Gå til innhold

Jo, det er ulovlig

tresøtesmå-torødogenblå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er ulovlig, men lurer på om HI i den andre tråden hadde med seg vekt og veide ungen...

Skrevet

Enig det burde være ulovlig men kan enda ikke se hvor det står. Heller ikke på din link. Jeg må være blind.

Skrevet

Jeg er visst helt sjeløyd i kveld...! ;0)

Hvilken side der står det at det er ulovlig? Gjentas jo ofte at det ikke anbefales å la dem sitte forovervendt, men ulovlig?

Skrevet

Det står da bare at det anbefales at barnet sitter bakovervendt. Hadde det vært ulovlig å ha barnet forovervendt skulle det vel stått at det er påbudt?

Skrevet

heeeeerrlighet da... kjære vene.. hjelper jo ikke om ungen hadde vært over 9 kilo heller, så lenge hu brukte et sete som ikke er godkjent fremovervendt i det hele tatt..man kan jo ikke snu et sete som er 0-13 kilo når ungen er 9 kilo, når det ikke er godkjent for det? og JA, dette var et slikt sete..

Skrevet

zzzzzzzzzzzzz,zzzzzz,zzzz.

Skrevet

Men hallo, folkens. Det står:

I denne vektklassen er det tre alternativer.

Bakovervendt sete

boxette

bagnett

Hvis en lov sier noe om hva som er tillatt, betyr det at alt som ikke er tillatt er ulovlig.

Hvis en lov sier noe om hva som er ulovlig, betyr det at alt som ikke er ulovlig er tillatt.

Enkel matematikk, i grunnen.

Skrevet

de har ramset opp alle mulige alternativer, og fremovervendt er jo ikke på den listen, så da er det jo ikke et alternativ man kan vurdere å bruke engang? sier ikke det nok? selv om det ikke står ordrett...

Skrevet

ja, det er jo mye kjedeligere å diskutere ting som barnas sikkerhet/liv eller død enn rockeringer og elendige mannfolk..hehe...

Skrevet

Men er det ulovlig? Nei.

På trygg trafikk og vegvesenets side ang sikring av barn i bil står det:

Vi _anbefaler- at barnet sitter bakovervendt

så lenge som mulig, helst til det

nærmer seg fire år.

Om du leste i linken til Lovdata står det heller ikke noe om at det er ulovlig/forbudt å ha barna forovervendt.

Gi meg lovteksten og jeg legger meg flat!!

Skrevet

Den setningen du siterer til kjedsommelighet handler om gruppe 1, altså 9-18 kg.

Og jeg gidder ikke lete etter selve lovteksten når politi, vegvesen og Trygg Trafikk i sin ofisielle brosjyre kun gir tre lovlige alternativer og ingen av dem er et forovervendt sete.

Skrevet

i gruppe 0 og 0+ ANBEFALES og bakovervendt sete.....

Skrevet

Det er påbudt å sikre barna sine i godkjent utstyr - ergo, det er ulovlig å ikke sikre barna sine. Når det da ikke finnes lovlige fremovervendte seter til babyer er det da virkelig ikke vanskelig å forstå at det er ulovlig å sette en liten baby i et fremovervendt sete, eller værre - i et babysete feilmontert fremovervendt.

Skrevet

Det står ikke noe om at det ikke er lov å ha ungene på fanget i lovteksetn gjør det vel? Men vi er alle enige om at det ikke er lov?

Skrevet

Ja, det ANBEFALES bakovervendt sete, men i gruppe 0 anbefales det ikke i motsetning til fremovervendt, men i motsetning til bagnett/boxette. Som er de eneste tre godkjente typene av sikringsutstyr i denne gruppen. Som en annen sa: Det er påbudt å sikre barna i godkjent utstyr, og det finnes ikke forovervendte seter som er godkjent for barn under 9 kg.

Noen har tyngre for det enn andre.

Skrevet

det anbefaler fremfor å bruke boxette eller bag med nett, ikke fremfor fremovervendt sete fordi dette ikke et et alternativ.

Skrevet

Om det kjeder deg at jeg har skrevet den nå to , ja hele 2 ganger (eller var det kanskje 3?), så kan du gi meg loven som sier at det er FORBUDT/ULOVLIG å ha barn i forovervendt barnesete.

Den settningen du referer til sto der det gjaldt barn 0- 9 kg.

"Spedbarn

GRUPPE 0 OG 0+:

0 – 13 kg (0 – ca. 15 mnd)

Det er viktig å sikre barnet i bilen fra første dag. Vi anbefaler (LES: ANBEFALER) en bakovervendt babystol, der barnets rygg, nakke og hode vil bremses opp mot stolens rygg i en eventuell kollisjon slik at kreftene fordeles over en størst mulig flate.

Følg monteringsanvisningen nøye for å være sikker på at stolen blir riktig montert.

Det er ikke påvist at det er skadelig for barnets rygg eller nakke å sitte i en bilbarne-stol fra de er nyfødte, heller ikke på lengre turer. Ta pauser med jevne mellomrom på lengre turer, slik at barnet kommer ut av stolen og får bevege seg.

Bag med sikkerhetsnett og babyseng/boxette er også godkjent sikringsutstyr for spedbarn, men gir ikke like god sikkerhet. Spesielt ved sidekollisjoner gir bag med sikkerhetsnett dårligere sikkerhet. Ved bruk av bag med nett eller boxette er det viktig å plassere disse slik at barnets hode ligger inn mot midten av bilen.

Skrevet

Det står at det er påbudt å sikre barn i godkjent utstyr - det betyr at det er ulovlig å ikke gjøre det. Hva er så vanskelig å forstå her?

Skrevet

dvs at du MÅ sikre barnet ditt i bakovervendt bilstol, bag eller boxette.. ellers gjør du noe ulovlig, nemlig bruker utstyr som ikke er godkjent, eller bruker det på en måte som ikke er godkjent..

Skrevet

Det er ikke ULOVLIG. Du får ikke bot. Men det anbefalles. Du må da se forskjellen?

Skrevet

Gi meg loven så legger jeg meg flat....

Skrevet

hvis jeg husker på det, skal jeg sjekke det opp neste gang jeg er på jobb.. ringe bilstolleverandøren og høre om de har det skriftlig, der det står ordrett at det er ulovlig.

Skrevet

Det finnes ikke babyseter (0-9, eller 0-13 kg) som kan monteres fremover. Skal man absolutt har de små babyene fremover må man bruke de setene som er beregnet på større barn, men som er godkjent for 0-18 kg.

Skrevet

Det står ikke "det er ulovlig å kjøre uten bilbelte" i lovteksten. Men det står at det er påbudt å kjøre med belte. Akkurat som at det er påbudt å sikre barna sine i godkjent utstyr. Og man får bot for å ikke sikre barna sine i godkjente seter.

Bakovervendt anbefales _fremfor_ bag og boxette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...