barbalala Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Jeg gikk på crinone på mitt 1. IVF-forsøk. Er i gang med fryseforsøk og bruker nå Progestan. Fikk et skriv fra Ullevål om refusjon for utlegg for dette preparatet og der sto det at sykehuset nå anbefaler Progestan i stedet for crinone "pga registrert høy abortrate". Hvis dette virkelig er tilfelle, kan jeg ikke skjønne hvorfor legene fortsetter med å foreskrive crinone??
LilleVackreAnna Skrevet 1. mai 2008 #2 Skrevet 1. mai 2008 Forsåvidt enig, har lurt litt på det samme. Jeg fikk som deg crinone på 1. forsøk, og fikk mens på rd 11, som jo er tidlig. Fikk derfor progestan på 2. -og ble gravid! (kan IKKE si det var pga dette altså!!) Men progestan er jo fortsatt et uregistrert medikament, så kanskje de helst skal prøve noe annet først?! Men er isåfall utrulig kjipt HVIS det er slik at vi må gjennom mislykka forsøk først, som kunne vært unngått hvis vi fikk sterkere preparat med en gang. Kan vel ikke være så vanskelig å få det regisrert heller, hvis det viser seg å føre til flere oppnådde graviditeter. Vi bør kanskje spørre om dette på klinikkene vi hører til!
Tellefanten Skrevet 1. mai 2008 #3 Skrevet 1. mai 2008 Som du skriver så er progestan et uregistrert medikament, dette gjør at det ikke dekkes av nav. De gir derfor crinone først, slik at man senere kan vise til at dette er prøvd og ikke vært vellykket. Slik kan man søke om å få dekket progestan av nav gjennom en unntaks regel. Brukte progestan ved mine første forsøk og var fornøyd med det. Da cinone kom på banen ble jeg anbefalt dette. For noe dritt!!! Klødde, svei, fikk sopp og ble ikke gravid. De har foreslått dette senere også, tror det er fordi det er billigere også, men har nektet å bruke det flere ganger. Syns det var helt pyton!!!!!
bianchi Skrevet 2. mai 2008 #4 Skrevet 2. mai 2008 Hei! Jeg fikk også crinone på ett av mine første forsøk...for deretter å ha brukt progestan på de andre forsøkene...dette pga de tingene som står i det skrivet. Men på dette forsøket som jeg nå er i fikk jeg skrevet ut crinone igjen og jeg spurte hvorfor. Grunnen til den registrerte høye abortraten var basert på hvis man tar EN crinone pr dag (hadde visst blitt en missforståelse mellom firma og "kjøper" av preparatet)....men når man tar dobbel dose, altså en om morgenen og en om kvelden skal det ikke være noe forskjell i forhold til abortrate hvis man bruker crinone istedenfor progestan sa de på klinikken til meg. Men hun skjønte hvis jeg ble forvirret..og kunne få progestan hvis jeg ville, men valgte crinone denne gangen jeg... Men selvfølgelig blir man jo litt i tvil når man får forskjellige produkter og det første de sa om crinone var basert på en missforståelse...men lurer jo på hvor mye det er testet ut i forhold til hva som virkelig er det beste....
twinanne Skrevet 2. mai 2008 #5 Skrevet 2. mai 2008 Jeg må bare fortelle dere en glad nyhet; de har forsket på detet i Porsgrunn og Dr. Kahn har skervet forskningsrapport på dette. Resultatet er ikke at det er større abort problemer med Crinone fremfor den andre. Men leverandøren til Crinone gjode en feil - de sa at det holdt med en dose men det gjorde det ikke, men med 2 doser Crinone en om morgenen og en om kvelden så er det like bra som de kapslene man tar av progestran - de tar man vel flere av om dagen de også. Har bare hatt Crinone jeg, mitt andre IVF forsøk nå. Dette er grunnen til at de i Porsgrunn har startet med å gi oss bare Crinone de siste mnd.
twinanne Skrevet 2. mai 2008 #6 Skrevet 2. mai 2008 OBS jeg så ikke at dette var skrevet i posten over meg - ble bare litt forivrig ettersom jeg var på ultralyd i Porsgrun i dag og fikk dette fortalt, beklager dobbel post al a hun over meg :0)
barbalala Skrevet 2. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. mai 2008 Takk for svar - selvom dette var ganske forvirrende...! Syns egentlig de gir lite utfyllende informasjon på Ullevål - og har lært masse nyttig her inne på dette forumet :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå