Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Er det noen her som har fått et barn med kromosomavvik på tross av at de har vært igjennom ultralyd- / nakkefoldmåling og duotest?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2008 #2 Skrevet 5. juni 2008 jeg har lest at mange har fått det, pga. ingen av de testene er sikker, jeg har selv en spire i magen med fortykka nakkefold (3mm) det vil si at den har en viss fare for å ha kromosom feil, så jeg blir sent på utvida UL, så for å ta DUO test å så for å ta fostervannsprøve, for det er den eneste testen som er 100% det er fostervannsprøve......
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 Fostervannsprøve er ikke en 100% test. Du får bare en sannsynlighet for at ting er normalt. Det er mange ting som ikke ses på en fostervannsprøve.
fnis Skrevet 11. juni 2008 #4 Skrevet 11. juni 2008 Jeg må få lov til å korrigere innlegget ovenfor her, fordi det er feil. En fostervannsprøve gir 100% sikkert svar ( i den grad noe kan bli 100 % sikkert, med tanke på menneskelig svikt, ombytting av prøver ol). Fostervannsprøve foregår slik at legen stikker en kanyle gjennom magen din og trekker ut ca 20 ml fostervann. Fostervann inneholder celler fra fosteret som dyrkes fram slik at arvemateriale kan kartlegges. Er det noen feil ved kromosomene hos fosteret, vil genetikere kunne se det. Du vil da få svaret om det er normale kromosomer, eller ikke. Det er ingen sannsynlighetsberegning. Jeg skriver sjelden innlegg på slike fora, men når jeg ser åpenbare feil, som i verste fall villeder uvitende og engstelige mennesker, anser jeg det som en plikt å si ifra. Det er en generell uting både her og andre gravidfora, at folk svarer i hytt og pine uten egentlig å vite hva de snakker om. Man driver med vranglære og sprer dette rundt. Man skal ikke bare tro, man skal vite før man svarer på slike spørsmål.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #5 Skrevet 11. juni 2008 Enig med fnis over her. Veldig mange som legger ut om ting, uten å ha minste greie på ting. Alle kromosomavvik oppdages ved fostervannsprøve, det er ingen sannsynlighetsberegning som hun sier. Men selvsagt er det andre ting som kan være galt som ikke kan henføres til kromosomavvik. Endel av dette kan ses ved ordinær ultralyd.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 12. juni 2008 #6 Skrevet 12. juni 2008 Det jeg mente i mitt innlegg er at det er ikke alle syndromer og sykdommer de tester for i en fostervannsprøve. Kromosomavvik ses jo men det er jo mange andre ting også. Så sånn sett er det ikke en 100% undersøkelse. De kan jo ikke si at babyen er 100% frisk/normal. Jeg vet at mange tror at ved en fostervannsprøve får man svar på alt men det er jo ikke slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå