Storepus - gir ikke opp Skrevet 30. april 2008 #1 Skrevet 30. april 2008 Vi har prøvd å bli gravide i litt over et år og har ingen barn fra før. Ble gravid på første forsøk, men dette endte i en MA i uke 15 og fosteret hadde vært død siden uke 7. Det tok nærmere 7 mnd før jeg ble gravid igjen og det endte i en SA i uke 5. Måneden etterpå endte jeg opp på legevakten med de verste smertene jeg noen gang har opplevd. Ble syndt videre til Gyn og det ble påvist graviditet i egglederen i uke 6. Har nå fått behandling med cellegift og har tatt blodprøver annen hver dag for å følge HcG nivået. Venter på svar i fra Ullevål i dag! Jeg får ingen utredning enda, må ha en abort til for x.u teller ikke som abort. Det som jeg sitter igjen med nå er en panikkfølelse for at jeg ikke har kontroll over situasjonen. Jeg vet jeg kommer til å bli gravid igjen, men jeg vet ikke hvordan det ender. Har bestilt time hos fastlegen min for å få vite hva han kan tilby når den tiden kommer (kontroll, tidlig UL, HcG måling etc). Er så innmari redd for at vi ikke skal få det til. Samtidig prøver jeg å tenke positivt, at vi kun har vært uheldige og at alt ordner seg til slutt. Er det noen som har lignende erfaring?
ikø29 Skrevet 30. april 2008 #2 Skrevet 30. april 2008 Hei :-) Synes det er veldig rart det at en må hatt mer enn tre aborter før en kan få utredning og at xu ikke teller som det... En ting er når det skjer tidlig i prosessen men dere har holdt på en stund. Det er ganske slitsomt når det er sånn!! håper du har en god lege som forstår deg og tar deg på alvor og henviser deg videre. Dersom vedkommende ikke gjør det så er det kanskje en idè å bytte lege?! Ønsker deg lykke til videre. Selv har jeg ikke lignende erfaring. Holder på med assistert befruktning, har hatt en runde og den endte i sa... Det ordner seg nok til slutt, skal du se :-)
Liza-76 Skrevet 30. april 2008 #3 Skrevet 30. april 2008 Hei Eshaw! Så trist å høre om ma, sa og x.u.! Skjønner at du er redd og fortvila nå. Men kanskje det hjelper hvis du tenker at du har jo gjort/gjør det du kan, så får legene ta over "ansvaret" for videre utredning og ev. behandling... Håper spiren klorer seg fast på rett sted for deg snart, at dere bare har vært uheldige og at du slipper noe utredning! Det er jo ikke uvanlig med tidlig abort... Ønsker deg masse lykke til, og jeg er sikker på at det ordner seg for dere!
Torita 16.09 Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Skjønner at det er kjedelig, lykke til videre! Håper virkelig dere får det til til slutt! Jeg er like frustrert, for jeg får "aldri" den positive testen jeg håper på... Høye hindre på veien for mange av oss! klem
Jannicke❤Lille jenta i magen❤ Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 hei jkeg lurte på hva er ma og sa og x.u.. hva står det for? ønsker dere alle som sliter lykke til føler masse med dere=)
Storepus - gir ikke opp Skrevet 8. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 8. mai 2008 Hei og takk for gode ønsker. Det hjelper :-) MA = Missed abortion. Betyr at det avdøde fosteret eller riktigere sagt svangerskapsproduktet blir liggende i livmoren uten å avstøtes. MA hører med til tidlig abortene. SA = Spontanabort. Ufrivillig avbrytelse av svangerskapet så tidlig at fosteret ikke kan overleve. EX.U = Ektopisk graviditet, ekstrauterin graviditet, med andre ord graviditet utenfor livmoren. Svangerskap utenfor livmoren vil si at et befruktet egg har festet seg et sted utenfor livmorhulen, som oftest i en av egglederne. Et fåtall av de feilplasserte svangerskapene finnes i eggstokkene, bukhulen, livmorhalsen eller eggledernes oppheng. Jeg synes leger bruker begrepet SA både om spontan abort og missed abortion.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå