Gå til innhold

Hva kan jeg vente meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal en av barna mine til utredning å jeg lurer på hva jeg har i vente? Hvordan vil hverdagen bli hvis det viser seg at han har det? Hvilke tiltak finnes? Han begynner på skolen til høsten...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det samme lurer jeg på, min datter på 8.5 år skal også utredes nå, og lurer også på hva som venter oss. Jeg er ikke helt sikker på at hun har adhd, men jeg vil at hun nå skal inn til vurdering for ihvertfall da og utelukke det.

Skrevet

Barnet skal nok sikkert gjennom ulike praktiske tester, som enkelt puslespill, tegne streker etter linje, sette tegneserieruter sammen til historie + mange flere:) Egentlig kjekke oppgaver for barnet, men kan bli litt langtekkelig for noen:) Noen av testene kan være disse: K-ABC, Leiter-R VRB, GHTD, WHISK-R. Der finnes nok flere typer tester også:)

Så skal dere som foreldre svare på maaaange sprøsmål om barnet. Som når det nådde milepæler osv.

og så er det observasjon (barnehage/skole/sfo) gjenom en eller flere dager.

Tiltak blir satt i verk hvis der er behov, dvs at de ser om barnet har f eks behov for tilrettelagt undervisning, eller hjelp til praktiske ting. Tiltak skal altså passe til det aktuell barnet, og derfor må en først se hvilke områder der kan være behov.

Det du SKAL kreve uansett er IOP(individuell opplæringsplan), det har barn med ADHD krav på. Ikke godta at skolen mener det går greit uten. For der vil alltid være områder ungene har ekstra behov i, og disse må dere få på papiret. Bruk PPT/BUP for det de er verdt til støtte og hjelp her. Dette fordi med IOP, så forplikter skolen seg til å følge opp, mer enn om hjelpen blir litt tilfeldig og dere ikke kan klage på tiltak på samme måte....

Barn med ADHD har ofte tilleggsvansker, som f eks Dysleksi. Og derfor bør dere være obs på dette. De har også ofte problem med finmotorikken, slik at skriving kan bli vanskelig. Min kunne ikke litt løkkeskrift engang før i 5. klasse..... Han hadde til og med problem med å lese det, frem til da.

Få til godt og tett samarbeid med skolen, slik at dere har god oversikt, og vær ikke redde for å stille krav til skolen. Ikke bare godta ting om dere ser at der er områder barnet kan ha utbytte at tilrettelegging, men skolen mener det ikke trengs(her kan det ofte ligge ressursmangel og økonomi til grunn for at de mener det ikke trengs). Men bli ikke uvenner med skolen, bare at dere står på krava;)

Her var lekser i tillegg veldig vanskelig, men de må jo gjøres. Så jeg gikk til Barnevernet og fikk innvilget leksehjelp:) Det fungerer utmerket:)

Skrevet

Jeg lurer på et par av de tinga du sier. For det første: hvordan gikk du fram for å få leksehjelp gjennom barnevernet og hvordan foregår det i praksis? For det andre: hva er poenget med IOP dersom ungen ikke har noen spesielle pedagogiske behov, til tross for en diagnose. Foreløpig (2. klasse) greier vi oss godt uten, men jeg ser ikke vekk fra at vi med tid og stunder kan få bruk for det. Har du andre synspunkt på saken, vil jeg gjerne høre dem.

Skrevet

Jeg tok kontakt med barnevernet pga hjelp tl avlastning. Så vi var i "systemet" fra før:) Men ungen og jeg slet sånn med lekser, det fungerte ikke i hele tatt, så jeg spurte om det var hjelp å få på skolen først. Men der var bare muligheten å kutte litt i leksene, det var ikke nok. Det førte jo bare til at han hang lenger og lenger bak de andre. Barnevernet har jo støttekontakter OG leksehjelp som hjelpetiltak:) Det var det som reddet oss:) Det fungerer supert, og vi slipper helt å tenke på leksene hjemme. Dermed unngår vi mye vanskelig og mange krangler:) Vi kunne jo bruke en hel dag på lekser, og likevel ikke være i mål.

Måten vi har løst det på, er at leksehjelpen er en assistent i klassen, som ungen kjenner, og leksene blir gjort ved at han er opp til en skoletime igjen på skolen 2-3 dager i uka. Det er så effektivt at det går bra:) Nå når han går på ungdomskolen, så får han i tillegg 2-3 morgener før skolestart med det samme ved behov:) Leksehjelpen blir lønnet av barnevernet.

IOP kan også inneholde det sosiale spekteret; friminutter, gruppearbeid osv. Hva kan ungen trenge av ekstra støtte her. Det er ikke kun de rent faglige målene. Det kan også være at ungen har mest utbytte av liten gruppe for å få med seg ting. Og at det skal legges opp etter denne ungens behov og ikke at han bare skal dra nytte av at andre har ekstra ressurser, og liksom bli "slengt med" på eksisterende tiltak kanskje tilrettelagt for andre elever. For å kunne kreve ekstra tilrettelegging uansett behov, så er det "lønnsomt" å kunne slå i bordet med god IOP:) Da har liksom skolen forpliktet seg til å følge ungen bedre opp:) Og har ungen ADHD, er sjansene store for at behovet for god tilrettelegging kommer.

PPT her sa også at har ungen såkalte B-timer, så SKAL ungen ha IOP.

Skrevet

Takk for utfyllende svar:o)

Vil gjerne høre mere vis noen har noe å tilføre...

Skrevet

Heisann

Det er veldig individuelt fra barn til barn med ADHD om hva de har i vente. Noen klarer seg ganske bra på skolen, men funker dårlig hjemme, noen er det omvendt med og noen sliter hele dagen i gjennom.

Når barnet ditt er ferdig utreda og eventuelt fått diagnosen ADHD, vil det bli tatt en avgjørelse av PPT om barnet ditt trenger ekstra ressurser i skolen eller ikke. Ekstra ressurs kan være assistent, timer med spesialpedagog eller begge deler. Mange med ADHD funker godt i skolen når de f.eks bruker medisin, og da er det ingen grunn til å sette inn ekstra timer (såkalte b-timer). Hvis barnet ditt ikke tildeles ekstra timer fra PPT, har h*n heller ikke krav på IOP (individuell opplæringsplan).

Det som jeg har opplevd som kjempeviktig (både som mor og lærer), er å være åpen ovenfor skolen. Ta så tidlig som mulig kontakt med skolen og opprett et godt samarbeid med de som skal ha barnet ditt. I noen tilfeller, hvor skolehverdagen kanskje er ekstra vanskelig for barnet, kan det også være lurt å enten åpent selv informere på høstens foreldremøte, eller la læreren fortelle.

Mange barn kommer ofte hjem og forteller om det "slemme" barnet, og uvitende foreldre danner seg fort et negativt bilde av både barn og foreldre. Så åpenhet er viktig! :-)

Ønsker deg lykke til :-)

Skrevet

Bhg har møte med skolen om tre uker. Skal ha møte med bhg igjen før hun skal dit. Problemet er at han er ukonsentrert, rastløs, lager lyder. Hjemme er han blitt frekk og svarer, hører ikke etter....

Sluttet å ta han med noen plasser, er så slitsomt å ha det slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...