Tingeling med 2 troll Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 Jeg skal ta den Glucose test slutten av mai. Faktisk på min bursdag. Håper at jeg ikke får svar at jeg har fått svangerskapdiabetes da... Gruer meg sååååå mye.. Snufs
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 Det var ikke det beste jeg hadde gjort, men det gikk greit da. Nå var jeg så uheldig at jeg har fått svangerskapsdiabetes, men det fine er at jeg får veldig god oppfølging. Det holder også med kostholdsregulering så jeg slipper å ta insulin. Mener også at man ikke får gå over termin dersom man har svangerskapsdiabetes så det er jo også en fordel. Tror de setter en igang på terminen dersom ikke fødselen har skjedd før det :-)
Tingeling med 2 troll Skrevet 30. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. april 2008 Hei Bjørnen Collargol*gravid* Jeg lurer på noe ang svangerskapsdiabetes siden du har det. Håper at du kan svare meg... :-) Hva kan du spise elr ikke spise? Hvordan er oppfølgingen din? Kjente du på kroppen din at du hadde svangerskapsdiabetes? Hvis jeg har det, har jeg diabetes for alltid da?
HegeAE Skrevet 30. april 2008 #4 Skrevet 30. april 2008 Det er kun å styre unna mest mogleg sukker av den sorten som er raffinert. Og all brus og snop. Kan jo unne seg til lørdager, men da kun den eine dagen. Eg tok test under sist svangerskap. Skal og ta ein test under dette svangerskapet og i juni ein gang. Syns no ikkje det er så skremmande eg da. Samtidig skal eg få ekstra UL og med tanke på evt at barnet kan bli stor sidan ein er overvektig. Sist svangerskap så fekk eg ei slank jente, og det er ho den dag i dag og. Så småspist som ho er. Så eg håper det er evigvarande at ho slepper å slite med for ekstra kilo.
Ella78 m/ A&M Skrevet 30. april 2008 #5 Skrevet 30. april 2008 Glukosebelastninga var ikke noe problem for meg i det hele tatt. Ikke ble jeg kvalm, og jeg satt bare og leste de to timene. Gikk helt supert. Så det trenger ikke bli ille. Ta med noen blader eller ei bok å lese!! Evt. strikketøy? Lykke til!
TrustNoOne (but Me) Skrevet 30. april 2008 #6 Skrevet 30. april 2008 Hvis du får påvist svangerskapsdiabetes, får du kurs med ernæringsfysiolog som forklarer hva man kan spise og ikke spise. Min vekker var at frukt og juice var nesten like ille som sjokolade pga fruktsukkeret...jeg som trodde det var sunt! Så jeg måtte gi slipp på mitt grønne druer og appelsinjuice-kick, innføre måltider hver tredje time, myyyye mer grønnsaker og kjøtt. Man må også redusere inntak av melk og youghurt. Blodsukkeret må måles med jevne mellomrom ( du får apparat fra jordmor eller apotek, og resept på målestrimler og nåler ). Opplæring i bruk av apparatet fåes hos jordmor eller laboratorietekniker på sykehuset. Du får også med deg en informasjonsfolder der det står mer utførlig hva som er viktig å få i seg - variert kosthold med mye vitaminer og mineraler er vektlagt. Det er til og med tillatt å kose seg på lørdager, men selvsagt i begrensede mengder Det er heldigvis verre ting i verden enn svangerskapsdiabetes Lykke til!
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 30. april 2008 #7 Skrevet 30. april 2008 JEg kjente det ikke på kroppen nei. Tok glucosetesten pga overvekt og fikk utslag på den. Eneste som kunne fortelle meg at jeg hadde det var at jeg tørster en del... Som regle så går diabetesen over etter endt fødsel, men man er mere utsatt for å få diabetes senere i livet. Når det kommer til kosthold så er det egentlig ikke så vanskelig. Man skal holde seg unna sukker og styre mest mulig unna karbohydrater og fett. Frukt skal du også spise begrenset med samt ikke for mye melk. Grønnsaker kan man gomle på hele dagen :-) Spise mest mulig rene kjøttprodukter og fisk :-) Jeg trenger heldigvis ikke insulin (foreløpig i alle fall). Jeg skal til diabetessykepleier hver 14 dag samt til vekstkontroll hos lege hver 14 dag. Dette for å se at jenta i magen ikke vokser for mye.
Tingeling med 2 troll Skrevet 30. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. april 2008 Takk for svar alle sammen...
♥Koseklumpen-3 barnsmor♥ Skrevet 30. april 2008 #9 Skrevet 30. april 2008 Jeg skal ta min i begynnelsen av juni, og er mest redd for å ha sv.sk.dia. Men vet jo at det er bra at det blir avdekket. Synes det er kjipt at man er mer utsatt for dette som overvektig, men man bør jo være forsiktig med sukker og graviditet uansett da. Vi får bare krysser fingerene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå