Gå til innhold

Med eller uten H????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har mer eller mindre bestemt oss for jentenavnet på Lillesøsteren vi venter i August.

Matea-Mathea er navnet. Jeg ønsker å skrive uten h men min bedre halvdel ønsker med h. Grunnen til at jeg ike ønsker med er at jeg aldri har skjønnt vitsen med h midt i eller på slutten av navn som feks Mathias, Sarah,Hannah osv. Jeg liker navn som skrives som det sies.

Men men, jeg ønsker ikke komentarer på navnet, bare skrivemåten:)

Takker

Mamsen til snart 06 gutt og snart 08 jente:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

obs så noen fine skrivefeil i innlegget mitt. Litt kjapp slurv, skriveleif var innom ett sekund:)

-HI-

Skrevet

Mine argument for og mot h i enkelte navn:

Matea = Mat + Ea (ja - Ea er et navn) - kjipt hvis hun kom til å bli litt rund... Ville derfor valgt Mathea.

Mathilde = Mat + hilde.... Ville derfor valgt Matilde

Skjønner?

Skrevet

Det er et kjempefint navn;)

Jeg er helt enig!! Ville sløyfa -h'n... skjønner ikke vitsen med å vanskeliggjøre skrivemåten på navn med h...

Gå for Matea/ Mattea:)

Skrevet

Sløyf h'en! Den gjør ikke uttalen på navnet annerledes og det er dermed ingen grunn til å ha den. Jeg syns navn skal skrives rett ut som de uttales og Matea uttales ikke med th-lyd.

Vet du ikke ville ha kommentarer på navnet, men må bare få si at Matea er et nydelig navn;)

Skrevet

Tusen Takk. Vi har gjort et godt navnevalg synest vi.

-HI-

Skrevet

Tihi, jeg likte svaret til Vannmann31! ;-)

Jeg er også enig i at h er helt unødvendig i mange navn. Men akkurat dette navnet ville jeg skrevet med h, men grunnen er bare at jeg synes Mathea SER bedre ut enn Matea. Matea mangler liksom noe... Men h`en er ikke nødvendig, navnet uttales jo likt uansett.

Skrevet

Så fint navn dere har valgt!

Jeg ville valgt med h, eller med 2 t-er: Altså Mathea eller Mattea

Synes Matea ser uferdig ut.

Skrevet

Ville hatt Mathea - synes det er penest : )

Skrevet

Jeg liker heller ikke vanligvis unødvendige h-er som i Sarah, Hannah Kathinka etc.

Men i skrivemåten Matea synes jeg det ser ut som om det mangler noe. Jeg har i grunn bare sett navnet skrevet som Mathea og synes nok det ser best ut med h.

Fint navn!

Skrevet

Helt enig med deg. Ser ikke vitsen med H'n når den ikke uttales. Mye mer stilrent og klassisk uten H.

Selv er jeg gift med en Irre, og vi skal ha Jon som mellomnavn på vår lillegutt, selv om det er oppkalling etter hans Irske farfar som het John. Vi bor i Norge, og uttalen er den samme!

Samme med navn med C eller K valg. Foretrekker av samme grunner K istendefor C.

Skrevet

Takker for all tilbakemelding. Vi er fremdeles litt usikker, men det ser ut til at jeg får gjennom Matea uten h. Men enda en stund til jenta er her:)

Skrevet

Jeg ville skrevet det med 2 t'er da, som noen har foresl9tt over her. Det hores ut i uttale - Mattea!

Skrevet

Må kommentere på denne. Etter min oppfatning så uttales IKKE Jon og John likt. Jeg kjenner folk med begge navnene, og samtlige uttaler Jon som Jooon, med lang o altså, mens John uttales som Jonn, med kort o. I dette navnet har h'en en funksjon!

Skrevet

Jeg har aldri hørt forskjellige måter å uttale navne Jon/John på, så det kommer vel an på hvor trykket ligger, ikke om det er en h eller ikke i navnet. Akkurat som navn som Elin, Anita, Oliver osv uttales forskjellig etter hvor du er i landet og hvor trykket blir lagt.

Skrevet

Hei 'Vannmann31'

Regner med at du henvender deg til meg?

Missforståelse tror jeg. John/Jon med eller uten H uttales akkurat likt på ENGELSK. Slik for vår irske fam. er det samme navnet som farfar's.

På norsk uttales John/Jon forskjellig. Dette vet vi. Og vi valgte Jon pga. grunnene jeg listet over her. Synes det er mer stilrent og norskt! John med H uttlat på norsk synes jeg personlig er veldig Harry 'Jånni'. Veldig Ronny, Johnny, Harry...liker det ikke. Vi har derfor valgt Jon siden vi nå bor i Norge og gutten vår skal vokse opp her.

Skrevet

Mathea synes jeg. Det er for meg den mest naturlige skrivemåten.

Liker dere det best uten h selv, så synes jeg selvfølgelig dere skal ta det. Det er det viktigste. Det har jo ike så mye å si for uttalen

Skrevet

Ville uten tvil skrevet Mathea. Det som er mest vanlig, og er litt kjipt å måtte påpeke hele tiden "Mathea uten H"... Til nød Mattea. Matea synes jeg ser tomt og stuslig ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...