Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 Jeg og kjæresten min fikk en sønn nå 4. mars.. Vi har hatt navnet klart nå i en ganske lang periode, men valgte bevisst å holde det hemmelig inntil gutten kom. Da han var 1 uke gammel annonserte vi navnet, og mormor, altså min mor, reagerte kraftig. Første spydige kommentar hun kom med var "Dere tuller nå, ikke sant?" Kjæresten min kikket bare dumt på henne, og da hun for alvor skjønte at dette slettes ikke var noe spøk, mente hun det både var uforsvarlig og helt forferdelig... Selv synes vi det er det nydeligste navnet i verden og det kunne ikke falle oss inn å bytte fordi moren min har en annen mening. Kjæresten min er 17 år og jeg er 17,5.. Så vi er jo unge, da, men vår lille sønn har det toppers hos oss:o) Gutten heter Amandus Chrisander.. Synes det er kjempenydelig, vi! Synes det er sinnsykt barnslig å true med å ikke ville være gudmor eller fadder på grunn av navnet... Hilsen Amandus&mamma...
Gjest Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 Synes navnet var stilig jeg, selv om jeg ikke hadde valgt det samme (troor jeg).. Men tøft:-)
Gulp Skrevet 30. april 2008 #4 Skrevet 30. april 2008 Jeg likte heller ikke navnet, men det er jo deres valg. Syns også det er dårlig av moren din å ikke ville være fadder pga navnet (hvis det var henne du mente?), hun kan jo ikke bestemme hva deres barn skal hete uansett. Amandus Chrisander....det ble 2 ganske spesielle navn på en gang, kanskje derfor hun reagerte. Kunne ikke valgt noen av disse selv (særlig ikke Chrisander). Gratulerer med gutten uansett, lykke til videre:-)
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #5 Skrevet 30. april 2008 Det var voldsomt til navn, og særlig Chrisander har jeg problemer med. Slik jeg ser det, er det en sammensmelting mellom Christian/Christoffer/Christer/n el. l og Anders, evt. Sander. Sander i seg selv er jo også bare et halvt navn, avledet av Aleksander, og jeg klarer ikke å forstå et sånt navnevalg. Amandus er jo helt greit, selv om mange nok vil tenke på Amandus dokkemann fra Thorbjørn Egners verden. Likevel, moren din kunne spart seg for språkbruken. Gutten deres kommer nok til å få det helt greit med navnet sitt, og det er dere som foreldre (selv om dere ikke er myndige) som bestemmer barnets navn.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #6 Skrevet 30. april 2008 Av og til kan det være lurt å høre på mora si...
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #8 Skrevet 1. mai 2008 Man ser på navnet at dere foreldre er veldig unge. Kanskje ikke alltid så dumt å høre litt på moren sin.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #9 Skrevet 1. mai 2008 Må nok bare si meg litt enig med din mor, desverre. Men mor di må forstå att dette er deres valg, og att hun sikkert etterhvert vil bli vant med navnet, siden hennes barnebarn heter det:) Så jeg syns hun skal respektere deres valg! Mi personlige mening om navnet er att jeg syns ikke Amandus Chrisander er fint, og at de to navnene ikke passer sammen i det hele tatt. Men dette er opp til dere, og kun dere! hehehe..måtte bare komme med et forslag: Hva med Sander Amadeus istede da? hehehe... Lykke til med å bestemme dere, men et godt råd: Ta dere god tid og finn det perfekte navnet:), for må huske på att navnet skal de bære hele livet;). Dere vil vel helst ikke att han skal bytte navnet sitt når han blir eldre, fordi han ikke trivdes med det. Så vær sikker på navnet før dere går for å bruke det;) Ha en god dag:)
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #10 Skrevet 1. mai 2008 moren din burde respektere deres valg. men som mange andre her likte jeg ikke helt sammensetningen. hva med å ha bare amanduds? som er et koselig navn? evt et kortere mellomnavn/fornavn og amandus som mellomnavn?
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #11 Skrevet 1. mai 2008 Hun har da ingenting hun skulle sagt med deres navnevalg! Hun fikk gjøre valg da hun ga deg navn! Drit i hva hun sier! Det er bare utrolig teit av henne. Og hvis hun ikke vil være gudmor eller fadder, ja da er det hennes tap! Vær sterk og stå med stolthet for navnevalget ditt! HUn er uansett fra en helt annen generasjon hvor trendene var helt annerledes enn nå, som de like godt vil være når din sønn skal navngi sine barn. Lykke til!
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #12 Skrevet 1. mai 2008 Syns ikke din mor kan si sånne ting. Selv om dere er unge har dere full rett til å velge et navn til gutten som dere liker selv. Ser at noen mener at det er tydelig at dere er unge siden dere har valgt det navnet, men det syns jeg ikke. Jeg vet om folk som er nærmere 40 år og som har fått sin første unge og valgt navn som Amandus og Chrisander. Smaken er som baken og det viktigste er at folk velger navn de liker selv. Navnet er ikke så rart og spesielt at gutten vil bli mobbet for det. Det er bare litt stilig at han har et spesielt navn som ikke så mange andre har. Jeg syns navnet dere har valgt er helt greit. Kunne ikke valgt det selv, men det er ingenting galt med det. Syns faktisk Amandus er veldig fint selv om jeg Amadeus bedre.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #13 Skrevet 1. mai 2008 HI her. Amandus er et herlig navn, synes vi, og jeg liker det veldig godt. Det er det perfekte navn på sønnen vår, han kunne ikke kledd noe annet navn bedre.. Nå er det egentlig Chrisander jeg tviler mest på.. Har tenkt på det siden jeg fikk vite det var gutt, men så dukket Amandus opp og vi falt pladask. Synes dere vi burde droppe Chrisander? Siden Amandus er så langt i seg selv.. Og dette har ingenting med moren min å gjøre, vi snakket litt om dette i natt:) Hilsen Amandus&mamma...
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #14 Skrevet 1. mai 2008 Jeg syns ikke noe om dobbeltnavn, iallfall ikke hvis begge navna ikke blir brukt, så ville nok kun valgt Amandus. Amandus Chrisander klinger greit som kombo, men Amandus er et mye finere navn enn Chrisander. Jeg ville nok droppet Chrisander, men gjør det kun fordi dere vil det selv. Kommer dere forresten til å bruke begge navna?
Synnøve_Solbakken Skrevet 1. mai 2008 #15 Skrevet 1. mai 2008 Chrisander syns jeg er et lite pent navn, og føler det drar Amandus-navnet ned i søla... Det ble et utrolig langt navn sammen, og ser vel ikke for meg at du roper Amundus Chrisander inn til middag. Amandus er langt nok i seg selv. Dessuten er det såpass sjeldent at du ikke trenger ett navn bak for å skille alle med samme navn fra hverandre. Siden du spurte (Er enig i at mormor ikke skal bestemme navnet hans altså, men er enig i at navnet ikke er en super kombinasjon)
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #16 Skrevet 1. mai 2008 Berre Amandus er absolutt bedre en Amandus Chrisander.
Koseklompen Skrevet 1. mai 2008 #17 Skrevet 1. mai 2008 Jeg er veldig for dobbeltnavn, men synes at Chrisander etter et så fint navn som Amandus nesten "ødelegger" navnet.
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #18 Skrevet 1. mai 2008 Gå for Amandus! Egentlig ganske stilig! Dropp Chrisander, det er ikke noe "navn", det er egentlig bare en slags underlig kombinasjon av flere navn. Har hørt at noen få barn har fått dette navnet i det siste, men tipper dette vil bli en "døgnflue".
megc Skrevet 1. mai 2008 #19 Skrevet 1. mai 2008 Amandus er søtt... det andre var ikke helt meg. Jeg er for et fornavn, og ville valgt bare Amandus. Jeg synes likevel at din mor var ufin. Jeg ville blitt lei meg. Men uansett så er det deres valg!
Jannamor Skrevet 1. mai 2008 #20 Skrevet 1. mai 2008 Ikke la hene være gudmor og fadder da. Trusler funker ikke. Dette er DERES gutt. Hva hun gjorde når du ble født kunne hun bestemme, nå derimot, er det din og din kjærestes valg!! Så lenge dere er fornøyd med valget og tror dere kommer til å være det i resten av livet, så er navnet riktig, Jeg ville nok ikke valgt navnet. Det er fint og søtt på en baby men ikke på en voksen mann. Jeg liker litt mer "hold" i navnet, spesiellt på guttenavn. Litt mer robuste navn om du skjønner? Men det er og min PERSONLIGE smak Ikke la deg herse med av din mor i hvertfall!! Da får du heller la være å inkludere henne (det kommer jeg å gjøre, jeg hadde ikke tolerert en slik opførsel) masse lykke til
Jannamor Skrevet 1. mai 2008 #21 Skrevet 1. mai 2008 Jeg synes Amandus er stilig da, men komboen er ikke s bra. Nå har jeg aldri likt crisander heller da så jeg synes Amandus er nok
Gåsevåse Skrevet 1. mai 2008 #22 Skrevet 1. mai 2008 Amandus er fint!!!!!!! . Jeg skjønner ikke at dere orker å bry dere om hva mormor synes. For meg er det nesten slik at jeg blir glad hvis min mor ikke 'applauderer' for navnet jeg foreslår. Det er jo et generasjons-skille for hva folk liker. Vår generasjons navn hørtes sikkert både gammeldagse og merkelige ut for våre besteforeldre
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #23 Skrevet 1. mai 2008 HI igjen. Tusen takk for mange ærlige svar. Vi er 100% sikre på Amandus, og tror vi dropper Chrisander. Som mange sier, Amandus er spesielt nok i seg selv og vi kommer ikke til å bruke navnene uansett. Koselig å høre at dere liker navnet hans, vi er storfornøyde, og mormor kan ikke bestemme hva VÅR sønn skal hete. Klemmer fra Amandus&mamma..
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #24 Skrevet 1. mai 2008 Amandus er utrolig mye bedre alene, det ble alt for pompøst i mine ører med begge to - så jeg synes dere gjør et veldig godt valg med å droppe det ene. Ingen av navnene er "min stil" men det er dere som velger og barnets bestemor venner seg til navnet etterhvert. Det tar ikke lang tid før barnet ikke kunne hatt noe annet navn
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #25 Skrevet 1. mai 2008 Det er vel ganske normalt at slekt og venner skal blande seg inn i navnevalg, og mormor blir helt sikkert vant med navnet hun også! Men jeg må si meg enig i at Amandus holder lenge alene. Det er et koselig, men uvanlig navn. Med Chrisander ble det tungt og pompøst, og Chrisander liker jeg ikke i det hele tatt... i tillegg til at det høres sammensatt ut, så synes jeg det er en smule harry, dessverre. Synes dere gjør et godt valg om dere holder på Amandus og dropper Chrisander.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå