Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Men spørsmålet er bare hvordan jeg skal gå fram og om jeg orker så mange år med skole og barn. Jeg har ikke fulført videregående siden jeg ikke bestod et fag for å få studiekompetanse. (Gikk på Tegning/form/farge) Men hadde ikke lyst å ta opp faget, siden jeg heller ville begynne å jobbe. Da i butikk. Nå har jeg jobbet i 8 år, og fått 2 barn i mellomtiden. Men nå har jeg funnet ut at jeg har lyst å bli jordmor, har egentlig alltid hatt lyst å bli sykepleier siden jetg var liten. Hva vil være den raskeste veien for meg å bli jordmor? Håper virkelig det er noen som vet.
Tredje-nurk-er-her Skrevet 2. mai 2008 #2 Skrevet 2. mai 2008 Hei! Det er nok forsent å søke seg inn på skoler nå i år da fristen var 30 mars, men det kan jo hende det dukke opp noen restplasser. Har selv søkt meg inn på sykepleien nå for å jobbe meg frem til å bli jordmor. Du kan jo ta opp det faget du du strøk i, deretter må du gå sykepleier i enten 3 år fulltid eller 4 år deltid. (For å kunne søke på høgskoler må du enten ha real kompetanse eller ha bestått studiekompetanse). Deretter er det 1 år relavant praksis før du kan søke deg inn på jordmor utdannelsen. Jormorutdannelsen er pr i ag på 2 år. Etter at du har gått denne skolen er det ytterlige 1 år praksis før du er godkjent jordmor. Ønsker du å stille ultralyd diagnostikk er det et år til med skole etter jormorpraksisen for så å gå et nytt år i praksis. Du kan også forsøke som sagt å søke på grunnlag av realkompetanse. For å søke opptak på spesielle grunnlag må du fremlegge bevis på jobber du har hatt. Du må også legge frem bevis på svangerskaps permisjoner. Du får også noe som heter alderspoeng (max 8 poeng tror jeg det er). Du kan jo forsøke å søke deg inn som vernepleier på voksenlæringa og deretter ta barnepleier utdannelsen (det er hun som hjelper jordmor på slutten av fødselen og som steller barnet, men dette vet du sikkert siden du har barn =D) Det finnes en skole i norge som tar opp søknader til deltidstudie i august, med skole start i januar. Alternativt kan du ringe Høgskolene å høre hvordan det hele ligger an for å komme inn i år. Håper dette hjalp deg noe =D Mvh hilsen en forhåpentligvis blivende sykepleier student ;D
Lykke X 4 Skrevet 28. mai 2008 #3 Skrevet 28. mai 2008 For å komme inn på realkompetanse på sykepleierutdanningen må du ha relevant bakgrunn. Dvs. arbeidet i minimum 2 år med pasienter. Her gjelder ikke "vanlig" realkompetanse. Korteste veien til jordmoryrket må være at du tar opp de fagene du mangler, på et år. Søker spl. utdanning, arbeider noen år og så søker jordmorutd. Eventuelt kan du ta jordmorutdanning i Danmark. Der er jordmorutdanningen en egen utdanning (ikke videreutdanning som her), dvs. at du ikke trenger ta sykepleien først. Det er et krav på et års arbeid som sykepleier for å komme inn på jordmorutdanning. Men vær oppmerksom på at dette er et minimumskrav, og det kan bety at du må jobbe mer enn et år for å kvalifisere deg, hvis det er konkuranse om plassene på studiet. Det betyr også at du må ha praksis som sykepleier i minst ett års fulltids arbeid, med direkte utøvelse av klinisk sykepleie ovenfor pasienter. Jobber du deltid, mindre enn 75/80 % stilling (avhengig av turnus), vil dette ikke regnes som fulltid, og du vil dermed ikke få full uttelling. Arbeider du som sykepleier på en barneavdeling, får du ekstra poeng. Poengberegningen kan variere fra den enkelte høgskole. Jordmorutdannelsen er 2 år, og du trenger ikke arbeide et år etter det for å få autorisasjon, det får du etter 2 års utdannelse (før måtte man være turnusjordmor, det gjelder ikke lenger). Vernepleier er en treårig høgskoleutdanning. Og barnepleier er en videregående utdanning. Man trenger ikke ta vernepleierutd. for å bli barnepleier Barnepleier er et yrke som forsvinner mer og mer, dessverre.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 5. oktober 2008 #4 Skrevet 5. oktober 2008 Viktige ting å huske på før du tar det endelige valget, selv om jeg ikke vil fraråde deg det på noen måte. Er spesialsykepleier selv, men: *Dårlig betalt *Mye vakter, og MASSE nattarbeid (de fleste føder jo på natten) * STORT ansvar (som du seff er utdannet til å ta som jordmor) Ellers er yrket sikkert TOPP! Jeg har litt lyst selv, men nattjobbinga ville tatt knekken på meg.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå