Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #1 Skrevet 29. april 2008 Det står at man skal varme opp vann til 100 grader for så å avkjøle til 50-60 grader før man blander i, men hvordan i all verden gjør man det i praksis? Har ikke termostat til det, og vil helst ikke bruke fingeren til å kjenne med...
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #2 Skrevet 29. april 2008 Vi gjør det ikke sånn.. Har,som deg,heller ikke termometer til slikt... Sånn gjør vi det: -har i kokt vann i kokte flasker (ferdig oppmålt) og har i malt -kjøler ned vannet raskt i vannbad -setter i kjøleskapet -35 sekunder i mikro når det er mat -blander i pulver og rister løs Det som står på pakkene er sånn i tilfeller du har skittent vann osv. Alle bakterier dør jo ved 100 grader.. Men dette er ikke realistisk her i Norge. Og selvsagt helt unødvendig.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #3 Skrevet 29. april 2008 Jeg skal bare lage en gang om dagen, så da virker det litt komplisert sånn du skriver det. For meg ihvertfall, hehe... Men hvor varmt er 50-60 grader, eller hvor varmt skal vannet være før man blander det med pulver? Hvor varmt er det etter 35 sek i mikro? Varmere enn lunkent eller? Skikkelig usikker nå jeg...
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #4 Skrevet 29. april 2008 Det trenger ikke være 60 grader, men det bør være litt varmere enn drikke temperatur for at pulveret skal blande seg ordentlig i flasken. Det du kan gjøre er jo å koke opp vannet en halvtimes tid før du skal gi maten og så helle oppi pulveret og vanni flasken.. Hvertfall sånn jeg gjør det (gir også bare en gang til kvelden)
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #5 Skrevet 29. april 2008 Får gjøre det i morgen tror jeg. Står og lager nå, så får bare prøve meg frem i kveld tror jeg... Høres det ok ut med avkjøling i 5 min etter det har kokt opp før jeg blander?
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #6 Skrevet 29. april 2008 Ville kanskje tatt 10 min, er ikke å bra å ha oppi for varmt vann heller bare å prøve seg fram, og husk på å ikke gi det før det er ca kroppstemperatur.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #7 Skrevet 29. april 2008 Takk for hjelpen. Skal ha i grøt, blir spennende :-)
stvgr_mamma Skrevet 29. april 2008 #8 Skrevet 29. april 2008 vi bruker et steketermometer, grei investering:)
marlot63 Skrevet 29. april 2008 #9 Skrevet 29. april 2008 Hei. Jeg har gitt erstatning til begge mine 2 barn, fordi jeg ikke har hatt egen melkeproduksjon. Det vi har gjort alle gangene er at vi har kokt opp vann, hatt i mengde pulver for så å avkjøle det ned til drikke temperatur. Det er mye lettere å få blandet ut pulveret når vannet er litt varmere. Og vi har aldri hatt noe problem med forstoppelse eller andre plager hos jentene. Så enkelt har ihvertfall vi gjort det. Og vi blandet mange flasker i løpet av dagene. Og nå venter vi nr 3 og det blir erstatning på den lille også.
aragon Skrevet 29. april 2008 #10 Skrevet 29. april 2008 Jeg har en termos med varmt kokt vann og en med kaldt kokt vann på kjøkkenbenken. Også blander jeg bare til passe temperatur og tar i pulver. Fungerer veldig greit både hjemme og på tur!
Barbafin Skrevet 29. april 2008 #11 Skrevet 29. april 2008 Vi gjør det samme som deg; Kok vann, vente litt, blande i pulver og så kjøle ned til drikketemp. Enkelt og greit. Når vi er på tur så bruker vi enten ferdigblandet, eller så har jeg varmt vann på termos. Så hvis jeg skal lage 200 ml tar jeg 100 fra termosen, blander i pulveret og så fyller jeg på med 100ml kaldt vann fra flaske. Da blir det perfekt drikketemperatur.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #12 Skrevet 29. april 2008 Takk for masse fine råd :-) Godt å få erfaringer fra andre nå når det ikke bare er puppene som gjelder lenger...
brummemamma- Skrevet 29. april 2008 #13 Skrevet 29. april 2008 Vi gjør som aragon - veldig enkelt, og så slipper vi å vente til den blir kald, særlig greit for oss som gir om natten. Den metoden fungerer og godt på tur. Te-termometer er ganske billig og greit til formålet viss du vil måle.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #14 Skrevet 29. april 2008 VIKTIG og huske på å IKKE ha i pulveret når vannet er veldig varmt, enkelte mineraler i pulveret forsvinner da! flasker som er laget ferdiglaget kan stå i kjøleskap i max 1 døgn! vi koker vann og har det på flaskene, så venter vil til vannet er drikkeklart, da har vi i pulveret og noen dråper tran.. så rister vi løs og setter i kjøleskap! når lillingen da skal ha mat setter jeg flasken i en liten kasserolle med kokende vann i får og varme den opp! fungerer kjempefint
fjollefrua Skrevet 30. april 2008 #15 Skrevet 30. april 2008 jeg har en flaske med ferdig koktvanni kjøleskapet. koker opp vann, har i ca halvparten av det jeg skal bruke totalt, deretter i litt kaldt fra kjøleskapet slik at det blir ca 70 grader. rører ut pulver og har i resten av mengden med kaldt vann jeg trenger... da har jeg både fulgt who sine retningslinjer, og ikke brukt mer enn ett min på å lage ferdig et måltid...
Gjest Skrevet 30. april 2008 #16 Skrevet 30. april 2008 Det har ingenting med vannet å gjøre!!! Det KAN finnes en dødelig bakterie i melkepulveret..PULVERET:) Derfor skal pulveret blandes i når vannet er 70 grader i følge WHO på www.flaskeposten.org.. For å nettopp "knekke" den eventuelle bakterien! Derfor har jeg sluttet å ha kokt vann på flasker og varme i micro+pulver.. lager heller et par ferdige måltider og avkjøler raskt og har i kjøleskapet!For da vet jeg at pulveret blir blandet ut i varmt nok vann.Må ikke være 70 grader.. Men noelunde.. jeg kjenner med fingeren .. bare huske å vaske hendene godt før!! Etter du har kokt opp vann så venter du 10-15 min...
Gjest Skrevet 30. april 2008 #17 Skrevet 30. april 2008 Det har ingenting med vannet å gjøre!!! Det KAN finnes en dødelig bakterie i melkepulveret..PULVERET:) Derfor skal pulveret blandes i når vannet er 70 grader i følge WHO på www.flaskeposten.org.. For å nettopp "knekke" den eventuelle bakterien! Derfor har jeg sluttet å ha kokt vann på flasker og varme i micro+pulver.. lager heller et par ferdige måltider og avkjøler raskt og har i kjøleskapet!For da vet jeg at pulveret blir blandet ut i varmt nok vann.Må ikke være 70 grader.. Men noelunde.. jeg kjenner med fingeren .. bare huske å vaske hendene godt før!! Etter du har kokt opp vann så venter du 10-15 min...
silje-Thea 010108;) Skrevet 30. april 2008 #18 Skrevet 30. april 2008 tror hun har fått det med seg nå altså me_84....
Gjest Skrevet 30. april 2008 #19 Skrevet 30. april 2008 Jeg gjorde en feil sånn at det kom 2 ganger:) ingen sure miner.. sorry:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå