Adora Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 Alle dere her inne som skriver og roper ut om rusmisbruket deres under graviditeten eller som alt har barn. Hvorfor få barn om rusen er så viktig for dere? Dere burde kanskje fått orden på livet før dere satt et uskyldig barn til verden. Tenk litt.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 Vet du hva? Jeg er enig med deg... Har selv vokst opp i et hjem der en av foreldrene missbrukte rus!
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 Det er vel ikke så mange her som roper ut om rusmisbruk i det store og det hele. De fleste rusmisbrukere føler skam i forhold til det, og det bør applauderes når de åpner for å snakke om det her inne. Enkelte her inne forsvarer angrep overfor det de mener er et forsvarlig rusbruk, og da som regel i etterkant av det de oppfatter som et urettferdig, unyansert angrep basert på lite faktainformasjon eller subjektivt motiverte tolkninger av denne. Man kan selvfølgelig alltids spørre hvorfor rusen er så viktig for noen etter at de har fått barn, men likeledes kan man også spørre seg om hvorfor det gjøres et nummer av at man på død og liv ikke skal kunne føre et forsvarlig rusbruk på siden av det å ha barn og leve det man kan kalle en normal hverdag. Etter mine definisjoner av et "ordnet liv" kan jeg ikke se at et voksenliv automatisk medfører omsorgssvikt, om det enn inneholder illegale rusmidler, legale rusmidler, sex, kunstutstillinger eller evt alt dette på en gang. Tenk litt.
Adora Skrevet 30. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. april 2008 Du snakker jo som om rus er positivt du jo. Trist. Og jo, er fler her som gjør det, som skriker ut at de har så lyst på det og det og snakker som om de ikke bryr seg om rusen de tar! Skal være ærlig og fortelle at jeg røyket hasj en periode, men aldri gått lenger enn det og er kjempe glad for det at jeg kom meg unna hasjen. Folk sier de er avhengi av hasj, det er en "unnskyldning" Alle kommer seg vekk om de virkelig vil;)
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 30. april 2008 #5 Skrevet 30. april 2008 Nei, rus er verken positivit eller negativt, eller rettere sagt: både og. Det å krangle om rusbruk er bra eller dårlig, blir omtrent like dumt som å diskutere hvorvidt en bil er bra eller dårlig. Eller en hvilken som helst annen ting, for den saks skyld. Ingen ting er i seg selv gode eller dårlige, men de har et sett egenskaper. Hvorvidt de egenskapene gir positive eller negative konsekvenser, kommer jo helt an på hvordan man bruker dem. Det som er trist er at man i stedet for å opplyse om det fulle og hele bildet, bestemmer seg for å kun opplyse om skyggesidene ved det hele, mens man hysjer ned alle evt positive opplevelser rundt rusbruk. Jeg snakker da ikke bare om korttidseffektene (de man får under rusens virkning), men også positive langtidseffekter. Dette gjør man i den tro at man forebygger mot rusmisbruk. Men hvilke konsekvenser tror du dette får for troverdigheten til offentlige instanser som har som oppgave å opplyse befolkningen? Og hvilke evt fatale konsekvenser kan et så skeivt virkelighetsbilde ute blant folk få for de det gjelder? Ellers deler jeg din personlige oppfatning om at rusavhengighet er noe en hver lager for seg selv. Men hva vet jeg om hvordan det er å begynne å røyke som 13-åring, en periode i livet hvor identiteten dannes for årevis fremover. Eller hvordan en nevrotisk person opplever forholdet sitt til rusmidler? Tatt dette i betraktning, syns jeg man skal være forsiktig med å dømme raskt. Ingen kan fullt og helt forstå hvordan verden ser ut fra en annens ståsted.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2008 #6 Skrevet 29. juli 2008 Enig i at narkomane ikke bør sette unger til livet, om de ikke er 100% innstilt på å kutte ut misbruket. En feil mange narkiser gjør er at de tror graviditeten og baby "redder" dem fra rushelvete. Det er så mange solskinnshistorier rundt dette F.EKS. Lille Jonny redda meg fra misbruket....eller graviditeten forandret livet mitt!! Tror narkomane at livet fikk en ny vending uten noe egeninnsats? Think again. Det må en helomvending til, i hjernen til mor. Man får ikke bare en rent liv som påheng til baby. Dette er noe man må jobbe for selv. Og jeg har INGEN sympati what so ever til rusavhengige som får unger. "Buhu, stakkars meg, savner å ture, lille gull er til mormor i natt, vært så kos å tatt seg ei linje.." bla bla bla...Bli for faen voksen da!! Jævla egoister er dere!! Fra den dagen dere valgte å bære frem ungen, valgte dere å sette dere selv i bakerste rekke. Fullfør oppgaven deres. Og slutt å syt, gjør en innsats for å bli rene, ingen kan gjøre det for dere, i minste fall den stakkar ungen!
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2008 #7 Skrevet 29. juli 2008 Lillejonas Mekkemikkel.. Dette er tydeligvis et sted der du får utløp for dine hjemmesnekrede teorier og hobbyfilsofiske betraktninger, og det er etter min mening fint at ulike synspunkter får slippe til. Når det er sagt, synes jeg vi skal ha respekt for at folk tar opp konkrete problemstillinger, og reelle livisituasjoner her. Jeg tror ingen har problemer med å sette seg inn i de "positive opplevelsene" man får som ruset. Problemet med rus er jo nettopp den falske opplevelsen av lykke/mestring/fred/selvkontroll, nemlig at man "forsvinner" bort fra livets realiteter en stund ved hjelp av kunstig stimuli. Denne følelsen er selvfølgelig ekstra tiltrekkende på mennesker som ikke får oppleve disse følelsene så ofte på naturlig måte. Det blir veldig feil når du sammenligner rusbruk med å gå på kunstutstilling. Alt man gjør som foreldre vil være med på å forme de barna man har. Som foreldre bør fokus være på å skjerme barna fra utrygge omgivelser. Dette er viktig i forhold til utvikling av barnas personlighet og selvtillit. Dersom du bruker illegale rusmidler fordrer dette kontakt med et miljø som man som forelder ikke bør være i nærheten av. De som tror at en god løsning på denne problemstillingen er å ruse seg i smug, bør stille spørsmål ved sin egen integritet. Hold heller fokus på å utvikle deg som person ved hjelp av dine egne naturlige ressurser, så vil du nok oppleve et bedre resultat både som person, foreldrer, arbeidstaker og samfunnsborger. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå