Gå til innhold

Noen smarte, snille damer som kan svare på 5 sp.mål ang fødselstipend?

sara2008

Anbefalte innlegg

Kort om min situasjon:

Har studert i 4 år nå og er ferdig med utdanningen min nå denne våren, har jobbet i 30% stilling i tillegg siden jul.

Har blitt gravid med termin i begynnelsen av November, og siden jeg ikke rekker å tjene opp gode fødselspenger fra NAV tenkte jeg at jeg må fortsette å studere. Jeg har forstått at jeg får både fødselstipend og foreldrepenger fra NAV og det er jo fint:) Samboer i full jobb.

Jeg har nå søkt på et 30 sp studie til høsten.

1. Burde jeg ha søkt på et 60 sp studie som dekker hele studieåret 08/09 for å få 42 uker med fødselsstipend, eller holder det med 30 fram til jul, kan jeg evt søke til høsten på et studie etter jul hvis det viser seg at jeg må ha det?

2. Skal jeg allerede nå søke om vanlig stipend/lån til neste semester for deretter å søke senere om fødselsstipend?

3. Jeg planlegger å begynne å jobbe igjen i August 09, bør jeg da ta 10 eller 12 mnd med foreldrepenger fra NAV når fødselstipendet varer i 42 uker?

4. Jeg har forstått at man får stipendet enten man forsetter å studere eller om man tar permisjon, jeg tenkte å forsøke å se om jeg kan gjøre meg ferdig med eksamene i November selv om barnet er født, men man vet jo ikke det på forhånd???

5. Dersom jeg tar permisjon eller ikke tar eksamen til jul, spiller det noen rolle, siden jeg egentlig er ferdig med utdanningen min, må jeg ta opp disse studiene etter en evt permisjon eller kan jeg bare glemme dette og begynne å jobbe når tiden er inne?

Huff mange sp.mål dette her, håper noen gidder:)

Fortsetter under...

1. Skal du ta ut permisjon i 42 uker eller skal du stå som student på papiret? (avhenger av om pappan skal ha noe permisjon)

Skal du ha permisjon er det greit med 30stp til jul. Ved ikke permisjon må du melde deg opp i fag etter jul også.

2. Ja. Søker vanlig stipend/lån nå. Sender inn blankett G etter fødselen. Og da får du fødselstipend.

3. Siden du har termin i november. Vil det si de 42 ukene er over i midten av juli/begynnelsen av august 09. Så da får du penger fra lånekassen til og med da. Om du bør ta 10 eller 12 mnd er igrunn opp til deg. Det er ikke rare forskjellen sånn totalt det utgjør. Om du er flink å spare kan du godt ta 10mnd og spare til 2 mnd uten foreldrepenger. Hvis ikke kan du jo velge 80% dekning.

4. Da må du nesten bare prøve å se :)

5. Det er bare å glemme det og begynne å jobbe når den tid kommer

Må bare rette meg selv.

3. du tar 10mnd med foreldrepenger fra NAV. For da er du klar til å begynne å jobbe i august 09.

Dersom pappan skal ha noen permisjon kan dere jo fint velge 80% dekning og så kan han ta 2mnd permisjon når du går ut i jobb i august 09.

1. tror ikke det er mulig å søke på nye studier til høsten med mindre det er nettstudier kanskje..., men siden du har termin i desember tror jeg ikke det er nødvendig uansett. for å få fødselsstipend er kravene som følger:

Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og:

- at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

- at du bor sammen med barnet

- at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)

av disse reglene står det ingenting om at du må være student for å få fødselsstipend, så lenge du har hatt rett til stipend eller lån de siste seks månedene før fødselen, som du har ved å ta dette studiet med 30 sp til høsten. så ved å ta det studiet vil du ha ditt på det rene. det kreves jo ikke studieprogresjon ved mottakelse av fødselsstipend så du trenger ikke søke på helårsstudium, ettersom du også kan være i permisjon mens du mottar fødselsstipendet, jobbe eller gjøre hva du ønker i denne 42 ukers perioden.

2. av reglene står det heller ikke noe om at du må ha MOTTATT stipend og lån i disse 6 mnd, bare at du har hatt rett på det. men det kan være lurt å søke likevel, ettersom du ikke vet hvor lenge du klarer å jobbe, og da kan det være greit med den ekstra inntekten. dersom du ikke trenger disse pengene kan du jo alltids sette de inn på en konto, få renter på det og betale det tilbake så snart du må starte avbetalingen. dersom du itillegg står på eksamen om du har tenkt å ta de får du jo dessuten noen av disse pengene som stipend som en ekstra inntekt + evt rentene, og du kan likevel spare lånet og betale tilbake.

3. som sagt kan du jobbe i perioden du mottar fødselsstipendet, så hvor lenge du ønsker å være i permisjon med foreldrepenger spiller ikke noen rolle for det. men 12 mnds permisjon med fødselsspenger får du jo ikke. det er 100 prosent dekning med foreldrepenger i 44 uker, eller 80 prosent dekning i 52 uker eller noe sånt. søk 100 prosent dekning i 44 uker med foreldrepenger, så når barnet er født kan du inngå avtale med arbeidsgiveren din om graderte foreldrepenger slik at du kan arbeide samtidig som du mottar foreldrepenger. på den måten forlenger du perioden med foreldrepenger, feks ved å gradere 50 %, da kan du arbeide 50 % og mottar 50 % av foreldrepengene i mnd. perioden med foreldrepenger blir da tilsvarende forlenget. skjema for graderte foreldrepenger ligger på www.nav.no og inngås sammen med arbeidsgiver etter barnet er født.

4. lånekassen krever ikke at du står på de eksamene du er meldt opp i, fødselsstipendet får du uansett. så det trenger du ikke bekymre deg for. isåtilfelle leverer du sykemelding om det skulle være et problem, men det er det altså ikke.

5. du må ikke ta opp igjen disse studiene om du ikke står på eksamen. da kan du som du sier bare glemme det og begynne å jobbe når du ønsker.

håper du fikk noen fornuftige svar, og lykke til!

Tusen takk for gode svar. :)

Bare et tilleggsspørsmål; dersom jeg velger å søke om vanlig lån og stipend til høsten (som går fram til fødselsstipendet trer i kraft) og ikke greier å ta eksamen, så vil jo den delen som i utg.punktet blir omgjort til stipend ikke bli det da.. sånn sett vil jeg jo tape noen tusen på å ikke fullføre studiet? eller?

Annonse

ja dersom du ikke fullfører eksamenene og mottar lån og stipend vil du få alt som lån og ingenting som stipend, så da må du enten bestemme deg for om det er greit for deg, eller om du evt orker/gidder å ta opp igjen disse fagene senere. da kan du levere sykemelding, og ta de opp igjen etterpå, og da blir det vanlig stipend og lån når du har stått på eksamenene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...