Gå til innhold

Hvordan ser man egentlig forskjell på lus og sand/rusk??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kikka litt etter lus hos jenta mi som har ganske lyst hår. Er en del svarte prikker der, men jeg synes egentlig at det bare ser ut som sand? Men det kan jo være fordi jeg aldri har sett lus før.... Har prøvd å se etter egg og, men det så jeg ingenting til. Var heller ikke noen svarte prikker bak ørene (hvor jeg har hørt at lus liker å oppholde seg?). Så hva tror dere, er det lus eller er det sand?? Og hvordan kan jeg bli helt sikker?

Takk for svar...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er stor sansynelighet at det er sand.

Lus kan være overalt i hode, den er lys i fargen nesten som hodebunden, men har svart hode. Har barnet lus så skal man finne egg og de sitter limt fast på håret. hvis du er usikker så kjøp en luse kam og lupe og gre håret når det er våt og studere alle prartikler med lupen, har de hode og bein er det lus har de det ikke så er det ikke.

Gjest Odin ♥ Tiril_min♥
Skrevet

Luse egg sitter kjempe godt fast:) så du merker det lett.. om du får det bort med en gang (som rusk) så er det ikke egg. Egga sitter fast på håret liksom

Skrevet

skal love deg det ser du tydelig..jenta mi har hatt det 3 ganger!!! siden hun begynte på ny skole i høst :S

Nå fikk hun med seg hjem enda et lusvarsel fra klassa. hun går i 1.

Umulig å ta feil av rusk og lus.

Skrevet

Så da kan jeg være ganske sikker på at det er rusk altså? Jeg prøver å sjekke ganske ofte, for det har jo en tendens til å være lus i bhg med jevne mellomrom. Vi fikk ett brev ang det for noen mnd siden, så har vært ekstra obs siden da. Men blir jo alikevel litt usikker da, siden jeg faktisk aldri har sett lus selv...:)

HI

Skrevet

du vet det er lus når du ser ei..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...