Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja så ble det en brå slutt for dette etterlengtede søsken IVF forsøket vårt.

Har akkurat kommet hjem fra sykehuset hvor jeg har vært innlagt i 10 dager pga overstimulering av Puregon. Dette er 2 gangen det har skjedd med meg, første gang var overhode ikke ille i forhold til dette. Jeg er sykemeldt i 3 uker fremover og klarer knapt å puste. Jeg har vann på lungene og eggstokker som var 17 cm hver!

Jeg er skikkelig deprimert, ikke bare pga at jeg ikke kunne bli gravid nå, men de smertene som er blitt påført meg har vært uutholdelig. Slik som det er i dag vil jeg aldri benytte IVF igjen. Vet ikke om jeg står ved det om et år når alt dette er kommet på avstand, men det er slik jeg føler det nå. Følelesen er en blanding av at jeg ikke har visst hvor "farlig" eller ille det virkelig kan bli, og at legen ikke var mer forsiktig med dosene da jeg tidligere har blitt overstimulert. Jeg er evig takknemlig for legene som har hjulpet meg tidligere å bli gravid, men jeg kan ikke hjelpe for å ha lyst å legge skylden på dem nå etter at jeg har vært så syk.

Jeg håper at jeg snart skal klare å puste normalt igjen og at jeg skal klare å hente posten uten å måtte hvile i en time etterpå.

Er det andre på forumet som også har erfaring med overstimulering har jeg veldig lyst å høre din historie. :-)

Skrevet

Huff, stakkars deg!! Du har jammen meg vært uheldig. Dårlig av legene at de ikke har fulgt deg opp ekstra tett ettersom du har blitt overstimulert tidligere. Høres helt forferdelig ut å gå gjennom det du opplever nå. Håper formen din bedrer seg raskt og at du snart er på beina igjen!! God bedring!! Kan jeg spørre hvordan de første symptomene på overstimulering var? Blir litt ekstra obs her jeg også nå....

Skrevet

Takk for støtte. Det har virkelig vært tøft. Har grått mye og vært fortvilet.

Symptomene begynte rett etter uttak av eggene. De hadde tatt ut 21 egg noe som ikke er helt bra. Da jeg kom hjem var jeg veldig hoven i magen og lå resten av dagen. Det begynte først å bli virkelig ille om natten og ut på formiddagen. Magen blåste seg kraftig opp og jeg fikk puste besvær. Måtte ligge med hode og overkropp høyt for å klare å puste. Forverringen skjedde gradvis, men da var jeg heldigvis blitt innlagt.

Jeg tror nok at du vil merke at noe er gale visst det blir det. Ikke nøl med å ringe sykehuset i allefall for en sjekk og UL.

Håper det går bra med deg, deg gjør jo det med de fleste, men jeg synes at det er viktig å vite konsekvenser av det man driver med.

Lykke til!

Skrevet

Hei xwoman!

Så fælt å høre at du ble overstimulert - men si meg - fikk du befruktet noen av eggene og frosset dem? Satt noen inn?

Jeg ble overstimulert i moderat grad og hadde 2 sykehusopphold og tapping av ascites. Siden jeg ble gravid varte sykdommen lenge, i alle fall forsvant ikke all væsken i buken før magen ble stor av andre grunner...

SUS stavanger har følgende definisjoner på OHSS:

Grad I (mild): Abd. ubehag, tyngdefornemmelse, evt. kvalme, oppkast og diarre. Ovariene forstørret 5-12 cm

Grad II (moderat): Smerte, kvalme/brekninger, utspilt abdomen, diarre, hemokonsentrasjon og ascites. Ovariene større en 12 cm

Grad III (alvorlig): Kliniske tegn på ascites og/eller hydrothorax. Pleura- og evt. perikardvæske, hypovolemi, oliguri og hyper¬koagulabilitet. Eksessivt forstørrete ovarier

Ble du ikke tappet for lungevæsken og bukvæsken? Det gjør ofte helsa di mye bedre. Og hvis du har befruktede egg på frys så har du jo mye du kan glede deg til, du blir nemlig ikke overstimulert av å sette inn disse!

Føler med deg!

mvh

Skrevet

Huff så kjedelig! Og skummelt! Håper du fikk befrukta noen egg så du slipper flere slike forsøk?

Jeg ble også overstimulert, men det begynte ikke så raskt som på deg. Kjente meg oppblåst fra før uttak, og dette ble gradvis værre. Satte inn 2 egg, og ei drøy uke seinere ble det skikkelig ille. Var så oppblåst at jeg ikke kunne bøye meg, våkna med skikkelige magesmerter om natta, kasta opp ei natt. Ble innlagt 12 dager etter innsetting. Da hadde jeg lagt på meg 5 kg og greide ikke å tisse mer enn en liten skvett. Ble antakelig feilbehandla i begynnelsen, da det virka som de ikke hadde vært borti overstimulering før, og det var midt i juleferien, så fertilitetsklinikken var stengt. Tappa ut 7,5 liter veske av buken, og ble skrevet ut etter 10 dager. Jeg var blitt gravid også jeg da, noe som gjorde det værre. Etter jeg kom hjem var jeg utslått, og kvalm. Lå på sofaen hele dagen. Prøvde å gå en tur på en halv km hver dag, det var hardt!! Men ble jo gradvis bedre.

Men etter ca 10 dager hjemme fikk jeg blodpropp, og ble innlagt igjen. Var innlagt ei snau uke da. Fikk blodfortynnende resten av svangerskapet, og blodproppen forsvant etter et par mnd. Formen ble nesten helt bra igjen i løpet av en måned etter jeg fikk blodproppen tenker jeg.

Håper det er over for din del nå! Får du blodfortynnende medisiner? Det er vel kanskje ikke så fare for blodpropp for deg siden du ikke er gravid. Men tror likevel jeg ville spurt legen om det hvis det ikke har vært snakk om det før. For sikkerhets skyld:-)

Er blitt skremt over hvor mye man må følge med selv når man er syk og på sykehus...

Skrevet

Hei og takk for svar. Legene frarådet meg på det sterkeste å sette inn eggene som var befruktet da dette ville forverre situasjonen min enormt. Er veldig glad for det i dag. Etter det du skriver regner jeg med at jeg hadde en grad 3, men de tappet verken buken eller lungene for vann. Legene mente det var for stor risiko å tappe lungene og å tappe magen var bortkastet. Der ville bare vannet komme tilbake. Så der lå jeg med mye smerter uten at legene ville gjøre noe for det. Jeg er bedre i dag og glad for at de ikke tok unødvendig risiko, men samtidig har det tatt tid å bli bedre, kanskje de kunne ha skånt meg fra noe....

Jeg har heldigvis 5 gode egg i fryseren så jeg håper at kroppen snart vil bli klar for å sette dem inn.

Flott at du ble gravid. Da var ikke smertene dine forgjeves. :-)

Skrevet

Hei og takk for svar. Høres ut som du også har hatt det skikkelig ille. Jeg er helt enig i det som du skriver avslutningsvis. Det er skremmende hvor mye man må finne ut av selv når man er syk.

Legene mente at det ikke var nødvendig med blodfortynnende hjemme. Jeg fikk det i de 10 dagene jeg lå på sykehus. Men redselen sitter i. Jeg går rundt å kjenner etter tegn på blodpropp hele tiden. De sa jo at jeg måtte være forsiktig og at jeg, som deg, har en mulighet for å utvikle blodpropp. Er kjempe redd. Vet ikke hvordan det føles å få blodpropp.

Jeg er glad for at jeg slipper å måle alt jeg tisser og drikker nå, men i en tid hadde jeg det som deg. Tisset ikke i det hele tatt. Da er det jo stor fare for blodpropp og uttørking av kroppen. Det bedret seg heldigvis da jeg fikk en ny veske intravenøst. Jeg har også gått opp mange kilo, ca 7, og jeg har ikke gått ned mer enn 3-4 til nå.

Jeg kastet også opp og besvimte samme dag som jeg hadde egguttaket. Jeg var så kvalm på sykehuset at jeg ikke klarte å spise mat uten å få kvalmestillende tabletter først.

Jeg synes leger må bli flinkere til å informere om overstimulering, og sykehuset må også bli flinkere i sine behandlinger. Jeg hadde så mange leger inne hos meg, men ingen kunne ta en avgjørelse. Alle ville bare vente å se. Jeg synes ikke det alltid holder.

Nå det er sagt er jeg veldig takknemlig for IVF leger og teamet deres for den fantastiske kunnskapen de har tilegnet seg og den fantastiske jobben de gjør med å hjelpe oss å få barn.

Denne episoden hadde sikkert vært enklere å takle hadde jeg visst hva jeg forvente på forhånd.

:-) har heldigvis none gullegg på frys som jeg håper jeg får brukt i løpet av sommeren.

Skrevet

Hei Xwoman!

Du er nok over det verste nå siden de ikke satte inn de befrukta eggene. Så kjekt at du har 5 gullegg som venter på sin fryseforsøk;)))

OHSS er potensielt dødelig, men det er uhyre sjeldent noe så tragisk skjer.

har sakset litt OHSS-info skrevet av IVF-ekspert "Jon" fra haugesund:

http://www.endometriose.no/forum/showthread.php?t=1008

Ohss

--------------------------------------------------------------------------------

Alle som er til IVF behandling blir overstimulert

Når vi snakker om overstimulering mener vi så overstimulert at man blir "syk"

Når man stimuleres for IVF gir man alle eggene/foliklene i den aktuelle menstruasjonssykelen en sjangse. Vi får derfor 10 - 15 modne folikler i stedenfor 1 moden folikkel (naturlig sykel). Disse vil avgi væske til bukhulen og dermed får man et væsketap fra blodet som sirkulerer i kroppen. Væsketapet gir konsentrert blod og dermed økt risiko for blodpropp.

De som blir overstimulert følges derfor med blodprøver (hematokrit) får å sjekke at blodet ikke blir for tykt. Hvis det er fare på ferde får man daglige injeksjoner med blodfortynnende medisiner (til eks Klexane).

OHSS er svært sjelden farlig. Det kan føles svært ubehagelig fordi den økte væskemengden i bukhulen gir plager; Oppblåst, kvalme og oppkast, ubehag, svimmel, liten urinproduksjon, rask vektøkning. Dette er imidlertid symptomer som mange kvinner kan få når de er til IVF behandling uten at de har OHSS.

Alle som har symptomer blir derfor nøye kontrollert og de kan ringe daglige slik at vi kan følge utviklingen. Etter hvert vil symptomene avta og alt normaliseres. De som er ekstra utsatt er unge kvinner pga stor ovarialkapasitet (de får altså lett mange folikler), samt kvinner med PCOS. Disse har også mange folikler tilgjengelig og er derfor mer utsatt.

Hos de pasienter som får væske i buken pleier vi å tappe denne via punksjon av vaginal veggen (akkurat slik som man gjør når man henter ut egg), dette pleier å gi en umiddelbar lette av symptomer. Dette kan gjenntas ved behov.

Tilslutt vil jeg si at OHSS er først å fremst ubehagelig for pasienten, symptomene pleier å avta forholdsvis raskt. Det er svært sjelden at OHSS er direkte farlig. Har man god oppfølging vil jeg hevde at OHSS ikke er noe stort problem. Jeg har aldri i mine 15 år innen feltet opplevd større komplikasjoner når det gjelder OHSS

Jon

_______

Hadde du Xwoman hold til i Rogaland ville du nok fått tappet bukvæsken din slik jeg fikk.

God bedring - ikke begynn med harde joggeturer nå - men samle krefter til dine fryseforsøk.

ps. av de 17 eggene jeg tok ut når jeg ble overstimulert (17 egg er ganske mye når en er 41 år), ble også 5 fint befruktet og delt etter 2 døgn. Av de to eggene som ble satt inn fikk jeg ett barn (3 egg fortsatt ubrukte på frys). Du skal se at det blir både ett og to barn av disse 5 eggene dine senere;)

Lykke til videre!

mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...