Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 Jeg har ei jente på 3 år som jeg mistenker det er noe mer enn bare uro med... Orker ikke gå innpå detaljer nå, men hun har en voldsom apetitt og maser om noe å spise HELE tiden!!! Er dette et varsku, eller bare en uvane hun har lagt seg til? er forresten igang i barnehagen nå, så vi skal få hjelp - håper jeg...:-( Men er det flere som ser at dette kan være et symptom?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 Hei Min gutt er også på utredning nå på ADHD og han har en voldsom appetitt, det fins ikke stopp. Han kan sitte midt i middagen å spørre om han kan få noe snacks etter middagen når han skal se tv, når jeg prøver å lure han til å to vi ikke har noe hus spør han om han kan få brødskiver.. Hallo gutt vi spiser middag nå,spis deg skikkelig mett nå!!
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 Hmm. interessant! Hvor gammel er ham? Jeg har begynt å lure på om dette kan ha en sammenheng siden hun også er urolig i form av konstant masing, skravling og lite konsentrert lek. Kunn eholdt på en hel dag for å beskrive henne fra fødsel og frem til nå... Hun sliter meg i hvertfall ut til tider, og nå venter vi snart nummer to, så skulle gjerne sett en bedring innen rimelig tid. Akkurat nå er det spisinga som er mest slitsom. Vi kan jo ikke bare stappe i henne ubegrensede mengder mat, for da triller hun jo bort... Men på en annen side er det vanskelig å nekte henne også. Huff - å ha barn er myyye vanskeligere enn jeg trodde!!!
skjelvekrøller Skrevet 1. mai 2008 #4 Skrevet 1. mai 2008 Det første jeg lurer på er: Hva spiser hun/ber om å få? Jeg spør fordi vi i familen er to med proteinintoleranse som ikke tåler gluten, melk og delvis soya/mais. Typisk for oss, og et godt signal om at vi får i oss noe som bryter med dietten, er at vi ikke klarer å slutte å spise. Tines "må ha det, bare må ha det" er skikkelig kynisk sett fra vårt ståsted ;-) Hvis vi bryter dietten, går vi stadig og snaker i skuffer og skap etter mer å spise. Det spiller ingen rolle om vi nettopp har spist middag og er mette. Vi må ha mer! De "forbudte" matvarene skaper en rus og et sug, akkurat som hos morfinister/opiumister. På nettsidene til Norsk Proteinintoleranseforening kan du lese om pasienthistorier og symptomer. Jeg anbefaler deg å ta en titt! Om du føler at det ikke stemmer for dere, har du bare brukt litt tid på det. Føler du at det kan være noe i det og velger å prøve, kan det hende du får et helt nytt barn. http://www.npif.no Klikk på "vår helse" for å få en kortliste over symptomer. Du finner pasienthistoriene nederst på denne siden. På rare symptomer finner du flere historier: http://www.npif.no/raresymptomer/ Les også gjerne resten av sidene!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #5 Skrevet 1. mai 2008 Interessant lesning, skjelvekrøller! Har sett litt på siden nå, og det er mye som sammenfaller her. Det rareste er imidlertid at jeg merker stor forskjell på henne når hun spiser melkeprodukter og brødmat emd hvitt mel... Brødskiver stapper hun i seg som om det ikke var bunn. Jeg har sagt det lenge at jeg tror hun reagerer på gluten, men hun var testa for alt mulig i fjor sommer, og det resulterete ikke i noe.. Men jeg ser jo at det sikreste er urinprøver? Hun har i tillegg slitt mye med diare og luft i magen, og når hun spiser is, yoghurt, brød, kaker og boller blir dette mye verre. Tror du det kan være en sammenheng her?
skjelvekrøller Skrevet 1. mai 2008 #6 Skrevet 1. mai 2008 Denne urinprøven er ikke en del av de testene som gjøres rutinemessig fordi den ennå ikke er godt nok vitenskaplig dokumentert til at den er anerkjent. Dette selv om Reichelt på rikshospitalet og andre har forsket på dette i 25 år. De vanlige testene(cøliaki, hveteallergi..) slo ikke ut på oss heller. Slik du beskriver det, ville jeg ha forsøkt naturlig glutenfri(også uten hvetestivelse) og/eller melkefri diett for å se om det gir resultater. Ta en urinprøve først og sett i fryseren! Hvis dietten viser seg å virke, kan du sende den inn til Rikshospitalet eller helst til Neurozym. Dette fordi det er godt å ha et papir å vise frem både til familie og venner og legen og alt med seg. Og hvis dere _ikke_ tar en urinprøve før diettstart og ønsker å teste i forhold til proteinintoleranse, må hun gå på gluten/melkediett i flere uker for å få evt. pålitelig målbare peptider i urinen. Vi tok ikke prøven før vi startet diett og de ukene vi måtte spise gluten og melk var ikke spesielt trivelige! -men det er dere som må vurdere om det er verdt et forsøk. Det er litt styrete, men for oss har det helt klart vært verdt omleggingen og etter et drøyt år på diett har det blitt en vane å lese på alle varedeklarasjoner, lage mye mat fra bunnen og bake glutenfritt brød. Sukker i seg selv kan vel gi de problemene du beskriver her, tror jeg, men sukker i kombinasjon med intoleranse mot gluten eller kasein(melkeprotein) forsterker reaksjonen på gluten og melk. Selv kunne jeg spise en hvetebolle og sovne på flekken. Mine symptomer er at jeg eser ut og blir hoven i hele kroppen, får mage som om jeg var gravid i minst 8. måned, blir trøtt, hissig og oppfarende/nærtagende, rødflammete utslett i ansiktet, mister konsentrasjonsevnen, kan snøvle, sover dårlig og badet i svette... Jeg beskrev det en gang hos legen som om jeg gikk på en evig pms. Jeg merket også forskjell på hvitt mel kontra grovt mel. Derfor trodde jeg en stund at det jeg trengte var å gå på en diett ala Fedon Lindberg, for da ble jeg bedre. Vet ikke hva det kommer av egentlig. Kanskje fører det finmalte melet til større opptak fra tarmen? Eller kanskje har jeg et sopproblem i tillegg som forverres av høyt sukkerinntak... Og selv om mange leger er negative til en slik diett når det ikke per påvist cøliaki eller allergi: Snakk med legen hennes! Hvis legen er på lag, er det en god støtte og hjelp! Lykke til! Og starter du med diett, anbefaler jeg på det varmeste å melde deg inn i e-post-forumet til npif. Du finner link i margen på siden. Der er det mange kunnskapsrike mennesker med ulike erfaringer og mer langvarig erfaring med proteinintoleranse enn hva jeg har.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 Da min sønn var 2 år var dette en gjennomsnittsdag: frokost: 4-5 brødskiver med kjøttpålegg eller ost, vann til drikke, ev utvannet eplejuice lunch (i banrepark): 6-8 skiver med pålegg, vann til drikke middag: 2 store posjoner (barnetallerken), vann til drikke + dessert (vanligvisk 1 frukt) kvelds: 2-4 brødskiver Sønnen min slet med å legge på seg og lå på grensen til å være undervektig. Dette sier endel om aktivitetsnivået han hadde på den tiden. Så fikk han diagnosen adhd som 3-åring og vi kunne teste medisiner. Iløpet av et par uker gikk matforbruke ned til å bli mer normalt, samtidig som han klarte å legge på seg såpass at han ble betraktet som normalvektig. Det er klart at et lavere energinivå og så gjør at man trenger mindre mat. Det er likevel ikke sånn at alle som spiser mye har adhd, det kan komme av så mye annet. En kvalifisert lege/spesialist kan sette diagnose.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå