ღDidrikmamsenღ Skrevet 29. april 2008 #1 Skrevet 29. april 2008 Plenen vår er full av mose og helt gul. Har raket den og fått bort det meste, men hva gjør jeg så?? Er heeelt blank på slikt hehe
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 29. april 2008 #2 Skrevet 29. april 2008 Mange kommer nok til å foreslå kalking, men kalking virker dårlig når mosen først er kommet. Hjelper bra som forebygging. Du kan kjøpe noe som heter mosefjerner på hagesentrene. Dette dreper mosen. Når den er død raker du bort og sår ny plen der. Det beste vil være å fjerne ALT av gress og mose, legge et nytt lag med jord med masse kalk i og så ny plen. Man bør klippe plenen ganske ofte så den blir tjukk og fin, hjelper bra på mose. Plen må byttes ut etterhvert.... Hilsen gartneren=)
mamman til to gutter Skrevet 29. april 2008 #3 Skrevet 29. april 2008 Er ikke veldig erfaren, men gjødsel skal hjelpe for å få mose til å forsvinne. Hvis plenen ikke kommer seg med gjødsel og litt tid, ville jeg lagt på litt gressfrø utpå sommeren hvis det er større områder uten gress. Vi har brukt plenlufter for å få opp tørt gress fra vår plen, er veldig effektivt.
ღDidrikmamsenღ Skrevet 29. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. april 2008 Satset på at du var her Rebel Mosefjerner sier du. Skal på plantasjen etterpå, må se etter det da. Så gjødsel holder ikke altså?
ikkehysterisk mor Skrevet 29. april 2008 #6 Skrevet 29. april 2008 Det sies at Algomin plengjødsel skal være veldig bra hvis du har mose i plenen ( selgeren på algomin sier det....hvor pålitelig det er vet jeg jo ikke men den funket bra for oss....) den skal du gjødsle med 3 ganger pr sesong og da skal mosen holde seg borte..... Men det kan nok være greit og bruke mosefjerner først. hilsen Hagesenterdame....
ღDidrikmamsenღ Skrevet 29. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 29. april 2008 Selges Algomin på plantasjen da elr? Hvordan funker mosefjerner forresten? Har jeg det bare utover plenen elr er det mer som må gjøres?
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 29. april 2008 #8 Skrevet 29. april 2008 De selger sikkert mosefjerner på plantasjen=) Du strør "pulveret" utover plenen, og etter et par ukers tid dør mosen. Men da MÅ du så nytt innimellom med en gang så ikke ny mose får komme til! Kalking og Algorin må også til! =)
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 29. april 2008 #10 Skrevet 29. april 2008 Se over ang mosefjerner=) Algomin selges nok på plantasjen vil jeg tro, om du hadde spurt meg om to uker kunne jeg svart for da har jeg begynt å jobbe der...=P
ღDidrikmamsenღ Skrevet 29. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 29. april 2008 *fyker av gårde til plantasjen med 2 små på slep* Takker for råd og tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå