Gå til innhold

type 1 diabetikere???

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sidrik

Det høres helt utrolig tøft ut. Tror jeg hadde blitt gal av å ligge på sykehus i flere måneder... Gikk det bra med datteren din under og etter fødsel?

Har du noen sinne tatt test for å sjekke funksjonen din for pankreatisk lipase? Det er endel forskere i blant annet Bergen som har funnet en kopling mellom vanskelige former for diabetes 1 og mutasjon (feil) i genet for lipase. De har begynt å gi lipase i tabletter til dem som har problemet, og det virker som det letter diabetesen.

Aner ikke om det er kommet lengre siden jeg leste studien, men kanskje verdt et forsøk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må vel hoppe inne her jeg også :)

Har type 1 diabetes og er snart 9 uker på vei.

Jah.. nei.. sku skrive mer, men her trengs det mat før tankegangen går ganske tregt nå :)

Skrevet

Kjenner igjen det symptomet der veldig godt :)

Gratulerer så mye med den lille spiren.

Skrevet

Nå har jeg kommet til 32+4 og nå sliter jeg litt mer med bls verdiene mine. driver og øker nesten hver dag nå og syns det er litt skummelt for er redd for å gå rett i bakken... men det er vel nå jeg merker at jeg bare må fortsette å øke da... ikke akkurat lett det her nå syns jeg, men det går vel over denne kneika også håper jeg. ligger nå mellom 7 og 11 og har økt lantus med 2 nye enheter i dag så får vi se om det hjelper noe

Skrevet

Vi er omtrent kommet like langt, og jeg merker også at behovet for insulin økes fremdeles. Jeg synes også det er skummelt å øke den langsomtvirkende insulinen fordi jeg vet ikke helt hvordan det går igjennom natta da.

Hvordan går det forresten med veksten til babyen? Jeg er fremdeles helt på gjennomsnittet (+/- noen få prosent ved målingene). Det gjør meg veldig lettet fordi de to andre barna mine var ganske så store.

Skrevet

Hun ligger visst helt på gjennomsnittet! Jeg er også glad for det for det blir så fokusert på at vi får så store barn, dette er vårt første og vi har vært veldig spente. spesiellt da jeg har en laaang sykdomshistorie bak meg med vanskelig blodsukker siden 1981. har ikke kommet meg helt ned til anbefalte langtidsmålinger men det ser ut til at dette skal gå veldig bra likevel. ligger mellom 6.2 og 6.6

Skrevet

hei juliprinsesse i magen:)

Du skriver at du har lang sykdomshistorie bak deg. Hva vil det si? Jeg mener at selv om du har hatt det kunne du likevel bli gravid? det er jo kjempe flott! er i den situasjonen selv med at jeg har en sykdomshistorie med diabets..ingen barn..enda..

Skrevet

Tenkte sende deg en pm, men det gikk visst ikke det. For å gjøre en lang historie kort her inne, fikk jeg dia når jeg var 2 år, alltid hatt problemer med å regulere som resulterte i akutt nyresvikt i 2001, ble da transplantert etter noen mnd i dialyse, hvor jeg så vidt overlevde et par tøffe episoder. etter transplantasjonen ble jeg satt på vente liste for disse øycellene (insulinceller) har fått 3 overføringer med det. tok kun lantus og humalog innimellom etter dette så det var ganske vellykket. Nå er jeg gravid i uke 33+5 og skal ha planlagt ks 17 juli :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Noen her inne som har erfaring med det å bruke insulin pumpe i kombinasjon med graviditet?

Skrevet

Jeg er i uke 34 nå og har brukt insulinpumpe under hele graviditeten (og tre år før det også :-). Jeg er veldig fornøyd med det og kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til sprøytene! Jeg syns det er mye lettere å holde blodsukkeret jevnt og gjøre små justeringer i insulindosene underveis. Har hatt Hba1c på rundt 5.8 det meste av graviditeten hittil. Det blir litt vondere å sette inn slangen etterhvert (syns i hvert fall jeg) fordi blodårene blir mer presset utover eller noe, men det går jo greit når den først er satt inn. Legen har også sagt at det ikke er mulig å stikke inn i livmoren,så det behøver man ikke bekymre seg for :-) Nå som insulinbehovet mitt neste er tredoblet er det også litt mer pes fordi jeg må fylle på mer insulin på pumpa mye oftere, men det er jo ikke såå farlig heller.

Skrevet

Åh, nå ble jeg veldig lettet :) Spurte diabetikerlegen min om jeg måtte slutte med pumpe ved en eventuell graviditet og fikk til svar at det måtte jeg mest sannsynlig. Fikk også høre at det var mer risikofylt med tanke på tette nåler osv. Er jo såå fornøyd med pumpe, og vil helst ikke slutte med det :) Er ikke gravid enda, fortsatt i forberedelses fasen :) Har en hba1c på 7,2, og de vil den skal bli lavere før jeg eventuelt setter i gang. Hva var din hba1c før du ble gravid? Har du hatt noen problemer med tette nåler som har resultert i for høye bl.s verdier? Når magen begynner å vokse og huden blir stram osv. hvor setter du nåla da? Blir mange spørsmål dette her, men det er så mye jeg lurer på :)

Skrevet

Jeg hadde Hba1c på 6,7 da jeg ble gravid og det har legen min sagt var lavt nok i hvert fall :-) Jeg har hverken i graviditeten eller noen gang tidligere hatt problemer med tette nåler eller andre ting som har gått galt med pumpa sånn at jeg har fått høyt blodsukker. Men hvis sånne ting pleier å skje hos deg, så er det selvfølgelig mer risiko med pumpe siden høye blodsukker kan oppstå mye raskere. Men jeg har i hvert fall aldri opplevd det, og merker uansett veldig fort når blodsukkeret stiger.

Nå er jo magen min blitt temmelig stor, så jeg setter nåla bare på siden av magen. Det blir så stramt og vondt å sette den midt på magen. Insulinopptaket går senere enn vanlig, men det er pga graviditeten, ikke pga pumpa.

Rart at legen din er så negativ til pumpe! Jeg går hos Kristian Hanssen på svangerskapspoliklinikken på Ullevål, og han er vel en av de store diabetesekspertene i Norge, og han er positiv til pumpe i hvert fall :-)

Bare spør hvis du lurer på noe mer!

Skrevet

Du må bare si at du vil fortsette på pumpe!!! jeg for min del trudde det var vanlig å gå på pumpe under graviditet? de jeg kjenner til har gjort det hvertfall og de ville ha meg over på pumpe når jeg ble gravid men jeg nektet da jeg har prøvd pumpe tidligere og fant ut at det ikke var det rette for meg.

Skrevet

Det har skjedd én gang at det var sprekk i nålen og at bl.s. ble temmelig høyt, men jeg oppdaget det jo ganske kjapt og fikk gjort noe med det. Det var helt i starten og jeg var rimelig grønn på det med pumpe :)

Hun er vel ikke negativ til pumpe i utgangspunktet, men kanskje litt blank på dette med diabetes og graviditet. Men jeg regner med at jeg blir overflyttet til Ullevål jeg også når den tid kommer og da kan jeg jo håpe at jeg får Kristian Hanssen :)

Skrevet

Heisann hoppsann folkens. Hvordan går det?

Jeg har kommet meg til 22+0 og har fått vite at jeg bærer på en tilsynelatende frisk liten gutt:)

Men, jeg har et spørsmål til dere som har vært gravid før eller har kommet lengre enn meg- Når begynte insulin behovet å stige egentlig? Jeg vet at det er mange som har spurt, og at noen sier rundt uke 20...?

Jeg er fortsatt utrolig lav hele tiden med HbA1c på 4.9 de siste 2 månedene!! Er det noen av dere som ikke fikk så veldig økt behov i det hele tatt?

Og når det gjelder pumpe- Jeg fikk faktisk høre av han ene legen på Rikshospitalet at noen bytter TIL pumpe under svangerskap, så det virker som man kanskje kan få bestemme det litt selv ut fra hva man føler virker best:)

Skrevet

Jeg måtte begynne å øke litt rundt uke 22, men det var ikke store økningen altså, skjønt at dette også er veldig individuelt, jeg økte med 4 enheter lantus på morran og 3 på kvelden, den siste uka nå har jeg mått gått litt ned igjen da jeg våkner med 1.9 i bls. det er visst også ganske "vanlig" på slutten av sv.skapet. spennende å se hvordan dette går når man er ferdig!!! jeg er 37 uker i dag og vesla kommer i keiserinne fart på torsdag.

Skrevet

Insulinbehovet mitt økte veldig mye rundt uke 23-24, tror jeg det var. Jeg brukte ca 30 enheter i døgnet både før graviditeten og de første 23-24- ukene, men deretter steg det raskt til 60 - 90 enheter i døgnet! Den siste uka nå har insulinbehovet om natten gått ned, så jeg har hatt mye følinger om natten og gått ned på insulindosen igjen, men ikke så mye. Jeg er 35+1 uker nå.

Det må sies at insulinbehovet varierer mye også fra dag til dag avhengig av hvor aktiv jeg har vært. Nå er den eneste treningen jeg gjør, å gå turer. Men hvis jeg går i flere timer rett etter at jeg har spist, behøver jeg ikke så mye insulin. Tidligere trente jeg mye, men har gradvis trappet ned i graviditeten og gikk over til bare gåturer rundt uke 24, så jeg tror også det er derfor jeg har økt insulinbehovet så mye.

Det blir veldig spennende å se hvordan det går med blodsukkeret under fødselen, da synker visst behovet mye og man får vel ikke spist så mye heller. Jeg driver og lærer mannen min å måle blodsukkeret og endre insulindosen på pumpa for man klarer kanskje ikke følge opp det selv under fødselen? Men det blir jo ikke som om man gjør det selv.... Er det noen som har født før og som har noen tips til hvordan man gjør dette??

Skrevet

I følge jordmor får man glukose og insulin intravenøst slik at det er de som passer på blodsukkeret ditt. Spiser du normalt under fødselen kan du derimot passe på selv.

Skrevet

Takk for svar:) Da venter jeg fortsatt i spenning på de stigende blodsukkerne.

Jeg har innført min samboer helt i hvordan alt skal reguleres, og har tenkt at han skal få være med og følge opp under fødsel sånn at vi ikke risikerer kraftig føling eller stigning. Da har jo han noe å gjøre og, noe som sikkert ikke er så dumt for han:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...