor nøye de er på sånne ting. Vi fikk heller ikke lov til å bruke potte i bhg selv om de ble desinfiert med sprit hver gang de ble brukt. Skulle vi bruke potte måtte vi ha hatt sånn maskin som de bruker på sykehus til sterilisering.
Audacious Angel Skrevet 23. mai 2008 #19 Skrevet 23. mai 2008 Men utifra det svaret jeg fikk og hva jeg har nå fått høre fra andre så har mattilsynet absolut ingen ting med bleier... da er det snakk om kommunens smittevern. Med mindre dere oppbevarer bleier sammen med mat så har hun ingen ting å si, hun skal ikke sjekke badet engang... kunn kjøkken og matlagringsrom.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2008 #20 Skrevet 24. mai 2008 jeg bet merke til at jeg stussa litt på hvorfor mattillsynet skulle gå å sjekke badene i barnehagen? har dere felles kjøkken og bad der eller? det kan ikke stemme!
Fuglehjertet Skrevet 25. mai 2008 Forfatter #21 Skrevet 25. mai 2008 Mattilsynet svarte det samme til meg, at de kun var opptatt av det som gjaldt mat og hygiene der, og de kun reagerte hvis bleiene ble oppbevart sammen med maten :-). Men kan det være noe sånne HMS-regler? Eller kommunens smittevern? Våre bleier blir oppbevart i knyttet pose i boks med lokk til vi henter de, så det skal jo litt til at ungene får tak i de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå