Gå til innhold

Hvordan fungerer dette med klyster?

Anbefalte innlegg

Bare slik at jeg er litt forbredt..

Jeg vet jo at det er for å tømme endetarmen, men..

Hvordan ser det ut? jeg vet ikke engang om det er et utstyr eller et middel..

Skal det ut igjen før tarmen tømmes?

Hvor lang tid tar det?

Er det mye styr å sette det?

Jeg har hørt at man kan få gjøre det selv.. er det smart?

Hvor vanlig er det egentlig?

Kan man be om å få det uavhengig av epidural?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137586629-hvordan-fungerer-dette-med-klyster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg kan besvare alle spørsmålene dine.

Men de har satt det på sykehuset hos meg, når vi har kommet inn.

Det "tøffeste" med det er jo at man må prøve å holde på det en stund før man går på do. Og det er ikke lett når man samtidig har rier......

Husker ikke hvor lang tid det tar, det kan føles som en evighet.

Men det er godt å få det ut syns jeg...

Men jeg har selv lurt på det å gjøre det hjemme denne gangen. Men tenkte jeg skulle høre nærmere med jordmor om det.

Det er egentlig 2 grunner til at de fleste (tror jeg) blir tilbudt klyster når de kommer til føden. Den første er selvfølgelig for å tømme tarmen så man slipper å gjøre det mens barnet er på vei ut, og den andre er at klysteret kan sette litt fart på sakene, muskulaturen i endetarmen kan påvirke riene.

Selve klysteret er en slags oljeblanding i en plastflaske med en ca 10 cm lang tupp på. Denne tuppen føres inn og så tømmes innholdet inn i tarmen. Så skal du prøve å holde på dette en stund så det får tid til å virke, det vil løse opp innholdet i tarmen. Når du ikke klarer å holde deg lenger går resten av seg selv;)

Du kan sikkert kjøpe det eller mini-klyster på apoteket og gjøre det selv, men det er også veldig greit å gjøre det på sykehuset. Dette gjøres som regel tidlig i forløpet,i god tid før en eventuell epidural settes. Alt kommer selvfølgelig an på hvor langt du har kommet når du kommer inn og hvor god tid man har, men siden du er førstegangs har du sikkert god tid til dette. Dette er ikke noe å grue seg til:)

Lykke til!

Jeg fikk klyster med førstemann, og jeg grudde meg noe helt vanvittig for hadde hørt at det skulle både svi og gjøre noe inni granskauen vondt. Heldigvis var det lettere overdrevent, og det var bare litt ubehagelig. En jordmor satte det på meg, og så fikk jeg tømt alt etterpå. Da gikk slimproppen i samme slengen (hadde vel 5 cm åpning da) og det fikk i tillegg mer fortgang i riene, synest jeg å huske. Man kan få det enten man vil ha epidural eller ikke ja, det har ikke noe med saken å gjøre.

Har ikke brukt klyster ved noen av mine fødsler. Har vært på do som vanlig i dagene og timene før fødselene og takket høflig nei til tilbudet.

Er kanskje overdrevet av meg, men folk har født før klysteret ble oppfunnet, og klarte seg fint med det. Liker ikke denne sykeliggjøringen av fødeprosessen...

Er du derimot hard i magen, forstoppet eller har en treg start på fødselen skal jeg ikke stå mellom deg og klyx-tuben. Men for min del kan jordmora stikke hele greia et sted hvor sola sjeldent skinner... ikke hos meg, men inn i skapet på skyllerommet igjen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...