Gå til innhold

stivkrampe vaksine

Anbefalte innlegg

Skrevet

min hs mener det ikke er mulig å vaksinere kun mot stivrampe, at det ikke fins "startdoser" som er kun stivkrampe. er hun på jordet?

Fortsetter under...

Skrevet

den perioden de drev å delte opp trippelvaksinen var det kikhoste som ble gitt alene.....difteri og stivkrampe i duo....men så slutte de å tilby dette...

jeg vet ikke om du kan få tak i den som singel vaksine....men vil tro det er mulig....du må kanskje betale selv...og du kan risikere at den er konservert med kvikksølv osv.....

men dersom ungen din er tre mnd og dette er den vaksinen du vil ta....så vil jeg anbefale deg å vente......ungen din er neppe i kontakt med denne mikroben før ved to års alder og barnet skal ut å grave i jorda....

da jeg vaksinen nektet med første barnet mitt var dette den eneste vaksinen jeg i det hele tatt vurderte...men da sa hs at den skulle jeg iallefall ikke tenke på før barnet skulle ut å leke.......innen den tid var det blitt uaktuelt for meg å vaksinere i det hele tatt.....

Skrevet

Er enig med gangsteren:-) men denne vaksinen er bare en tullevaksine:-) Helsesøter lyger... som vanlig:-)

Tetavax Sanofi Pasteur MSD

Vaksine mot stivkrampe.

Varenummer

ATC-nr.: J07A M01

INJEKSJONSVÆSKE, suspensjon: En dose (0,5 ml) inneh.: Tetanustoksoid ≥40 IE, natriumklorid 41 mg, dinatriumfosfatdihydrat 0,5 mg, kaliumdihydrogenfosfat 2,4 mg, vann til injeksjonsvæsker til 0,5 ml.

Indikasjoner: Profylakse mot tetanus (stivkrampe).

Dosering: Injiseres s.c. eller i.m., i låret hos barn <1 år ellers i overarmen. Basisvaksinering: 2 doser med minst 4 ukers intervall. Boosterdose 6-12 måneder etter 2. dose. Revaksinering: Én dose gis 5-10 år etter basisvaksinasjon. Deretter gis én dose hvert 10. år. Forebyggende mot neonatal tetanus: Kvinner, som ikke tidligere er vaksinert mot tetanus, kan gis 2 doser med 4 ukers intervall. Den første dosen bør gis 90 dager eller mer før forventet fødsel. Sårskader: Vaksinen gis så snart som mulig. Ev. gis samtidig injeksjon av immunglobulin mot tetanus, se «Veiledning om vaksinasjon» utgitt av Statens institutt for folkehelse.

Kontraindikasjoner: Tidligere alvorlig reaksjon på vaksinen, eller overfølsomhet for noen av innholdsstoffene.

Forsiktighetsregler: Vaksinasjon bør utsettes ved akutt sykdom med feber. Personer med nedsatt immunforsvar oppnår muligens ikke tilstrekkelig immunrespons. Utstyr til behandling av en ev. anafylaktisk reaksjon, inkl. adrenalin-injeksjonsvæske, bør være tilgjengelig til øyeblikkelig bruk.

Interaksjoner: Ved samtidig behandling med immunsupprimerende legemidler oppnås muligens ikke tilstrekkelig immunrespons på vaksinen.

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Kan gis til gravide hvis indisert. Overgang i morsmelk: Kan gis til ammende hvis indisert.

Bivirkninger: Smerte, rødme og hevelse rundt injeksjonsstedet. Lett feber. Allergiske reaksjoner.

Overdosering/Forgiftning: Symptomer: Alvorligere lokale reaksjoner sees hos pasienter som har fått mange revaksineringer.

Egenskaper: Klassifisering: Inaktivert tetanustoksin. Virkningsmekanisme: Stimulerer immunforsvaret til produksjon av spesifikke antistoffer mot tetanus-toksin. Beskyttelse oppnås kort tid etter den andre dosen og varer ca. 10 år etter hver revaksinering.

Oppbevaring og holdbarhet: Oppbevares i kjøleskap (2-8°C). Må ikke fryses. Vaksine som har vært frosset, må ikke brukes.

Andre opplysninger: Kan gis samtidig med andre vaksiner, men i separate sprøyter og på forskjellige injeksjonssteder. Vaksinen må ikke blandes med immunglobulin mot tetanus. Ved samtidig administrering av vaksine og immunglobulin, gis disse på forskjellige injeksjonssteder.

Pakninger og priser: 1 stk. kr 52,00.

Skrevet

min sønn er 17 mnd og uvaksinert. begynner i bhg i august og er mye i stallen med meg.

hva mener du med tullevaksine? at den på ingen måte kan gi immunitet, da sykdommen ikke gir det heller? er det ikke no vits i det hele tatt? settes det ikke boosterdoser hver gnag man må feks. sy et sår?

Skrevet

Dyrebitt, hestemøkk, rusten spiker osv er et godt og velbrukt salgstrick og en akseptert vinkling i det medisinske miljøet for å begrunne bruk av tetanusvaksine:-) Det morsomme er at ingen har klart å forvare den teorien med økt antistoffkonsentrasjon og viktigheten av denne type vaksine hos en ellers frisk befolkningsgruppe. Tetanus er alvorlig for spebarn ved kutting av navlestreng og viktigheten av fødselsprosedyrer har derfor fått ned dødeligheten i den vestlige verden. Skulle man eventuellt bekjempe den kunstige høye dødsraten som skyldes tetanus i U-land, så hjelper det lite å vaksinere unger som har overlevd fødselen, da nesten 100 % som dør av denne sykdommen, dør etter urene fødselsprosedyrer. Eldre alvorlige syke mennesker, kan også rammes her i den vestlige verden, men da skyldes det dårlig blodsirkulasjon, liggesår osv. At unge friske barn har behov for denne type vaksine er noe ingen av våre selvutnevnte vaksineguruer kan forsvare vitenskapelig:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...