Gå til innhold

Green Card, forviklinger. USA/Norge

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ok.. her er situasjonen.

Jeg er i usa på et marrigebased visa.. greencard. Ble gravid med den mannen jeg er gift med. Vi skal fylle ut søknad om greencard uten restreksjoner i juli. Som er 3 måneder før mitt nåværende greencard går ut. Jeg har jobb i usa. Faren er ikke interessert i å være far. Han sier at hvis han må stå på fødselsattesten (Barn født i norge) så får jeg ikke mitt greencard. Han vil altså da si at vi ikke lengere lever sammen. Prosessen for å få godkjent permanent oppholdstillatelse er nå ca 1,5 år etter at vi har søkt. Hvis jeg nå føder babyen i norge med far ukjent- kan jeg jo få laget et norsk pass til mitt barn. Kan jeg komme inn på turistvisum for dette barnet og mitt eget visum for meg? Dette vil jo også se nydelig ut i tollen... at man får barn utenfor ekteskap med ekteskaps basert oppholdstilatelse. Noen som har noen tips eller gode råd? Jeg vet at et turistvisa er for 3 måneder om gangen. Men hvor lenge må jeg være ute av usa for å komme inn igjen for nye 3 måneder?

Fortsetter under...

OK, her er det en del OBS OBS:

- er du "gift" for å få oppholdstillatelse i USA, siden han ikke vil stå i fødselsattesten? So called arranged marriage?

Du har ganske mange rettigheter om han står i fødselsattesten - krav på mye økonomisk støtte!!!! Så tenk over dette for din egen del og barnet.

Ellers ville jeg ikke forlatt USA i green-card prosessen. Om du er i USA har du rettiheter. Om du er i Norge har du ingen rettigheter i det hele tatt!!!

Om du føder barnet i Norge kan du ikke få reise inn igjen til USA på ditt visum og ta med barnet på turistvisum - du vil bli stoppet, avhørt og mest sannsynlig sendt tilbake til Norge.

Og om du skal reise tilbake sammen med barnet "som turist" må du kontakte den amerikanske ambassaden i Oslo. Det grønne skjemaet "visa waiver program" som en fyller ut ombord i flyet gjelder ikke for deg lenger nå som du har visum. Som turist får du 90 dager som kan bli doblet ved søknad.

Jeg ville møtt med en eller flere advokater for å høre med de hva som er det beste i din situasjon. Advokater tar som regel ingenting for første konsultasjon og du kan prøve å få så mye info som mulig ut av de. Om du velger å jobbe videre med en advokat krever de som regel ganske stort beløp på forhånd ("retainer") og det koster fort noen tusen $$$.

Jeg har selv vært gjennom "Green Card helvete" med en eks-mann som heldigvis samarbeidet bra, men det er en kjip og nervwrecking prosess. Heldigvis slapp vi intervju, det ville ha ødelagt alt! Papirdunken jeg leverte var nok "bevis" på at vi var legit married.

Nå har jeg endelig fått Green card uten condition og slipper å søke på 10 år. Og jeg fikk nettopp baby med en annen mann og hun har amerikansk pass.

Lykke til!

Vet ikke om jeg kan hjelpe deg,men jeg har en lignende situasjon. Giftet meg med en jeg trodde var den rette, fikk greencard. Men etter to aar saa skjoente jeg at det ikke kom til aa gaa. Saa naa er jeg snart skilt, noe som tok meg nesten ett aar... Har kontaktet advokat (koster meg bare $750 totalt), og hun mener jeg har god sjanse for aa faa fornye greencardet, maa bare kunne bevise at ekteskapet var reelt. Saa jeg krysser fingrene for at det gaar i orden. Men man kan ikke soeke paa den maaten uten aa ha de endelige skilsmisse papirene. Hun anbefalte meg paa det sterkeste aa ikke reise ut av landet inntil alt er i orden, for jeg kan risikere aa ikke komme inn igjen.. Naar skal du foede? Kanskje du kan faa til aa faa ordnet greencardet foer du faar baby, og allikevel ha han som barnefaren. Jeg ville gjort alt hva jeg kunne for aa ha han som barnefar, pga oekonomiske og juridiske aarsaker. Hvis du uansett skal foede i Norge uten aa ha greencardet klart saa kan du jo heller ikke vaere sikker paa at du faar reise tilbake igjen. Har du tenkt paa aa kanskje flytte tilbake til Norge hvor du har venner og familie, det er jo ikke saa greit aa vaere alenemamma uten noe familie og hjelp rundt seg. Jeg oensker ofte at jeg hadde flyttet til Norge igjen, men naa er jeg gravid (ikke planlagt) sammen med min nye kjaereste. Saa naa blir jeg nok vaerende her for godt. Vet ikke om noe av dette hjalp. Men jeg haaper det ordner seg paa best mulig maate for deg. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...