Gå til innhold

forlengelse av permisjon når prematur er for liten for barnehage?

Anbefalte innlegg

.. jeg lurer veldig på følgende:

Jeg fikk min lille i 30+1. Hun er nå ni måneder, men oppfører seg og ser ut som en 6,5 måneder stor baby. Mitt problem er at permisjonen min går ut neste måned, og hun er så langt ifra klar for barnehage. Hva gjør jeg? Noen som har vært i, eller har noen erfaringer fra lignende situasjon. Noen har rådet meg til lenger perm, men ulønnet. Det sier seg selv at vår lille familie ikke har råd til det.

Håper på svar :) og takk.

Fortsetter under...

• 2 måneder senere...

Hei

Jeg har selv født et prematurt barn, men hun er født i uke 24+2 og er ekstremt prematur. Vi har fått beskjed om at hvis hun ikke er klar for å begynne i barnehage når hun er 1år, kan en av oss få pleiepenger for å ha henne hjemme. Da må hun ha dårlig imunforsvar eller noe annet som hemmer henne i å være i barnehage. Det er litt godt å vite at vi ikke trenger å presse henne til noe hun ikke er klar for...

Men jeg må innrømme at jeg ikke vet hvordan det er når barnet ikke er ekstremt premaurt. Du kan jo høre med en i kommunen din...Vi har ei her på Ullevål sykehus, Anne Mari Haug, som er eksperten på dette. Kanskje det sykehuset du var på har en slik ekspert også?

Lykke til!

• 1 måned senere...

uansett når du føder barnet er det terminen som gjelder... dvs permisjonen skal gå fra din ul termin. hvis du har fått et barn som er født 2 mnd for tidlig, så begynner ikke permisjonen din da, den begynner 2 mnd etter.... Det ble litt innviklet og kanskje litt feil, men det er dette jeg har lest...

På premature så beregnes permisjonen ut fra når man kommer hjem fra sykehuset. Vi får pleiepenger i tiden barnet er på sykehuset og da vi kommer hjem så starter permisjonen, enten det er 3 uker før termin eller 3 uker etter termin. Det som blir skrevet over ved at permisjonen starter ut fra termin gjelder vel kun for de som får friske barn, ikke tidligere enn 3 uker før termin. For da går man jo uansett ut i permisjonen, uansett om barnet kommer 2 uker før eller 2 uker etter termin.

Men som det blir skrevet over der igjen så kan man kun få pleiepenger etter permisjonen i de tilfeller hvor det er skadelig for barnet å være i bhg. Feks kraftig hjertefeil med dårlig immunforsvar

Jeg forstår veldig godt at du syns jenta di er for liten til å starte allerede nå, gutten min var 11 mnd korigert da permisjonen gikk ut, men jeg syntes han var altfor liten og ikke ville ha noe i bhg å gjøre. Derfor valgte jeg å være hjemme i 6 mnd til uten lønn.

Men at hun er for "ung" er ikke god nok grunn for NAV. For en del år tilbake så startet jo faktisk 3 mnd gamle babyer i barnehager, da var ikke permisjonen så god som nå. Ingen stor trøst kanskje.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...