Gå til innhold

tips til skjerming mellom naboen da damer?? lite kreativ, og vanskelig å se for seg hvordan det skal bli i hagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte oss rekkehus i fjor. forsiden av huset er opparbeidet med fine blomsterbedd, heller og platt. Men, på baksiden.....der ser det rett og slett ikke ut. Vi har en passe stor platt og plen der, men that`s it. null skjerming til naboen, og null planter. Ser faktisk rett inn på naboen sitt soverom, og alle hagene går på en måte i ett.

Jeg har grublet lenge på hvordan jeg skal få det litt hyggelig på baksiden, men med en gubbe som ikke bryr seg, og lite peiling på bygging av levegger, gjerder og planting av hekk så blir det litt vanskelig.

Hva er best av gjerde og hekk mellom min og naboens plen på begge sider? har sett litt på hekker på nettet, men det er jo ca. tusen å velge mellom:(

Hvordan har dere det i hagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har tuja hekk vi, men vi bor i enebolig.

Så har vi laget ett jære med stokker og tykk netting som det skal vokse klattreplanter på, slik at den blir ganske tett om noen år. (ny plantet)

Men når du bor i rekkehus, bør du sjekke med dine naboer før du setter opp noe. Min mann er alergisk, og reagerer på hekken, men om vi har tuja hekk eller ei har lite å si, for alle andre rundt her har.

Så hør med naboene før du evt lager en hekk, ikke noe hyggelig å ødlegge utegleden dems, eller kjedelig å måtte fjerne igjen siden.

Skrevet

Når jeg bodde i selvbygd hus i et boligstrøk med små tomter, så gikk jeg sammen med naboen og kjøpte inn busker.

Dem plantet vi mellom oss =o)

Ble kjempefint, og så betalte vi bare halve hver.

I enden planta vi ei hengebjørk.

Skrevet

Og, vi valgte å plante brudespirea mot veien, og når jeg var der sist, hadde de vokst enormt, og var et flott skille mellom veien og hagen.

Skrevet

Potentilla er forøvrig en kjempelett busk. Og de vokser godt omtrent hvor enn man planter dem.

Skrevet

Har snakka med naboene. Det bor 1 singel gubbe på hver side av meg. De bryr seg veldig lite om hva jeg gjør egentlig, så jeg blir nok alene om å plante å stelle med hekken:) Men, spleising kan jeg jo høre med dem om. Kjekt å dele på utgiftene når hekken kommer litt på begge si tomt.

Skrevet

Da har jeg notert meg potentilla og brudespirea :)

Skrevet

Brudespireaen var jo nydelig!! Den kan jeg bruke helt i enden av plenen der det går ned mot ei skråning.

Skrevet

Ja,den er fin, og blomstrer tidlig.

Det som er bra er om du planter busker som blomstrer litt utover, sånn at når fks brudespierean er avblomstret, starter en annen busk.

Kjedelig hvis alt er avblomstret i juli..

Potentilla kan man få i andre farger enn gult, men de er vanskelig å finne.

Vi dro på et gartneri og plantet på høsten. Det var tilbud, og vi sparte mye på det.

Skrevet

Det blir spennende og begynne å plante litt. se om jeg får det til nogenlunde pent. Har aldri hatt hage før, så jeg har ikke så veldig peiling.

Sikkert lurt å kjøpe på høsten ja.....spørs om jeg må gjøre det. Greit å ha god tid til å planlegg litt også. Tror jeg har nok jobb med å få plenen nogenlunde fri for løvetann i sommer. æsj!! ;)

Skrevet

Synes løvetann er en ok blomst, jeg ;o)

Bare å holde gresset kort.

Det er ikke så mange år siden løvetannen var en sjelden blomst, og jeg har hørt at en bonde ga hjelpegutten julig for å ha plukket en løvetann på gårdsplassen hans...

Jeg har aldri hatt noen mann som har hjulpet med hagearbeid før han jeg er gift med nå. Og med han er det nesten for mye av det gode enkelte ganger, for han elsker å handle blomster. Nå har vi mange rosebusker. Klatreroser og andre roser, og jeg har laget et rundt bed med fine blomster.

Jeg ønsker meg et drivhus, med agurk og tomatplanter. Men jeg har ikke sååå grønne fingre..så det holder kanskje med en eller to tomatplanter, bare for morro skyld.

Skrevet

hehe, joda, løvetannen er vakker den;) Håper ingen kommer å gir meg juling når jeg står med rompa rett til værs å banner over løvetanna da;)

Samboeren min er utrolig flink til å klippe plen, også er han flink til å koste hellene. Tror ikke det er så mye mer han duger til egentlig......når det kommer til hagen;) Skulle gjerne hatt en mann som hadde likt å dra på plantasjen jeg:)

Syns det virker som du har veldig grønne fingre jeg da:) Ihvertfall tusen gang grønnere enn mine. Syns absolutt du skal ordne deg et lite drivhus:)

Skrevet

Man får kjøpt ferdige levegger som bare er å sette opp.

Bare sånn i tilfelle du ikke visste det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...