Gå til innhold

Gravid i Sverige

Kokosnøtt

Anbefalte innlegg

Hei! Er det flere nordmenn her som er/har vært gravide i Sverige? Hvordan har det funket for dere? Jeg er bare i uke 7 men har vært en gang hos jordmor, og det virker som de har et bra system med tett oppfølging.

Men lurer veldig på dette med "mammaledighet" får man alltid ett år? Og hvor mye får man betalt? Kan jeg få ut 80% av lønn når jeg har bare hatt fast stilling i 6 mnd?

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Hei!!

Jeg bor nå i Stockholm og er gravid i 10 uke. Svært fornøyd med oppfølgningen på lokale vårdstasjonen hittils! Men jeg fatter heller ingenting av permisjon og penger, og har dessverre ikke fått jentekompiser her som jeg kan prate med om det... (de er på jobben og jeg vil ikke fortelle det enda). Hadde vært hyggelig å skravle med en som er i samme båt som meg, så send meg gjerne en melding!!

• 2 uker senere...

Jeg er også gravid i 7. uke og bosatt i Sverige, men jeg bor nærmere grensen. Jeg jobber i Norge, så jeg får permisjonspengene fra NAV, men som jeg tror det er så jan du velge litt selv i Sverige. Om man tar ut bare 3 dager i uka f.eks, så varer permisjonen lenger. Men helt hvordan dette fungerer vet jeg ikke, men det vet de helt sikkert på vårdcentralen vil jeg tro.

• 3 uker senere...

Hei!

Jeg er gravid i 8.uke og bor i Falun i Dalarne, noen som bor i närheten?

Det jeg har lest er at du må ha jobbet 240 dager i landet for å få mammapermisjon basert på lönn, hvis ikke får du grunnstönad som er ca 5000kr i måneden, tror jeg, jeg har bare lest på nettet.

Du får 390 dager permisjon, tror jeg, men de regner arbeidsdagene må en litt annen måte enn oss, fra man-sön. Disse dagene kan du ta ut når du vil i samarbeid med arbeidgiver, fram til barnet er 8 år!

Om dette er rett info er jeg ikke 100% sikker på, men det er det lille jeg har snappet opp til nå!

MA

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...