fire på rad Skrevet 27. april 2008 #1 Del Skrevet 27. april 2008 Vi har dessverre havnet i konflikt med personen som leier kjellerleiligheten vår og jeg trenger litt veiledning til hvordan jeg skal gå frem for å forsikre meg om at personen betaler inn det han skylder oss. Leietaker har den 16. 4. muntlig sagt opp leieforholdet med begrunnelsen at han skal flytte inn i større leilighet med kjæresten. Han ønsket da bare å betale frem til 16. juni, oppsigelsestid er to måneder og går til utløpet av en kalendermåned. Han skal derfor betale leie for hele juni. Leietaker har heller ikke betalt leie for april, og da han ble gjort oppmerksom på at han hefter for hele juni, og ikke bare frem til 16. juni ble han sur fordi han ikke hadde "fett" med penger og ikke ville betale på to steder. Nå har personen flyttet ut mens vi ikke har vært til stede og lagt nøkkel i postkasse med et brev for han krever å heve leieavtalen med umiddelbar virkning og at utleier frasier seg retten til å kreve leie for mai og juni. Han vil heve leieavtalen fordi han opplever at inneklima i leiligheten er dårlig pga mugglukt og fordi det er helsefarlig å bo i et fuktig inneklima. Personen har bare bodd i leiligheten i to måneder men har ikke på noe tidspunkt, verken skriftlig eller muntlig, nevnt for oss at han opplever at inneklima er dårlig eller at det er fuktproblemer/muggproblemer i leiligheten. Han har dermed heller ikke stilt krav om at mangelen utbedres og det er gjennom dette brevet vi som utleiere for første gang har blitt gjort oppmerksomme på problemet. Vi har hatt leieboere boende i leiligheten i seks år og ingen har tidligere opplevd dette. Det skal også sies at leietaker har hatt gardinene igjen og har aldri vinduer åpne for naturlig og nødvending utluftning. Det kan derfor godt tenkes at han selv er skyld i å lage et dårlig inneklima, men sakens kjerne er at han ikke har noe grunnlag eller rett til å heve leieavtalen fordi fuktighet ikke utgjør en vesentlig mangel ved leieforholdet og han har aldri stilt krav om at mangelen skal utbedres. Han opplyser i tillegg at dette har vært et problem helt siden han flyttet inn og han burde opplyst om dette for lengst. Det er ganske innlysende at han prøver å snike seg unna betaling og jeg sender derfor et betalingsvarsel med 14 dagers frist som vil bli etterfulgt av nytt betalingsvarsel og inkassovarsel. I betalingsvarselet redegjør jeg også for leietakers plikter i forhold til konkrakt og husleieloven, samt bortfall av krav om heving av leieavtale. Jeg skal sende brevet rekommandert, men jeg lurer på om jeg også kan/bør kontakte forliksrådet i kommunen? Og hvordan går jeg eventuelt frem? Hva ville dere gjort?? Jeg kommer ikke til å gi meg på dette da leietaker fortjener å få en lærepenge!! Dette ble langt og har ingenting med graviditet og studier å gjøre - men jeg er ekstremt høygravid, student og full av hormoner og jeg takler ikke at noen prøver å lure meg eller fornærme min intelligens! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137589124-trenger-juridisk-veiledning-troms%C3%B8studenten-eller-andre-jusstudiner/
1222 Skrevet 27. april 2008 #2 Del Skrevet 27. april 2008 Dersom leietaker ikke følger opp ditt krav med betaling, noe det muligens er tvilsomt at han gjør, er en mulighet å klage saken inn til forliksrådet. Du KAN da få en dom på at du har et rettmessig krav mot vedkommende. Vær imidlertid oppmerksom på at forliksrådet kan ha en tendens til å dømme etter "hesthandelprinsippet", de er ofte opptatt av å dele på to der det kan deles på to. Men, du kan også få dom på hele kravet pluss forsinkelsesrenter og saksomkostninger. Det koster 860 kroner å ta en sak til forliksrådet. dersom du så for dom for kravet ditt (noe det meste taler for at du bør få i denne saken), kan du begjære utleggspant eller utleggstrekk i henholdsvis leietakers formuesgoder eller hans inntekt. Begjæringen skjer for namsmannen og koster ca 1500 kroner. Vær imidlertid oppmerksom på at det kan tenkes tilfeller hvor det ikke er noe å ta utlegg i. Det kan for eksempel tenkes at leietakeren ikke mottar annet enn sosialstønad og ikke har bil eller andre eiendeler av verdi. Håper at du klarer å inndrive kravet utenrettslig, men du kan jo gjøre leietaker oppmerksom på at dersom han ikke etterkommer vil du vurdere forliksklage, og at det i lengden kan bli dyrt for ham fordi dersom du får medhold vil han komme til å måtte betale forsinkelsesrenter ca 10 prosent samt alle saksomkostninger. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137589124-trenger-juridisk-veiledning-troms%C3%B8studenten-eller-andre-jusstudiner/#findComment-137589323
fire på rad Skrevet 28. april 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 28. april 2008 Mange takk 1222! Jeg skal nevne forliksklage i brevet, og jeg er ganske overbevist om at enhver som leser leietakers brev gjennomskuer hans hensikter! Når han bruker tilstedeværelse av edderkopper i en kjellerleilighet som argument for å heve leiekontrakt så sier det seg selv at personen beveger seg på tynn is Jeg må nesten le... Jeg vet at personen kan betale for seg, han har fast jobb med grei inntekt, det er viljen det står på - ikke evnen. For meg så dreier det seg mest om at vedkommende må lære at i den "virkelige" verden så finnes det lover og regler som han plikter å følge på lik linje med resten av samfunnet..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137589124-trenger-juridisk-veiledning-troms%C3%B8studenten-eller-andre-jusstudiner/#findComment-137590788
tiger82 Skrevet 28. april 2008 #4 Del Skrevet 28. april 2008 Har du råd til å kjør på med en sak og ta den økonomiske risikoen det kan gi. Så ville jeg saksøkt han tvert!! Hvordan man går frem juridisk vet jeg ikke. Men skaffer du deg en advokat med engang er det sikkert lurt. Det hjelper sikkert om du får advokaten din til å kontakte din ex-leietager ved å sende et brev. Men har dere ikke krevd noe depositum på forhånd før dere leide ut? Det er vanlig med 2-3 mnd husleie i depositum. Da unngår dere sånne situasjoner som dette, fordi dere kan kreve depositumet som dekning for ubetalt husleie og eventuelle skader leietager har gjort. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137589124-trenger-juridisk-veiledning-troms%C3%B8studenten-eller-andre-jusstudiner/#findComment-137595774
1222 Skrevet 28. april 2008 #5 Del Skrevet 28. april 2008 Bare hyggelig du! Jeg var litt trøtt i går, så jeg hadde ikke overskudd til å gå inn på detaljene i husleieloven, dersom det er noe spesifikt du lurer på ved den knyttet til din situasjon, så er det bare til å spørre her inne. Til det andre som er svart på innlegget ditt, så vil jeg bemerke at jeg ikke synes det er nødvendig med advokat i ditt tilfelle, ialle fall ikke på dette stadiet. Skal du inn med advokat vil du nok fort ha brukt mer penger på saken enn det du vil få fra leietakeren. Du kan i en forlikssak være din egen prosessfullmektig, det betyr at du ikke trenger en med advokatbevilling for å kjøre forliksklage eller prosedere saken din i forliksrådet. Dessuten er det kun ikk-jurister som sitter og "dømmer" i forliksrådet, så akkurat den juridiske delen er ikke det de legger hovedvekten på, de er folkets domstol som skal dømme fra rimelighetshensyn i den enkelte sak. Om du bor i nærheten av en oslo,trheim, bergen el tromsø, så finnes det i hver av disse byene studentorganisasjoner som kan hjelpe deg gratis med slike saker. Oslo: jussbuss, Trondheim og tromsø: jusshjelpa, Bergen: jussformidlingen. dette er dyktige studenter som gjør en god jobb og hver enkelt sak kvalitetssikres av jussfakulteter eller advokater før de sender de fra seg. Igjen, lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137589124-trenger-juridisk-veiledning-troms%C3%B8studenten-eller-andre-jusstudiner/#findComment-137597430
1222 Skrevet 28. april 2008 #6 Del Skrevet 28. april 2008 Forøvrig: dersom du vet han kan betale for seg og ikke er illikvid, er det etter min mening gode grunner for at du skal nevne forliksrådssak med de saksomkostninger det fører med seg fosinkelsesrente. Det kan fort bli en del, det kommer jo an på hovedstolen for rentene sin del, men forsinkelsesrenten er jo over 10 prosent. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137589124-trenger-juridisk-veiledning-troms%C3%B8studenten-eller-andre-jusstudiner/#findComment-137597578
fire på rad Skrevet 29. april 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 29. april 2008 Ja, jeg skal definitivt nevne forliksrådssak! Det er her snakk om en ung person som overhodet ikke har satt seg inn i hvordan samfunnet fungerer og han får søren meg lære seg det - så gjør jeg kanskje andre utleiere en tjeneste og! Har aldri opplevd maken, i tillegg når jeg går over leiligheten så er det ikke vasket der en gang! Smuler på bord, fullt av støv bak sofa, vinduer har ikke sett en klut siden han flyttet inn og vaskene er skitne og fulle av belegg. Ikke ekstremt skittent, men nok til at det ikke er bra nok! I tillegg er en skuff i skrivebordet ødelagt.. Jeg har utførlig referert til husleieloven samt punkter i leiekontrakten så det blir et laaangt betalingsvarsel gitt. Det eneste jeg lurer på er om det er tilstrekkelig at jeg sender brevet rekommandert? Slik at han i ettertid ikke kommer og sier at han aldri har fått brevet. Er det noen andre jeg kan sende det til og - foreldre - arbeidsgiver e.l?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137589124-trenger-juridisk-veiledning-troms%C3%B8studenten-eller-andre-jusstudiner/#findComment-137600529
1222 Skrevet 29. april 2008 #8 Del Skrevet 29. april 2008 Du kan kun sende det tril foreldre dersom vedkommende er umyndig pga av at han er under 18 år eller at han er umyndig av andre årsaker og foreldrene er gjort til verge for vedkommende. Arbeidsgiver ville jeg personlig ikke blandet inn på noen måte. Enhver er pliktig til å melde folkeregisteret om sin adresse, det er straffebelagt å ikke gjøre det. Dette på grunn av blant annet nettopp slike tilfeller som dette, altså at kreditorer skal kunne oppdriev sine skyldnere. Så om du sender rekomandert brev til hans folkeregistrerte adresse (den kan du finne ved å søke på ligningstallene for eks) så er det tilstrekkelig. Om du da sitter igjen med to adresse på ham, send et til begge adresser send orginal til den du vet han benytter, og send kopi til den andre adressen. Opplys om at kopi er sendt til den andre adressen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137589124-trenger-juridisk-veiledning-troms%C3%B8studenten-eller-andre-jusstudiner/#findComment-137601630
Anonym bruker Skrevet 29. april 2008 #9 Del Skrevet 29. april 2008 Hei! Er enig i det 1222 skriver. Det lønner seg i ditt tilfelle å ta saken inn for forliksrådet, og det er ikke behov for advokat på dette stadiet. Du har ikke gitt tilbakemelding på hvor vidt leietager har stilt depositum. I så tilfelle kan du kreve disse pengene for å dekke manglende husleie, det som er ødelagt, samt kostnadene ved at dere må vaske leiligheten. Selv om dere vasker den selv, kan dere kreve et lite gebyr for dette. Selv om leietager har opplevd inneklimaet som dårlig, gir ikke dette noen rett til å fragå avtalen. I slike tilfeller skal utleier varsles og gis rimelig frist til å utbedre feilene. Utleier skal i slike tilfeller også gis tilgang på leiligheten for nødvendige undersøkelser og utbedringer. Så lenge leietager ikke har gjort dette, vil han være bundet av den opprinnelige oppsigelsestiden. Når du skal sende varselet om at saken vil bli tatt til forliksrådet, så holder det om du sender et til nåværende bolig adresse og et rekommandert. Da kan ikke vedkommende påstå at brevet ikke er mottatt. Arbeidsgiver har ingen ting med dette å gjøre. Det blir eventuelt opp til namsmannen å kontakte arbeidsgiver, dersom det blir begjært utleggstrekk i lønn. Foreldrene har heller ikke noe med saken å gjøre, så lenge de ikke har stilt sikkerhet for depositum e.l. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137589124-trenger-juridisk-veiledning-troms%C3%B8studenten-eller-andre-jusstudiner/#findComment-137603304
1222 Skrevet 29. april 2008 #10 Del Skrevet 29. april 2008 Dersom vedkommende er under 18 år, kan du ikke klage han inn for forliksrådet, da må du klage foreldrene inn. Så i det tilfellet at han er under 18 år, så har foreldrene noe med dette å gjøre. Ellers enig med anonym14:23. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137589124-trenger-juridisk-veiledning-troms%C3%B8studenten-eller-andre-jusstudiner/#findComment-137604730
fire på rad Skrevet 30. april 2008 Forfatter #11 Del Skrevet 30. april 2008 Okay, han er over 18 år og derfor myndig - da setter jeg min lit til at rekommandert brev er tilstrekkelig - er jo ikke mitt ansvar om han ikke leser posten sin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137589124-trenger-juridisk-veiledning-troms%C3%B8studenten-eller-andre-jusstudiner/#findComment-137611686
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå