Manx Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 Hei! Jeg har en nydelig datter på 11 uker. Har ammet henne hele tiden, men har hatt brystbetennelse 3 ganger i løpet av denne tiden. Har gått på 2 pencellinkurer. Har til tider vurdert å gi opp ammingen fordi dette har tæret veldig på meg og jeg er veldig redd for å få det tilbake. Men så håper man jo at det blir bedre nå som det blir varmere i været osv. Foreløpig tør jeg ikke gå ut uten å ha kledd på meg masse klær så jeg ikke fryser. Får lett klumper og vondt i brystene bare av å stå i døråpning uten jakke osv. Er det noen som har hatt brystbetennelse flere ganger men som opplevde at dette ga seg når det blir varmere ute? Tenker jo på sommeren og at det er veldig kjedelig aldri å kunne kle seg litt lettere..
Kitty75 Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 Hei! Jeg har bare hatt én brystbetennelse til nå, men jeg fikk tips om å ta et kosttilskudd som heter Lecitin fordi jeg har tendens til tette melkeganger. Det skal hjelpe.De anbefaler de kapslene som er 1200 mg, og at du tar 4 om dagen. Se: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=33 Kler meg også masse... ganske kjedelig egentlig, men jeg håper også på at varmen skal hjelpe.
Gjest Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 Tok legen melkeprøve? Og hva slags pencilin fikk du? Jeg hadde brystbetennelse pga gule stafliokokker og fikk Diclocil. Legen ga meg først en annen type medisin som ikke hjalp. Viktig å være sikker på at du er frisk av den første betennelsen. Jeg tror jeg fikk betennelsen pga sår på brystvortene og da kommer bakteriene lettere inn. Siden har jeg hatt ofte tette melkeganger og har funnet ut at det er fordi melka mi har tendens til å skille seg inne i brystet og melkefettet tetter melkegangene. Lecitin som beskrevet over kan hjelpe ved at den fungerer som et bindemiddel. Et tegn på at man har dette problemet er at man ofte har en bitteliten gulhvitt prikk på brystvorten som er melkefett. Jeg ammet fra begge bryst ved hver amming.
Manx Skrevet 30. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. april 2008 Takk for svar! Jeg har begge ganger fått Diclocil og følt at det har hjulpet fort. Legen tok aldri melkeprøve. Jeg har også prøvd Lecitin men ikke jevnlig, så får vel være litt flinkere med det framover. Har hatt hvit prikk på brystvorten de gangene jeg har hatt problemer. Forsøkte å klemme den ut etter å ha hatt olje på 1 time, men det hjalp ikke. Har ikke turt å stikke hull på den med sterislisert nål. Det er slitsomt når det står på som værst, men går jo over. Men tror ikke jeg orker en ny runde, da er det slutt med amming for min del..
mommytil2gutter Skrevet 30. april 2008 #5 Skrevet 30. april 2008 Jeg hadde det samme problemet fram til sønnen min var litt over 3 måneder og da gav det seg. Jeg hadde 7 brystbet til sammen. Nå går jeg i vanlig klær og slipper å tenke på det så mye. Jeg måtte også kle meg skikkelig og det som skjedde var at jeg gikk rundt helt svett hele tiden. Ikke festlig. Lekker du mye også? Pass på i skifte ut ammeinnlegg masse så du ikke blir vått og så du holder området så rent som mulig, også vær veldig nøye med håndhygeine. Det er fort gjort å ta på hendene til babyen og så brystvorten rett etter. Har du masse melk? Jeg gikk rundt med spreng nesten konstant i den tiden. Jeg begynte å håndmelke meg så snart jeg begynte å kjenne at brystene ble fulle hvis babyen var ikke klar til å amme ennå. Ta bare litt sånn at du ikke har noe ubehag. Og hvis du har masse melk, ikke pump deg, i hvert fall for en stund. Lykke til, det gir seg sikkert om et par uker... Sønnen min er 9 måneder nå og jeg har ikke hatt en eneste brystbetennelse siden han var 3,5 måneder...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå