Gå til innhold

Er meslinger, røde hunder og kusma...

Anbefalte innlegg

Skrevet

er de farlige å få?

Det er det jeg lurer på... skjønner at en gutt kan bli steril om han får det i pungen, men med jenter da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

greia med disse er at gutter i pubertet kan få kusma i testiklene, jenter som får røde hunder som gravide kan smitte fosteret og ungen bli skadd....ofte blindhet, hjerneskader osv....meslinher er vel den eneste relativt harde barnesykdommen som finnes.....unger med dårlig immunforsvar som sendes ut for tidlig etter meslinge forløp kan i verstfall få hjernebetennelse.....men det er sjelden hos norske barn.....

tja disse sydommene kan være farlige....men det er ikke ofte.....før var regelen at unger etter barnesykdommene måtte få tid til å komme seg.....og da gikk det som oftest bra.....de få fatale tilfellene jeg har hørt om har dreid seg om ettersydom av meslinger....har man tålmodighet er disse sydommene mere styrkende enn skadelige...

Skrevet

Hva mener du med at disse sydommene er mer styrkende enn skadelige?

Skrevet

....dett gjelder spesielt meslinger....da det finnes forskning som antyder at gjennomgått meslingsykdom trigger immunresponser som videre beskytter mot for eks både kreft og astma.....samt at for eks de fleste antroposofiske leger sier at barnesykdommene fremmer utvikling.....endel meninger spesielt rundt barn som er trege på noen områder som plutselig skyter fart etter disse sykdommene.....

ellers må det sies at det er en enorm helsegevinst å ha hatt for eks kusma som barn enn å få det når man er 20 år og vaksinen ikke lenger er effektiv.....langt større sjanse for sterilitet da.....samme gjelder gravide og røde hunder.....ikke noe sjakktrekk i få når man er gravid som 30 åring og forrige vaksine ble gitt når man var 13 år.....

disse sykdommene er en latterlig utopi å tro skal bli utryddet både med og uten 100% vaksinedekning....til nå har vi vært heldige fordi den voksene generasjoene har vært naturlig immune...altså livslang og solid immunitet.....mens den oppvoksende generasjoene ikke har immunitet etter at de har passert 20.....dette vil narurlig nok gi katastrofale følger.....når denne generasjonen begynner å få meslinger som 30-40 åringer....da alle barnesydommer rammer svært hardt i voksen alder.....

Skrevet

Antroposofer mener også at du kan se et barns personlighet med kroppstype....Vet ikke helt om jeg skal stole på antroposofisk tenking. Det er fra en annen tid.

Skrevet

....de tror helt sikkert mye ulikt....som de fleste andre innen for en gren.....hva du ønsker å tro om barnesykdommer og vaksiner er opp til deg.....

Skrevet

Lurer på en ting her jeg. Min mor vaksinerte nemlig ikke meg med MMR vaksinen og jeg har ikke hatt en eneste av disse sykdommene. De ville på sykehuset vaksinere meg like etter jeg hadde fått min datter... Siden disse sykdommene er ganske alvorlige å pådra seg i voksen alder(eller i en fremtidig graviditet), burde jeg da ta den nå alikevel?

Skrevet

...du kan jo ta røde hunde vaksine.....men de andre hadde ikke jeg tatt iallefall....men uansett ikke vaksiner deg mens du ammer eller rett i forkant av en planlagt graviditet.....

vet ikke hvor hyppig egentlig røde hunder smitter fostere......veeeeeeeeeeeeldig varienrende info om dette....ypperten vet sikkert.........

Skrevet

Ja, akkurat. Jeg spurte HS om jeg kune få en vaksine bare for rubella, men det sa hun at ikke var å oppdrive da de ikke lenge produserer enkeltkomponentene av mmr vaksinen :S

Det har vært ganske stort press fra jordmor, sykehus og hs om at jeg skal ta MMR vaksinen nå, selvom jeg ammer... Jeg blir helt satt ut av alt maset jeg..

Skrevet

.....hmmmm....psyko-helsevesen-mas....sannheten er at du tilhører den generasjonen som er vaksinerte og ergo mangler all form for immunitet allerede 5-7 år etter at vaksinen er satt.......spør dem hvorfor dem ikke maser på alle de som er vaksinerte for mer enn 7 år siden....da blir de deg et svar skyldig.....det er uasvarlig av dem å oppfordre til denne vaksinen mens du ammer.....alle vaksiner går over i morsmelk og det er direkte tragisk å skulle vaksinere deg rett etter fødselen....både for deg og ungen....det er frekt og hårreisende...vaksiner skal goes når man er frisk og sterk ikke når man nylig har født og skal amme....

det er sant at disse sydommene er verre å få i voksen alder....MEN.....da må de søttern meg revaksinere hele din generasjon hver 7 år livet igjennom......og det kommer de aldri til å gjøre.....så det sier vel litt om at risikoen neppe er sååååååååååååå stor som de vil ha det til......selv om jeg vil si det er komplett idioti å vaksiner for disse syksommene av tidligere nevnte grunner lenger opp i tråden.....

....og angående det med singel vaksiner ville jeg sjekket dette selv....det er ikke alltid dem har så god peiling de som pusher vaksiner......

Skrevet

Tusen takk for svar! Og om det faktisk er sånn at en stor gruppe voksne mennesker ikke er imune, selvom de tok vaksinen..så kan det virkelig ikke være så krise. Men alle blir vel testa om de har rubella antistoff i graviditeten, blir ikke alle de som ikke er imune tilbudt revaksinering?

Men bare ansiktsuttrykket til mamma når hun skjønte at jeg vurderte å ta den var nok til å skremme meg unna.. " Jeg har ikke kjempa for at du ikke skulle forgiftes, bare for at du skal slippe dem til nå." Hehe..

Skal sjekke dette med singelvaksiner, bare sånn for sikkerhetsskyld.

Skrevet

......hehe....fin mamma du har....ikke mange som nekta før....så hun må være temmelig oppgående og reflektert......

men jeg skjønner dilemmaet ditt....ikke lett....sitter litt i samme situasjon selv med to uvaksinerte unger og dårlig med smitteringer å oppdrive....så jeg skjønner tvilen din......men jeg vet at de iallefall fikk antistoffer fra meg via melka sånn sett har de iallefall vært borti disse antistoffene.....men jo tvilen såes innimellom i meg også en sjelden gang som hardbarka vaksinenekter......lett å bli skremt av alt maset....

Skrevet

Men mitt barn vil jo ikke få noen slike antistoffer via meg da O_o

Så om hun skulle få dem..så får jeg dem..og da er det best jeg ikke er gravid igjen om/når det skulle skje..

Uff..blir litt satt ut jeg. Selv om jeg er ganske så sikker på at ikke hun skal ha denne vaksinen. Bare litt redd for at jeg ikke skal være like heldig i neste graviditet..siden jeg da har et lite barn rundt meg og lettere kan pådra meg smitte.

Skrevet

Jeg skjønner redselen din delerium, jeg hadde følt akkurat det samme. Jeg kjenner noen som fikk en skade som foster pga røde hunder (hun er voksen nå da). Hun er nesten blind, ser kanskje 30%. Det er veldig skummelt.

Skrevet

ja vi kjenner vel alle noen som har pådratt seg skader etter sydom eller vaksiner......personlig kjenner jeg minst 10 personer med vaksineskadde unger......men har ennå tilgod å kjenne noen med skade fra barnesykdommer,....men jeg vet de finnes....og jeg tilhører den generasjone som fikk disse sykdommene.....sånn sett burde jeg sikkert hørt om noen......min x var en temmelig syk unge med hyppige lungebetennelser etc.....men til og med han med et temmelig dårlig immunforsvar som barn, overlevde meslinger helt greit.......og med tanke på gravide....tja risikoen er der.....men å vaksinere ammende når 80% av den voksne generasjoenen mangler immunitet og ikke revaksinerse er vel en temmelig markant selvmotsigelse.....selv for anonyme injeksjons forkjempere med skremselspropaganda på hjertet......det finnes uansett mange mikrober som er skumle når man er gravid langt flere enn de man hører om....hvordan kroppen takler dette er basert på helsa til den gravide generelt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...